Nieuwstelex

0

+++ De ALPINE A110 staat binnenkort aan de start van een rallywedstrijd. Daarmee treedt hij in de voetsporen van zijn illustere voorvader, die in de jaren ’60 en ’70 veel bekendheid verwierf met zijn competitiesuccessen. In 1973, net na de overname van Alpine door Renault, wist de sportwagen zelfs de WRC titel te pakken. Met al zijn retro elementen ‘moet’ zijn spirituele opvolger, de A110, dus wel terugkeren naar de rallysport. Signatech, de ploeg die al met Alpine racet in de LMP2, is verantwoordelijk voor de ombouw. De rallyversie van de A110 is gebaseerd op de Cup uitvoering, maar dan nog een tandje extremer. De 1,8 liter motor wordt naar verwachting 300 pk sterk. Deelname aan het WRC zit er evenwel niet in omdat de A110 Rallye een achterwiel aangedreven bolide blijft. Hij is vooral bedoeld voor verharde pistes. In september weten we meer over de exacte specificaties en de prijs. Eind dit jaar worden de eerste exemplaren afgeleverd. +++

+++ ASTON MARTIN heeft in het eerste kwartaal 1.057 auto’s afgeleverd. In dezelfde periode vorig jaar bleef de verkoopteller steken op 963 exemplaren. Ondanks de afzettoename (en een omzetstijging van 6 % naar €223 miljoen) belandde de Britse fabrikant van luxe sportwagens wel in de rode cijfers. Het kwartaalverlies kwam uit op €19,7 miljoen, terwijl een jaar geleden nog een winst van bijna €3,2 miljoen in de boeken bijgeschreven kon worden. De rode cijfers zijn met name te wijten aan hogere uitgaven aan marketing voor de nieuwe modellen en aan de investeringen in een nieuwe fabriek die nodig is voor de productie van de DBX, de eerste cross-over van Aston Martin die volgend jaar op de markt moet verschijnen. De Britse fabrikant denken in het laatste kwartaal van dit jaar weer een winst te kunnen melden. De eerder genoemde marketingkosten zijn (ook) een eufemisme voor het strooien met korting om de gang er bij de verkopen in te houden. Die actie heeft zijn vruchten afgeworpen, want Aston Martin meldt dat de voorraad nieuwe auto’s bij de dealers “weer naar een normaal niveau is teruggezakt”. Doordat winstherstel in het vierde kwartaal in zicht is, durft topman Andy Palmer te stellen dat zijn bedrijf “een zekere weerbarstigheid tegenover de algemene trends in de auto-industrie laat zien”. +++

