Nieuwe Audi A3 wordt een visuele voltreffer

0

Afgelopen half jaar heeft Autointernationaal.nl regelmatig bericht over de tegenvallende verkoopresultaten bij Audi. De sjoemeldiesel affaire is daar debet aan, die vervolgens de WLTP certificatieagenda door de war schopte, maar ook het feit dat de jongste modellen weinig emotie oproepen. Of eigenlijk alleen in negatieve zin, als de prijs inclusief alles gewenste opties zichtbaar wordt in de configurator.

Eén van de gevolgen is dat de A3 haar dominante Duitse positie in het premium C segment is kwijtgeraakt. In 2013 verkocht deze Audi factor 2,07 beter dan het alternatief van Mercedes. Maar in de eerste 4 maanden van dit jaar zijn de rollen (bijna) omgedraaid en ging de A klasse factor 1,25 beter dan de A3. Dat komt doordat Mercedes met de laatste 2 generaties van haar premium C segment hatchback de gevoelige designsnaar veel beter weet te raken dan Audi. Het heeft er toe geleid dat in Ingolstadt huisontwerper Wolfgang Egger de wacht aan werd gezegd en dat tegenwoordig Marc Lichte het tekenpotlood vasthoudt. Hij is verantwoordelijk voor de nieuwe A3 die in het derde kwartaal zal worden gelanceerd en waarvan je hier 2 computertekeningen ziet.

Uit de afbeeldingen wordt duidelijk dat Audi een visuele voltreffer in handen heeft. De nieuwe A3 oogt gespierd, maar ook geraffineerd. Agressief, maar ook elegant. Het is niet verwonderlijk dat dit ontwerp bovengemiddeld goed heeft gescoord in zogeheten clinics waarin een select aantal Audi klanten tijdens een preview van de nieuwe generatie om hun mening werd gevraagd. De A3 die na de zomer in de productie gaat, kreeg van de respondenten een veel hoger rapportcijfer dan bij dergelijke consumentenonderzoeken gebruikelijk is.

Dat is geen overbodige luxe. Sinds 2013 is Audi door Mercedes qua verkoopaantallen ingehaald in het premiumsegment en is de Volkswagen dochter ook bij BMW achterop geraakt. Er moet dus een inhaalslag gemaakt worden en dat lukt alleen als er klanten bij de concurrentie weggekaapt kunnen worden. Mercedes heeft de designlat met de jongste A klasse nóg hoger gelegd en daarnaast werpt BMW zich met nieuwe energie in de premiumstrijd met een 1-serie die voorwielaandrijving heeft en daardoor een stuk ruimer zal zijn dan het huidige model. Last but not least zal de A3 ook een gevecht om de kopersgunst moeten gaan leveren met de Volkswagen ID.3 . Die is officieel niet ‘premium’, maar wel volledig elektrisch en dat kan met name in het zakelijke segment de doorslag geven.

Wat stelt Audi daar tegenover? Om te beginnen een verbeterde versie van het MQB platform. Daarmee kan ten eerste de digitalisering van de cockpit naar een hoger plan worden getild. Opvallend genoeg gaat Audi daarin minder ver dan Volkswagen, dat voor de nieuwe Golf eveneens het verbeterde MQB platform gaat gebruiken. Dat komt doordat de A3 in grote lijnen hetzelfde dashboard krijgt als de Q3, hetgeen een bedieningsvriendelijk aantal fysieke knoppen betekent en geen bizar groot beeldscherm in de middenconsole (maximaal 10,25 inch). De Golf gaat daarentegen de A klasse achterna en wordt opgezadeld met net zo’n groot touch screen als de Touareg heeft. Het knoppenaantal zal tot een minimum worden beperkt, bijvoorbeeld enkel die voor activering van de alarmlichten. Audi laat zich dus niet meeslepen in de ‘wie heeft de grootste?’ (beeldscherm) competitie en dat is wellicht wel zo premium.

Een ander kenmerk van het verbeterde MQB platform is dat alle motoren standaard voorzien gaan worden van hybride techniek. Dat geldt ook voor de 1.0 TFSI motor die in zijn huidige vorm 116 pk sterk is, maar met milde elektrische assistentie de Mercedes-Benz A 180 (136 pk) van repliek zal kunnen dienen. Daar zijn overigens geen toverkunsten voor nodig, want Ford heeft vorige maand een milde hybride versie van haar 1.0 Ecoboost motor gepresenteerd en die biedt zelfs 155 pk. Ook voor het voorlopige topmodel van de reeks, de S3, is er elektrische ondersteuning waardoor het gecombineerde vermogen van deze 2.0 TFSI stijgt naar minimaal 330 pk. Daarmee worden zowel de BMW M135i als de Mercedes-AMG A 35, die beiden 306 pk sterk zijn, op achterstand gezet. De stekkerhybride versies van de A3 krijgen de 1.5 TFSI motor als basisunit en het ziet er naar uit dat Audi een tweetal vermogenvarianten zal aanbieden: 200 pk en 250 pk. Dieselen kan straks niet meer met de 1,6 liter dieselmotor omdat deze krachtbron komt te vervallen. In plaats hiervan zijn er diverse vermogenvarianten van de 2.0 TDI motor gepland, steevast voorzien van milde hybride techniek. De sterkste versie (40 TDI) is goed voor 204 pk, terwijl de 35 TDI een vermogen van 163 pk biedt en de 30 TDI wordt opgewaardeerd tot 136 pk.

De nieuwe A3 debuteert in 5-deurs hatchback vorm. Die zal vermoedelijk zijn ‘Sportback’ typeaanduiding verliezen. Audi gaat die gebruiken voor een nieuwe coupéachtige 5-deurs variant à la de Hyundai i30 Fastback. Globaal even lang (maar iets hoger) wordt de Limousine versie oftewel de sedan die in januari 2020 voor het eerst aan het Amerikaanse publiek zal worden gepresenteerd. Audi lijkt geen haast te maken met het vervangen van de Cabriolet uitvoering. Wel komt er op termijn een nieuwe RS3. Die krijgt wederom de karakteristieke 5 cilinder 2.5 TFSI motor, maar dit keer voorzien van milde hybride techniek en minimaal 400 pk sterk.

Audi en Mercedes gaat straks weer vechten om hetzelfde been, en het kans is niet denkbeeldig dat de nieuwe A3 dit keer aan het langste eind trekt. Maar niet uit te sluiten valt dat een derde er mee heen loopt: de (premium) C segment elektrische middenklasser. De Volkswagen ID.3 werd al genoemd, maar eind 2020 gaat bij Mercedes-Benz (of eigenlijk in de Smart fabriek) de EQ A in productie. De Polestar 2 zal tegen die tijd ook vol in bedrijf zijn, al heeft deze elektrische auto eerder het formaat van de Skoda Octavia. Verder zal Infiniti in Europa een comeback proberen te maken met een emissieloze compacte middenklasser en wellicht doet de in 2021 te introduceren opvolger van de Lexus CT 200h het ook zonder verbrandingsmotor. Genesis, het premiummerk van Hyundai, heeft met de verfrissende Mint laten zien ook te broeden op een compacte elektrische auto.

Tja, dit is toch een beetje de tragiek van de nieuwe A3, Golf en 1-serie. Hoe goed zij ook mogen worden, zij zullen voortaan het C segment hatchback bed moeten delen met elektrische modellen. En het is niet gezegd dat zij dan nog de bovenliggende partij zullen zijn.

Reageren is niet mogelijk.