Heerlijk ouderwets: test Audi R8 Performance

0

Waarom de korte test?

Audi heeft haar R8 een bescheiden facelift ondergaan. Naast een aantal subtiele cosmetische wijzigingen is het motorvermogen iets opgevoerd. De Plus versie gaat voortaan door het leven als Performance en kon aan de tand worden gevoeld op het Spaanse Ascari circuit.

Wat voor auto is het?

De woorden ‘bescheiden’ en ‘subtiel’ in de vorige alinea impliceren dat de R8 in grote lijnen zichzelf is gebleven. En dat is een goede zaak, want de Audi blijft daardoor een aangenaam alternatief voor de sportwagenmodellen van Ferrari en McLaren. Ouderwetser vanwege zijn atmosferische, dikke V10 motor maar daardoor biedt hij ook meer akoestisch plezier. En omdat het een Audi is, is de afwerking van topkwaliteit en de bediening probleemloos. Dat maakt de R8 tot een sportwagen die bovengemiddeld goed dagelijks bruikbaar is.

In het kader van de facelift heeft de basisversie er 30 pk bij gekregen. Het 5,2 liter blok is in deze R8 nu goed voor 570 pk in plaats van 540 pk. Het maximum koppel stijgt van 540 Nm naar 550 Nm. Dat volstaat om de R8 in 3,4 seconden naar 100 km/u te laten sprinten (3,5 seconden voor de Spyder) en om een topsnelheid van 324 km/u te halen (Spyder 322 km/u). De Plus uitvoering is omgedoopt tot Performance en is voortaan 620 pk sterk; een winst van 10 pk. Het maximum koppel piekt voortaan op 580 Nm; een winst van 20 Nm. De R8 Performance zit in 3,1 seconden op 100 km/u en geeft pas bij 331 km/u de pijp aan Maarten (Spyder: 3,2 seconden en 329 km/u).

De Singleframe grille is voortaan niet alleen breder maar ook lager. Hierdoor kon ruimte worden gecreëerd voor 3 koelsleuven à la de oer (Ur) Quattro. De achterzijde werd ook hertekend. Audi deed hiervoor inspiratie op bij de GT3 raceversie van de R8. Die wordt overigens gewoon op dezelfde productielijn gebouwd. Het zal opvallen dat al het chroom is verdwenen. De Audi Sport divisie vindt dat dit niet samen gaat met competitiedeelname.

Aan het onderstel werd niet gesleuteld, in die zin dat er geen andere dempers of veren zijn. Wel kan er geopteerd worden voor een stabilisatorstang van met koolstofvezel versterkt aluminium in laats van een stalen exemplaar. Dat zorgt voor een lager (2 kilo) onaf geveerd gewicht. De besturing is directer afgesteld, de keramische remmen zijn vergroot en er kan nu geopteerd worden voor Michelin Pilot Cup 2 banden.

Is het wat?

De vernieuwde R8 kon nog niet op de openbare weg worden getest, maar alleen op het Ascari circuit. De verschillen met de prefacelift versie zijn moeilijk bespeurbaar. Dat geldt zowel voor het weggedrag als de prestaties. Maar dat is niet erg. De V10 motor huilt nog net zo prachtig als voorheen en er was niks mis met het weggedrag van de ‘oude’ R8. De wijzigingen lijken de Audi iets bijteriger te hebben gemaakt, met name in Performance modus. Dan kan de besturing voor op de openbare weg als te direct worden ervaren.

Pluspunt is dat er iets meer gevoel in de stuurinstallatie lijkt te zitten, al kan dat ook door de optionele Michelin Pilot Cup 2 banden komen. Toch bieden concurrenten als McLaren en Porsche meer rij dynamiek en een betere communicatie met het asfalt. Dat is mede te danken aan hun lagere gewicht. De Audi kan hier met zijn dikkere motor en standaard vierwielaandrijving niet tegenop. Overigens wordt het grootste gedeelte van de aandrijfkrachten naar de achterwielen gestuurd. De R8 is onder alle omstandigheden zeer goed controleerbaar en hij laat zich makkelijk met het gaspedaal (bij)sturen. De remmen zijn als vanouds niet het sterkste punt van de Audi. Ook is het lastig om ze lineair te laten ingrijpen.

Er zijn sportwagens met scherpere rijeigenschappen. Aan die constatering viel niet te ontkomen tijdens deze kennismaking op het circuit. Maar bij gebruik op de openbare weg is de R8 een zeer bevredigende auto die zich soepel laat rijden, veel plezier biedt en waarvan de besturing zondermeer voldoende responsief en nauwkeurig is. De cabine is een prettige plek om te verblijven en stelt je als bestuurder niet op de proef. De AMG GT R mag dan meer hardcore zijn, diens ‘hot rod karakter’ kan ook snel vermoeiend worden. En de Porsche 911 is, hoe perfect ook, toch minder exotisch dan de Audi R8, zelfs in Turbo S uitvoering.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Dankzij de facelift oogt de R8 agressiever dan voorheen. Aan karakter kwam de Audi al niks te kort, maar het meer gepeperde uiterlijk is een welkome wijziging. De extra motorkracht valt, bij de Performance versie althans, in de categorie 'baat het niet, dan schaadt het ook niet'. Qua geluid word je getrakteerd op evenveel drama als voorheen. Voor een merk dat zich laat voorstaan op 'voorsprong door techniek' is de ouderwetse R8 een vreemde eend in de bijt, maar dat maakt deze Audi niet minder begerenswaardig. Hij weet 'dagelijks gebruiksgemak' en 'glamour' beter te combineren dan menig concurrent.

  • 9
  • User Ratings (6 Votes)
    4.5

Comments are closed.