+++ Na een succesvolle lancering in de Verenigde Staten introduceert AUDI haar Traffic Light Information nu in Europa. De Volkswagen dochter rust vanaf juli een aantal nieuwe modellen uit met deze techniek. Door data slim te verwerken, weet de auto wanneer verkeerslichten op groen springen, zodat de bestuurder daarop kan anticiperen. Rijden in steden wordt zo meer ontspannen en efficiënter. Ingolstadt, de thuisbasis van Audi, wordt de Europese proeftuin voor deze zogeheten V2I technologie (Vehicle to Infrastructure). Andere steden op ons continent volgen later. Audi is de eerste fabrikant die zijn productiemodellen via een netwerk verbindt met verkeerslichten in steden. De zogeheten Time-to-Green technologie werd in de Verenigde Staten in 2016 geïntroduceerd. Het systeem telt bij het naderen van, of stilstaan voor, een rood licht via de Audi Virtual Cockpit (of het head-up display) af naar het moment dat het groen wordt. In de VS ondersteunen al meer dan 5.000 kruispunten met verkeerslichten de technologie. Audi biedt aldaar sinds februari een extra functie: Green Light Optimized Speed Advisory, kortweg GLOSA. Het doel van deze innovatie is vooral om het rijden op een ‘groene golf’ mogelijk te maken. Het systeem informeert hiertoe de bestuurder over de ideale snelheid die hij moet aanhouden om het volgende verkeerslicht bij groen te bereiken. Audi gaat nu zowel Time-to-Green als GLOSA inzetten voor de Europese proef in Ingolstadt. De techniek is vanaf juli dit jaar beschikbaar voor de modellen A4, A6, A7, A8, Q3, Q7, Q8 en e-Tron. Het is dan gekoppeld aan het ‘Audi Connect Navigation & Infotainment’ en het optionele ‘Camera-based Traffic Sign Recognition’. Dat de V2I technologie pas 2 jaar later in Europa beschikbaar komt dan in de VS is volgens Andre Hainzlmaier, hoofd ontwikkeling van de afdeling Apps, Connected Services en Smart City bij Audi, omdat de uitdagingen om het systeem hier goed te laten werken veel groter zijn dan aan de andere kant van de Atlantische oceaan: “In Europa heeft de verkeersinfrastructuur zich veel meer lokaal en decentraal ontwikkeld dan in Noord-Amerika, met een grote verscheidenheid aan verkeerstechnologieën als gevolg. Hoe snel andere Europese steden kunnen worden verbonden met V2I, hangt vooral af van een samenwerking. Een succesvolle uitrol van deze technologie is alleen mogelijk als ze de infrastructuur gaan standaardiseren en de verkeerslichten digitaliseren”. “Stop & Go verkeer in steden is vervelend”, vervolgt Andre Hainzlmaier. “De groene golf wordt door bestuurders hoog gewaardeerd, maar daar zijn er nog veel te weinig van. Met Traffic Light Information rijd je efficiënter en meer ontspannen omdat je 250 meter voor een verkeerslicht al weet dat het op groen staat of springt. In de toekomst kunnen geanonimiseerde data van onze auto’s helpen om verkeerslichten nog beter op elkaar af te stemmen en verkeersstroom te optimaliseren”. De nieuwe technologie kan op termijn ook worden gebruikt door andere autofabrikanten. In de toekomst zullen V2I technologieën zoals Traffic Light Information ook autonoom rijden makkelijker maken. +++

+++ De opbrengsten van de BELASTING op personenauto’s en motorrijtuigen (BPM) en de accijnzen op brandstof waren in 2018 honderden miljoenen euro’s hoger dan verwacht. Dat staat in het financieel jaarverslag van het Rijk. In 2018 leverden de inkomsten van de BPM €469 miljoen meer op dan werd verwacht. In totaal werd er €2,27 miljard opgehaald met deze belasting. Het ministerie van Financiën laat in een reactie weten dat de oorzaak van de hoge inkomsten in het feit ligt dat er meer auto’s zijn verkocht. “Daarnaast lijkt de verkoop te verschuiven naar grotere en duurdere auto’s met een hogere CO2-uitstoot”. Omdat die auto’s zwaarder belast worden, zou er meer BPM worden opgehaald. In totaal werd er €4,5 miljard opgehaald met de brandstofaccijns. Dat is €145 miljoen meer dan waar het kabinet op had gerekend. Bij de verklaring die het ministerie van Financiën noemt voor de hogere inkomsten, kunnen evenwel vraagtekens worden geplaatst. Het is weliswaar zo dat SUV modellen in alle soorten en maten kunnen rekenen op een grotere populariteit (en voor dit type auto’s moet doorgaans vanwege het hogere gewicht, minder goede stroomlijn en forsere verbruik in vergelijking met lage personenwagens zoals hatchbacks meer BPM worden afgedragen), maar vlak de invloed van de WLTP invoering niet uit. Deze meetmethode geeft een nauwkeuriger beeld van het praktijkverbruik dan de oude NEDC cyclus. Gemiddeld gaat het om een verschil van 10 procent. Dat betekent een evenredig hogere CO2-uitstoot en dus meer BPM, die vervolgens tot uiting kwam in een prijsverhoging voor de meeste auto’s. Hierdoor betaalt uiteindelijk de consument voor de invoering van de nieuwe meetmethode, terwijl toenmalig staatssecretaris Eric Wiebes in 2016 expliciet beloofde dat dit niet zou gebeuren. Hij stelde een aanpassing van de BPM in het vooruitzicht, maar dat is vervolgens niet gebeurd, met als gevolg dat auto’s honderden tot duizenden euro’s duurder werden. De consument laat zich evenwel geen rad voor ogen draaien en dat is merkbaar aan de teruglopende verkopen vanaf september 2018, toen de WLTP meetnorm werd ingevoerd. Deze trend zette zich in het eerste kwartaal van dit jaar door. De autoverkoop staat na 4 maanden 12% in de min. +++

