Aangescherpt: de nieuwe Audi A3

0

In het premium C segment worden de kaarten opnieuw geschud. Het startoffensief werd afgelopen februari gegeven door Mercedes-Benz, toen deze speler de vierde generatie A klasse presenteerde.

Het antwoord van Audi (A3), BMW (1-serie) en Volvo (V40) komt volgend jaar. Daarmee is het kwartet compleet, want uit het feit dat Alfa Romeo huidige MiTo rijders doorverwijst naar de toekomstige C segment SUV kan worden afgeleid dat de Giulietta (net als de MiTo) definitief geen opvolger krijgt. Lexus houdt de recentelijk bijgepunte CT nog 2 jaar in leven en daarna mag deze premium C segment hatchback met pensioen. De Infiniti Q30 is geflopt dus plannen voor een nieuwe editie zijn geannuleerd. De tweede generatie DS 4 wordt met het oog op de Chinese afzetmarkt een sedan en zal dus geen directe concurrent meer zijn voor bovengenoemde modellen.

Dus ja, het wordt een stuk overzichtelijker in het premium C segment. Daarbij valt op dat Volvo als enige niet meer investeert in dieseluitvoeringen. Een beslissing die het merk duur kan komen te staan omdat het verkoopaandeel van de huidige D2 en D3 versies van de V40 fors is. Volvo kan deze zakelijk rijders binnenboord houden door snel met een volledig elektrische versie van de nieuwe V40 te komen, maar lijkt daar niet veel haast mee te maken. Eerst zal de XC40 geëlektrificeerd worden. Een stekkerhybride variant zal wel vanaf de verkoopstart beschikbaar zijn, maar ja, daar valt in Nederland geen fiscaal voordeel meer mee te behalen.

Misschien wacht Volvo nog even omdat Audi, BMW en Mercedes-Benz geen plannen hebben voor een volledig elektrische versie van hun A3, 1-serie en A klasse. BMW is van mening dat er vooralsnog voldoende verkoopleven in de i3 zit en zowel Audi als Mercedes-Benz komen medio 2020 met aparte compacte elektrische modellen. Dit schept op papier natuurlijk grote kansen voor de elektrische hatchback van Tesla, de Model I. Maar deze jonge speler moet eerst zien om winstgevend te worden. En dient een topmanager te krijgen die Elon Musk kan ontlasten.  

Bij de nieuwe A3, die je hier op de spionagefoto’s ziet, is voor de elektromotor dus alleen een assisterende rol weggelegd. In zogeheten milde hybride vorm zal deze 12 volt techniek met alternator / starter gecombineerd worden met de 2.0 TDI dieselmotor. Daarvan zijn in eerste instantie 2 vermogen versies gepland: 150 en 190 pk, respectievelijk 35 TDI en 40 TDI genaamd. Later volgt nog een 45 TDI met 240 pk. De milde hybride techniek moet de nieuwe A3 gemiddeld 10 procent zuiniger maken zonder dat er aan prestaties ingeleverd wordt. En een dubbel uitgevoerd SCR systeem zal er voor zorgen dat hij ook nog eens het schoonste premium jongetje van de klas is.

De nieuwe A3 zal daarnaast leverbaar worden in een aantal benzine-uitvoeringen zónder milde hybride techniek. Het gaat daarbij om de 1.0 TFSI (115 pk; 30 TFSI), de 1.5 TFSI (150 pk; 35 TFSI) en de 2.0 TFSI (200 of 260 pk; 40 TFSI respectievelijk 45 TFSI). Audi zal bij voor deze doordeweekse benzine-uitvoeringen in een later stadium ook milde hybride techniek op basis van een 12 Volt systeem gaan toepassen. Een 48 Volt accu is alleen weggelegd voor de S3 en RS3. Begrijpelijk, want binnen het Volkswagen concern is dit dure boordnet op dit moment voorbehouden aan kostbare modellen als de eigen A8 en de Bentley Bentayga. In Ingolstadt en Wolfsburg wordt weliswaar hard gewerkt om dergelijke techniek goedkoper te maken (de mogelijkheden om remenergie terug te winnen zijn veel groter dan bij een 12 Volt systeem, dus dit betekent een grotere brandstofbesparing), maar de ‘tweede generatie 48 Volt techniek’ is volgend jaar nog niet productierijp. Mogelijk wordt die bij de A3 geïmplementeerd zodra dit model medio 2023 een facelift krijgt.

Audi heeft bij de huidige A3 generatie reeds de 3-deurs hatchback geschrapt. Deze carrosserievariant keert dan ook niet terug bij de vierde editie. De Sportback en Limousine (sedan) krijgen wel een opvolger. Rondom de nieuwe A3 Cabriolet is het oorverdovend stil en dat is een veeg teken. Wel gaan er geruchten over een coupéachtige 5-deurs versie met dezelfde carrosserielengte als de Limousine. Een soort Hyundai i30 Fastback dus, maar dan met premium status.

Op de spionagefoto’s is de nieuwe A3 Sportback te zien. Die beschikt over de bekende carrosserie proporties, maar krijgt wel een grotere, hexagonale grille (met 3 knikpunten per kant) en scherper gesneden lichtunits (vóór optioneel met Matrix LED techniek). De zijspiegels zitten voortaan op de portieren en zijn dus niet meer een verlengstuk van de A stijl. Aan de achterzijde valt met name het ontwerp van de achterlichtunits op: exemplaren die net als vóór voorzien zijn van een uitstulping aan de onderzijde. Dankzij de gespierdere wielkasten en het strakkere lijnenspel oogt de nieuwe A3 een stuk sportiever. Dat komt ook door de bredere bouw en de iets langere wielbasis. Onderhuids beschikt de nieuwe A3 over een herziene versie van het bekende MQB platform. Ondanks de grotere maatvoering is er sprake van een kleine gewichtsreductie. Dat zal het prestatieniveau ten goede komen en het brandstofverbruik verminderen.

 

Het dashboard is in grote lijnen identiek aan de boordplank van de nieuwe Q3. Dit betekent een groot (afhankelijk van de uitvoering 8,8 of 10,1 inch) touch screen. Net als bij de Q3 zal het traditionele analoge instrumentarium plaatsmaken voor de zogeheten Virtual Cockpit van Audi. Dat is 10,25 inch groot op de basisuitvoeringen en 12,3 inch bij de luxueuzere versies. Dit moet er voor zorgen dat de nieuwe A3 in digitaal opzicht in één adem genoemd kan worden met de jongste A klasse. Voor de klimaatregeling houdt de Audi aparte draaiknoppen. Verder kunnen wij rekenen op veel pianolak en aluminium panelen.

Waarschijnlijk debuteert de nieuwe A3 volgend jaar maart op de autosalon van Genève. De verkoop start in het tweede kwartaal.

Reageren is niet mogelijk.