De dieselmotor is controversieel verklaard, maar Audi gelooft nog steeds in een renaissance van deze krachtbron. Daarom zijn de S5 Coupé en Sportback er voortaan in TDI uitvoering.
De S5 Coupé en Sportback hebben het bekende 3,0 liter V6 blok onder de kap dat, als het goed is, nu definitief vrij is van sjoemel software. Het dieselschandaal, waarbij de 6 cilinder TDI motor een hoofdrol vervulde, heeft Audi vele miljarden gekost, maar anders dan zustermerk Porsche houdt men in Ingolstadt vertrouwen in de oliegestookte motor. Vandaar dat er een hernieuwd dieseloffensief wordt gestart. Het criminele verleden van A. uit I. mag daarbij niet in de weg staan.
Vorige week meldde Audi al de komst van de S6, S6 Avant en S7 Sportback met vernieuwde 3,0 liter turbodieselmotor. Dezelfde krachtbron gaat Audi (in Europa) nu ook in de S5 Coupé en Sportback leveren. De 3.0 TDI motor is goed voor 347 pk en 700 Nm. Het blok neemt de plaats in van de geblazen 3,0 liter benzine-unit die niet meer voldoet aan de strenger geworden Europese emissie-eisen. Die had 354 pk en 500 Nm tot zijn beschikking.
Audi poetst het blazoen van de 3.0 TDI motor op met zogeheten milde hybride technologie. Dit betekent dat de S5 is uitgerust met een 48 volt systeem. Het werkt met een geïntegreerde startmotor/generator en een 0,5 kWh lithium/ion batterij. Daarmee kan de S5 teruggewonnen (rem)energie opslaan en later gebruiken om bijvoorbeeld te ‘zeilen’ met losgekoppelde aandrijflijn (tussen de 55 en 160 km/u schakelt de motor bij gas los maximaal 40 seconden uit om brandstof te besparen). Audi geeft voor de S5 nog een volgens de oude NEDC norm gemeten brandstofverbruik op. Dat bedraagt 6,2 liter per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 161 gram/km oplevert.
Met zijn 350 pk en 700 Nm sprint de S5 Coupé in 4,8 seconden naar 100 km/u (de Sportback doet er 0,1 seconde langer over; de voormalige S5 Coupé met 3.0 TFSI motor klaarde de klus in 4,7 seconden). De topsnelheid is als vanouds begrensd op 250 km/u. De S5 is standaard uitgerust met een 8-traps automaat en Quattro vierwielaandrijving. Ten behoeve van een snellere gaspedaalrespons is de dieselmotor voorzien van een elektrische compressor. Die elimineert het ‘gat’ tussen ‘opdracht’ en uitvoering’ door alvast te blazen voordat de turbo op stoom komt. Die laatste heeft een variabele geometrie en blijft tot bij hoge toerentallen zijn werk doen.
De vraag is nu of de veel kilometers makende Europese autoconsument zal toehappen. In Nederland en Noorwegen sowieso niet meer. Daar lijkt het pleit definitief beslecht te zijn in het voordeel van elektrische aandrijving dankzij allerlei fiscale voordelen. Ondertussen wordt de Volkswagen Groep onverminderd door het slijk gehaald met het in staat van beschuldiging stellen van voormalig topman Martin Winterkorn wegens zijn rol in de sjoemeldiesel affaire. Analisten menen dat dit proces ook diepgaande gevolgen zal hebben voor de autobouwer zelf.
Het is namelijk zo goed als zeker dat Volkswagen naast Winterkorn in de beklaagdenbank zal komen te zitten, en dat zal de dieselmotor nog jarenlang slechte publiciteit bezorgen. Hoe imponerend de specificaties van de Audi S5 TDI ook zijn: het met veel fanfare lanceren van nieuwe oliegestookte modellen zal volkomen overschaduwd worden door de aanklacht van de Duitse justitie en de in alle openbaarheid te voeren rechtszaak. Het mag dan een proces tegen Winterkorn zijn, de hele wereld weet dat hier eigenlijk de dieselmotor van Audi en Volkswagen terecht staat.
De nieuwelingen arriveren in het derde kwartaal bij de Audi dealers. De prijzen van de S5 Coupé TDI en S5 Sportback TDI worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 104.000 euro voor de Sportback uitvoering en 105.000 euro voor de Coupé. Dat is fors meer dan voorheen voor de S5 met 3.0 TFSI benzinemotor afgerekend moest worden (afgelopen najaar respectievelijk 85.390 euro en 87.015 euro); een ontwikkeling die de kansen op een renaissance van de dieselmotor zeker niet vergroot.