+++ BMW belooft, na de tumultueus verlopen aandeelhoudersvergadering, in navolging van alle andere autofabrikanten vol in te zetten op elektrische aandrijving. Er is een inhaalslag door de directie toegezegd: voor eind 2021 moeten er 5 volledig elektrische modellen in de showroom staan. Dit betekent dat de i3 gezelschap binnen 2 jaar gezelschap gaat krijgen van 4 soortgenoten. Tijdens een presentatie in München vertelde Harald Krüger, de voorzitter van de Raad van Bestuur bij BMW, dat dit jaar de productie van de eerste volledig elektrische Mini van start zal gaan in Oxford in Groot-Brittannië. Vervolgens arriveert in 2020 de iX3. Deze volledig elektrische versie van de X3 zal in Shenyang in China gebouwd gaan worden. In 2021 komen daar de BMW modellen iNext (werktitel; de productieversie gaat vermoedelijk i5 heten) en de i4 bij. Beiden zullen in Duitsland geproduceerd worden, namelijk in respectievelijk Dingolfing en München. Het is niet de bedoeling dat het offensief aan elektrische modellen na 2021 stilvalt. BMW is voornemens om in 2025 minimaal 25 volledig emissieloze of stekkerhybride auto’s in haar gamma te hebben. Voor eind 2020 willen de Duitsers 10 zogeheten plug-in personenwagens lanceren. Die zullen worden voorzien van nieuwe of herziene aandrijflijnen van de vierde generatie (‘Gen 4’). BMW heeft zich daarnaast ten doel gesteld om vanaf 2020 voor de (productie)locaties wereldwijd alleen elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen aan te schaffen. Dat jaar wil de autofabrikant daarnaast de CO2-uitstoot van haar wagenpark in Europa met minstens 50 % verminderd hebben in vergelijking met 1995. +++

+++ In München mogen ze dan aan vergroening doen, CADILLAC geeft het hele ‘downsize geneuzel’ de vinger. Althans, voor wat betreft het topmodel CT6. Die was tot nu toe verkrijgbaar met een bescheiden 4 cilinder 2,0 liter motor. Daarnaast kon hij (als alternatief voor de klassieke dikke V8) in dubbel geblazen 3.0 V6 uitvoering worden besteld. Beide uitvoeringen worden nu gesaneerd omdat op de Amerikaanse markt niemand zit te wachten op kleine torretjes in grote auto’s. De CT6 is voortaan alleen nog leverbaar met een atmosferische 3,6 liter V6 en als 550 pk sterke V-Series die een geblazen V8 van 4,2 liter onder de kap heeft. +++

+++ DAIMLER gaat de bonussen van haar managementteam afhankelijk maken van de CO2-reductie. Vorig jaar ontvingen de 9 directieleden ruim €15 miljoen aan extra vergoedingen bovenop hun salaris. Maar als het aan Ola Källenius (die Dieter Zetsche officieel per 22 mei opvolgt als topman van Daimler) ligt, komt daar een eind aan. Zijn beslissing is onderdeel van het duurzaamheidplan ‘Ambition 2039’ waarmee het concern in 20 jaar volledig klimaat neutraal moet worden. In dit kader moet al in 2030 de helft van de auto’s die Daimler verkoopt volledig elektrische zijn of stekkerhybride aandrijving hebben. Källenius neemt de eerste stappen op weg naar een CO2-neutrale productie door voor alle Mercedes-Benz fabrieken in 2022 over te laten schakelen op duurzaam geproduceerde energie. De resterende uitstoot wordt dan gecompenseerd. Bosch kondigde vorige week soortgelijke maatregelen aan. Daarnaast wordt reductie van CO2 een belangrijk criterium bij de selectie van toeleveranciers, aldus Källenius, die benadrukte dat het niet gaat om een PR verhaal, maar om het bewaken van de verantwoordelijke positie die Daimler heeft in de auto-industrie. +++

+++ FORD ontslaat 7.000 betaalde krachten. Dit komt neer op 10 % van het kantoorpersoneel bestand. Dat laat CEO Jim Hackett via een mail weten aan de werknemers van Ford. De ontslagronde zou de automaker jaarlijks $600 miljoen (ruim €537 miljoen) aan kosten schelen. In de Verenigde Staten zullen 800 personeelsleden worden ontslagen. In augustus moet de bezuinigingsoperatie zijn voltooid. De ontslagronde maakt deel uit van het bredere plan om Ford, dat qua winstgevendheid achter blijft bij General Motors, nieuw elan te geven. Het doel is om het bedrijf de komende jaren te herstructureren. Dat moet Ford circa $11 miljard opleveren. In het najaar van 2018 berichtte Hackett, die sinds 2017 achter het stuur zit, over de plannen en noemde hij ook de bezuinigingen op het personeelsbestand. Hij heeft zich tot doel gesteld om Ford flexibeler te maken zodat het zich beter op de snel veranderende automarkt (waarvan Tesla een aansprekend voorbeeld is) kan handhaven. De reductie van 7.000 arbeidskrachten betekent ook dat Ford in Engeland honderden banen gaat schrappen. Doel is om de Europese activiteiten te herstructureren en af te slanken. In eerste gaat het om 500 tot 550 arbeidsplaatsen in een fabriek in Basildon. Daarnaast staan ook een duizendtal banen in Bridgend op de tocht. Ford heeft eerder al meegedeeld dat er ruim 5.000 banen moeten verdwijnen bij haar Duitse fabrieken. Doel is om de vaste lasten drastisch terug te dringen, de bureaucratie te verminderen, leiders en managers meer slagkracht te geven en werk met onvoldoende toegevoegde waarde te elimineren. Ford grijpt in Europa hard in omdat het bedrijf hier al jaren verlies lijdt. In het eerste kwartaal wist het bedrijf in onze marktregio weliswaar uit de rode cijfers te blijven, maar één zwaluw maakt nou eenmaal nog gen zomer. Bovendien blijft Ford op de Europese automarkt zwak presteren. Er werden in de eerste 4 maanden slechts 344.287 nieuwe personenauto’s verkocht, hetgeen ruim 9% minder is dan een jaar eerder. Het marktaandeel is daarmee gezakt naar 6,3 %. +++

+++ Het Chinese GEELY concern, het moederbedrijf van onder andere Volvo, Lynk & Co, Polestar en Lotus, opent een R&D centrum in het Duitse Raunheim (nabij Frankfurt). Daarmee moet de ontwikkeling van geëlektrificeerde auto’s bespoedigd worden. Het betreft modellen die niet alleen bestemd zijn voor bovengenoemde dochters, maar ook voor Geely zelf en haar nagelnieuwe merk Geometry. De tot Geely Auto Technical Deutschland (GATD) gedoopte locatie zal binnen nu en 5 jaar zo’n 300 werknemers tellen. Op mondiaal niveau heeft het Chinese concern momenteel meer dan 20.000 technici in dienst, van wie er zich 2.500 volledig bezighouden met de ontwikkeling van technologie voor elektrische auto’s. +++

+++ De Amerikaanse president Donald Trump heeft de invoering van IMPORTHEFFINGEN op auto’s uit de Europese Unie en Japan uitgesteld. Het gaat om een pauzeperiode van 180 dagen die al in de lucht hing. Eerder dreigde Trump met importtarieven van 25 %. Hij beriep zich daarbij op de nationale veiligheid. De import van buitenlandse auto’s werd hiertoe aan een uitgebreid onderzoek onderworpen. Dat leverde eerder dit jaar een aantal aanbevelingen op. In de top van de Amerikaanse regering zijn de meningen evenwel verdeeld over de nieuwe heffingen. Niet iedereen deelt de mening dat de auto’s van met name BMW en Mercedes een gevaar zijn voor de nationale veiligheid. Trump heeft de handelscommissie die zich bezighoudt met dit onderwerp gevraagd om een update over de onderhandelingen met de Europese Unie en Japan. Hij wil binnen 180 dagen een reactie. Trump wil in deze periode afwachten of er bij het overleg op hoog niveau over de wederzijdse handel afspraken gemaakt kunnen worden. De Europese commissaris voor handel, Cecilia Malmström, is blij met het uitstel. “Maar wij verwerpen volledig de bewering dat onze auto-export een bedreiging is voor de nationale veiligheid”, zegt zij. “De EU is nog altijd bereid om te praten over een beperkt handelsakkoord, inclusief auto’s”, zo voegt zij er aan toe. Later deze maand brengt de Amerikaanse president een staatsbezoek aan Japan. Ook gaan er geruchten dat hij het Nederlandse Terneuzen zal bezoeken om voor de herdenking van de Slag om de Schelde op 31 augustus. Het is dit jaar 75 jaar geleden dat deze strijd plaatsvond. De Slag om de Schelde was van groot belang voor de bevrijding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog en vond plaats van 2 oktober tot 8 november 1944, in het noorden van België en het zuidwesten van Nederland. Doel van de actie was om de vaarweg naar de haven van Antwerpen vrij te maken voor de aanvoer van materieel van de geallieerde troepen. +++ 

+++ JAGUAR LAND ROVER (JLR) lijkt aan de beterende hand. Het bedrijf, dat eigendom is van het Indiase Tata Motors, zette in de 3 maanden van 2019 een winst van 119 miljoen pond in de boeken, omgerekend €136 miljoen. Dat betekende de eerste kwartaalwinst in een jaar tijd. De winst voor belastingen exclusief bijzonder posten steeg in de periode tot 269 miljoen pond. JLR, dat eigendom is van het Indiase Tata Motors, sneed de afgelopen tijd diep in de kosten, onder meer door de managerslaag uit te dunnen. De ingrepen lijken zich uit te betalen. De Britse automaker sloot het boekjaar (dat op 31 maart afliep) evenwel af met een recordverlies van 3,6 miljard pond, onder meer door een miljardenafschrijving. JLR wordt, net als andere autofabrikanten, geraakt door gedaalde verkopen in China. Daarnaast zijn Europeanen minder te porren voor dieselauto’s. In de VS stegen de verkopen wel, maar niet genoeg om de daling in het grote Aziatische land volledig te compenseren. De omzet in het slotkwartaal van het boekjaar daalde met 461 miljoen pond tot circa 7,1 miljard pond. +++

+++ MCLAREN is begonnen met het testen van hybride aandrijftechniek. De Britten willen het kader van het Track25 toekomstplan het complete gamma in 2025 voorzien van een assisterende elektromotor. 6 jaar geleden was de P1 de eerste auto van McLaren met een stekkerhybride krachtcentrale, maar er volgen dus nog veel meer modellen. Zeer waarschijnlijk kiest het bedrijf een volledig nieuw model uit om de elektrische assistentie in te introduceren. Vermoedelijk gaat het om de opvolger van de Sport Series (onder andere 540C, 570S en 600 LT). Die krijgt in plaats van een V8 motor een compacter 6 cilinder blok. De elektromotor zal de eliminatie van 2 pitten compenseren. +++

+++ MITSUBISHI topman Osamu Masuko treedt 21 juni af als CEO. Hij behoudt nog wel zijn rol als bestuursvoorzitter. Takao Kato, de eerste man van de Indonesische divisie, volgt hem op. Onder leiding van Masuko raakte Mitsubishi zwaar in de problemen, onder andere door gesjoemel met emissietests. Om het bedrijf van de ondergang te redden, kreeg Nissan een controlerend belang en werden kostenbesparingen doorgevoerd. Mitsubishi verwacht dat de winst dit boekjaar evenwel zal dalen tot 821 miljoen dollar. De op 6 na grootste autofabrikant van Japan noemt de afnemende vraag, wereldwijde handelsbeperkingen en de noodzaak om nieuwe technologieën te ontwikkelen als oorzaken. Masuko zat sinds 2014 op de CEO stoel van Mitsubishi. +++

+++ De CEO van Renault, Thierry Bolloré, neemt zitting in het bestuur van NISSAN . De aandeelhouders zullen hem in juni benoemen. Het bestuur van Nissan groeit van 8 naar 11 zetels, waarvan er 2 worden ingevuld door aandeelhouder Renault. Hiroto Saikawa blijft aan als de CEO. Naast Bolloré wordt ook Renault bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard voorgedragen. Nissan maakte vorige week bekend dat de winst over het afgelopen boekjaar (€3,6 miljard) 28 % lager is uitgekomen dan in 2017/2018. De hieruit resulterende geplande winstuitkering van in totaal €130 miljoen aan de aandeelhouders is dan ook fors lager dan verwacht. De winstdaling kan niet los worden gezien van de internationaal toegenomen uitdagingen voor de auto-industrie. Renault dringt op deze reden aan op fusiebesprekingen tussen de 2 bedrijven. Saikawa verzet zich evenwel tegen volledige integratie en wordt gezien als een obstakel. Dat leidt bij Renault tot ergernis. Bij Nissan is de ongelijke relatie tussen de automakers al lange tijd een doorn in het oog. Renault bezit 43 % van de aandelen in haar partner; andersom heeft de Japanse automaker slechts 15 %. Bovendien heeft Nissan geen stemrecht. Voormalig CEO Carlos Ghosn was ook van plein om beide automakers te laten fuseren. Daarom werd hem in november vorig jaar pootje gelicht door Nissan, zo beweren boze tongen. Het ontslag van Ghosn heeft de samenwerking evenwel verder onder druk gezet. De situatie doet enigszins denken aan Joegoslavië waar na het overlijden van Josip Broz Tito de pleuris uitbrak. Ook bij de alliantie tussen Renault en Nissan (en Mitsubishi) is er momenteel geen sterke man meer die met zijn vuist op tafel kan slaan. Saikawa heeft ondertussen besloten om 4.800 banen te schrappen. Deze reorganisatie volgt op de teleurstellende cijfers van Nissan en de neerwaarts bijgestelde verwachtingen voor het lopende boekjaar. Het automerk is al enige tijd bezig om het lek boven te krijgen nadat de winst een dalende lijn inzette, maar zonder aansprekende nieuwe modellen zal dat niet lukken. Nissan sloot eerder al een aantal fabrieken en heeft besloten om zijn premiummerk Infiniti van de Europese markt af te halen. Daarnaast moet de winstmarge in de Verenigde Staten weer op peil gebracht worden door minder auto’s met korting van de hand te doen. Ondertussen krijgt de reorganisatie dus ook gevolgen voor het personeel. Topman Hiroto Saikawa probeert met de ontslagronde zijn vege lijf te redden. Binnen Nissan is er een kamp dat zich afvraagt of hij de juiste man op de juiste plek is. +++

+++ OPEL zal in september op de IAA van Frankfurt de vernieuwde Astra presenteren. De wijzigingen zijn optisch niet al te ingrijpend, maar de compacte middenklasser schakelt wel over op motoren van het nieuwe moederbedrijf PSA. Daarvoor zal de aanduiding EcoTec-B (benzine) en EcoTec-D (diesel) worden gebruikt. Concreet gaat het hierbij om de 1.2 PureTech 3 cilinder en de 1.5 CDTI 4-pitter. Beide motoren van het Franse concern zijn reeds leverbaar in de Grandland X. Een compleet nieuwe Astra is voor eind 2021 gepland. Bij het Britse zustermerk van Opel, Vauxhall, neemt de vrees toe dat zij dit model niet meer in Ellesmere Port bij Liverpool mag bouwen. Dat zou een enorme klap zijn voor één van de grootste autofabrieken van Groot-Brittannië. Het lijkt er namelijk op dat PSA de productie van de volgende generatie Astra naar de hoofdvestiging van Opel in Rüsselheim zal verhuizen. Daarmee komen opnieuw duizenden banen in de Britse auto-industrie in gevaar. Moederbedrijf PSA neemt binnen enkele weken een beslissing over de locatie waar de nieuwe generatie Astra zal worden gebouwd: Groot-Brittannië of Duitsland. De Opel rolt momenteel in Ellesmere Port en in het Poolse Gliwice van de band. Aan die laatste fabriek is onlangs de productieorder voor een nieuwe bestelwagen toegewezen, waarmee de werkgelegenheid aldaar voorlopig verzekerd is. Ellesmere Port bouwt enkel de Astra, maar zag de output daarvan vorig jaar met 16 % teruglopen naar 77.000 exemplaren. Dat is onvoldoende om een fabriek van een volumemerk uit de rode cijfers te houden. PSA staat evenwel onder zware druk van de Duitse vakbonden en de regering Merkel om aan de bedreigde fabriek in Rüsselheim (waar dit jaar het laatste exemplaar van de Zafira van de band rolt) een nieuw model toe te wijzen om zo de werkgelegenheid aldaar te redden. Op het hoofdkantoor in Parijs werd eerder gezegd dat er geen besluit zou vallen voordat er meer duidelijkheid is over de Brexit, maar nu die tot minimaal oktober in nevelen gehuld blijft, moeten er zo langzamerhand toch knopen doorgehakt gaan worden. +++

+++ In Gelderland en Utrecht is een proef begonnen om te zien welke maatregelen het meest effectief zijn om aanrijdingen met REEEN te voorkomen. De test geldt voor 2 maatregelen: ‘virtuele hekwerken’ en ‘gericht afschot’. De virtuele hekken bestaan uit sensoren en paaltjes in de wegberm. De sensoren geven, wanneer ze door koplampen worden beschenen, een geluid en licht signaal dat reeën afschrikt om over te steken. De andere maatregel is het verminderen van de reeënpopulatie door ze gericht af te schieten in het gebied direct langs de wegen. De proef gaat 4 jaar duren. Hij wordt gedaan op 6 kilometer weg op de Utrechtse Heuvelrug en 18 kilometer in de Achterhoek. Als eerste wordt daar een tijdje gemeten hoeveel reeën in de bermen staan of oversteken. De hele periode wordt bijgehouden hoeveel dieren daar worden aangereden. In de periode 2016-2017 zijn in Nederland ruim 6.300 reeën geregistreerd als slachtoffer van een aanrijding op verkeerswegen. Doordat de reeënpopulatie nog steeds groeit, neemt ook het aantal aanrijdingen toe. +++

+++ TEXTIEL vervangt steeds vaker plastic in onze auto’s. Vandaag bestaat een vliegtuig voor meer dan 50 procent uit verschillende textielsoorten. Het materiaal is licht, flexibel, stevig en kan worden gecombineerd met polymeren, en weet daardoor nu ook de auto-industrie te verleiden. Op de beurs Portugal Fashion in Porto liet Fernando Merino, innovatiedirecteur bij ERT Grupo (één van de Europese leiders op het gebied van technisch textiel) weten grote plannen te hebben. ERT Grupo werd opgericht in 1992 en is vandaag één van de belangrijkste producenten van hightech textiel in Europa. Eerst maakte het bedrijf materiaal voor schoenen, nu komt 85 % van de omzet uit de auto-industrie. Het gaat daarbij vooral om wol, leder, imitatieleder en PVC. Deze materialen komen van pas om het gewicht van een auto binnen de perken te houden. Noodzakelijke batterijen doen de kilo’s van (deels)elektrische modellen immers toenemen. Het soepele, lichte en stevige textiel kom je overal tegen in een auto-interieur, van stoelen en deurpanelen tot vervanger van minder flatterend plastic. Maar het gebruik van textiel in auto’s gaat verder dan alleen het esthetische aspect. Duurzaamheid en recyclingmogelijkheden staan bij het Portugese bedrijf hoog in het vaandel. Uit interieurafval wil ERT Grupo een nieuw soort materiaal vervaardigen dat gebruikt zal worden voor … schoenen. +++

+++ TOYOTA is tevreden over de Nederlandse verkoopstart van de Corolla. Van de nieuwe, 12de generatie zijn binnen 2 maanden na de showroomintroductie al meer dan 2.000 exemplaren verkocht. De Toyota Corolla staat momenteel als Hatchback, Sedan en als speciaal voor Europa ontwikkelde Touring Sports bij de dealer. In augustus maakt de vierde telg van de familie, de avontuurlijke Trek versie zijn debuut. +++

+++ VOLVO laat de productieband voor de V40 in het Belgische Gent langer draaien dan gepland. Niet deze maand, maar pas halverwege juli zal het allerlaatste exemplaar vervaardigd worden. De belangstelling voor de V40 blijkt aan het einde van zijn carrière namelijk groter te zijn dan verwacht. Vandaar dat Volvo het model nog 2 maanden blijft doorbouwen. Dat kan zonder problemen, want er is geen directe opvolger voor de V40 gepland. Volvo hoeft dus geen rekening te houden met de productiestart van een nieuw model. Het ontwerp voor de beoogde opvolger, een soort Skoda Octavia, kreeg niet alle handen op elkaar en is over de schutting gekieperd bij zustermerk Polestar. Die gaat het model nu in volledig elektrische vorm verkopen als ‘2’. Volvo Nederland heeft op de valreep extra exemplaren van de V40 bij de fabriek besteld om zo het model langer aan te kunnen blijven bieden. De importeur verwacht voldoende volume op te kunnen bouwen om de instapper tot in het najaar aan te kunnen bieden. De V40 was vorig jaar goed voor een productievolume van ruim 77.000 exemplaren (in 2017 ging het om 95.000 stuks), maar het wegvallen van het modeltype is geen grote klap voor de Belgische Volvo fabriek. Het Zweedse automerk kan de vrijgekomen productieplaatsen namelijk zeer goed gebruiken om door de productie van de XC40 te verdubbelen. Daarmee moeten de levertijden voor de SUV beperkt worden. Volvo rekent er op dat de vraag naar de XC40 de komende tijd sterk zal blijven omdat recentelijk de orderboeken voor de stekkerhybride versie open zijn gegaan. Volgend jaar zal het gamma worden uitgebreid met een volledig elektrische uitvoering. Volvo bouwt in Gent overigens ook de V60. Als het laatste exemplaar van de V40 in juli van de band rolt, zullen er in 7 jaar tijd meer dan 600.000 stuks geproduceerd zijn. Volvo heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat een coupéachtige cross-over op basis van de XC40 op termijn de plaats van de V40 in Gent zal innemen. De productiestart moet in 2021 plaatsvinden. Indien het een model wordt dat de strijd moet aangaan met de BMW X2, dan zal hij duurder worden dan de XC40. Het is vrijwel zeker dat het nieuwe model louter met elektrische aandrijving op de markt komt. Dit vermoeden is gebaseerd op de plannen van Volvo om de fabriek in Gent uit te breiden met een assemblagefaciliteit voor accupakketten. +++

Reageren is niet mogelijk.