Macron steekt spaak in wiel bij Renault

0

De lucht tussen Renault en Nissan is geklaard. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de Franse overheid, die de afgelopen weken veelvuldig duidelijk heeft gemaakt dat fusieplannen met Fiat Chrysler Automobiles leuk en aardig zijn, maar dat die alleen door kunnen gaan als de alliantie wordt gerepareerd. Dat is primair de taak van Renault en Nissan zelf, maar het helpt dat achter de schermen president Emmanuel Macron tijdens de G20 top een glaasje rijstwijn drinkt met zijn collega Shinzo Abe.

Doordat de plooien glad zijn gestreken, lijkt het erop dat Nissan openstaat voor een nieuwe fusiepoging tussen Renault en Fiat Chrysler Automobiles. Daar zijn de Japanners weliswaar niet direct bij betrokken, maar vanwege de sterke technologische verwevenheid met hun Franse alliantiepartner, is hun steun wel onmisbaar. CEO Hiroto Saikawa heeft verklaard open te staan voor veranderingen.

Veel is te danken aan de diplomatieke Jean-Dominique Senard, de bestuursvoorzitter van Renault. Hij benadrukte tijdens de aandeelhoudersvergadering van Nissan dat alleen de concurrentie met gejuich op het vastlopen van het fusieoverleg met Fiat Chrysler Automobiles heeft gereageerd. Met andere woorden: de bestuursvoorzitter, die samen met Renault CEO Thierry Bolloré een zetel heeft gekregen in de directieraad van Nissan, wil niets liever dan de onderhandelingsdraad weer oppakken met de Italiaans/Amerikaanse autobouwer.

Maar Senard (op de tweede foto links) heeft waarschijnlijk buiten de waard gerekend. En dat is Macron. Frankrijk is voor 15 procent aandeelhouder van Renault en dat is Nissan een doorn in het oog. Verkleining van dit ‘gouden aandeel’ zou bij de Japanners veel wantrouwen wegnemen. Maar hoewel het er tijdens de ontmoeting tussen Macron en Abe amicaal aan toe ging, werd duidelijk dat het Elysée absoluut niet van plan is om haar belang in Renault te verkleinen. Sterker nog: de Fransen wezen de Japanners streng op het feit, dat het de autoproducent met het wybertjes logo is geweest die Nissan eind jaren 90 van de ondergang redde.

Macron noemde het verminderen van het aandeel van de Franse Staat in Renault totaal niet nodig. Alles blijft zoals het is. En daarmee zijn ook de kansen verkeken dat Renault op haar beurt bereid zou zijn om haar belang in Nissan (43,4 procent) te verkleinen. De Japanse autoproducent komt daarmee van een koude kermis thuis, want eerder liet de Franse minister van Economische Zaken, Bruno le Maire, weten wel bereid te zijn om vermindering van het aandeel van Renault in Nissan te overwegen. Misschien vindt hij dat nog steeds wel, maar Macron heeft een spaak in het wiel gestoken.

Dit betekent dat John Elkann (op de tweede foto in het midden), de bestuursvoorzitter van Fiat Chrysler Automobiles, misschien toch gelijk heeft. Die stelde eerder deze maand dat er in Frankrijk niet de juiste politieke condities bestaan om tot een succesvolle fusie met Renault. Elkann had Nissan (en Mitsubishi) overigens graag onderdeel willen laten uitmaken van deze krachtenbundeling, die geleid zou hebben tot enorme schaalvoordelen waardoor alle betrokken partijen in versneld tempo hadden kunnen bouwen aan de toekomst.

Maar controle is niet voor niets een Frans woord en die geeft Macron niet graag uit handen. Dus wil hij een stevige vinger in de pap houden bij Renault en dat lukt alleen met een aanzienlijk belang. Anders zou de Franse Staat te veel risico lopen. Macron staat overigens niet afwijzend tegenover een krachtenbundeling tussen Renault en Fiat Chrysler Automobiles, ook omdat hiermee in zuidelijk Europa tegenwicht gegeven zou kunnen worden aan het machtige Volkswagen in Wolfsburg, maar hij is zelf niet bereid om een prijs te betalen voor een dergelijke fusie. Het is nu afwachten hoe Nissan zich zal opstellen. Deze speler leek na uitgebreid massagewerk van Senard bereid om de fusie te steunen, maar stelde wel als voorwaarde dat de Franse regering een stapje terug zou doen, in de hoop dat Renault hierdoor op zijn beurt haar belang in de Japanse autobouwer zou verminderen.

Dat Macron niet bereid is om het belang van de Franse Staat in Renault te verminderen (en dus ook niet om het stuur uit handen te geven), is een kwestie van ‘cultuur’ (en daarmee heeft Elkann dus gelijk). Maar het zou voor de door Senard geleide autoproducent absolute kapitaalvernietiging zijn indien die haar aandeel in Nissan zou verkleinen zonder daar zelf voordeel mee te behalen. De alliantie met Renault zou er door op losse schroeven komen te staan en dat is het laatste wat Macron wil. Hij vindt juist dat beide autofabrikanten nu hard moeten gaan werken aan het verbeteren van hun ‘huwelijk’. “Het is belangrijk om in de toekomst marktleider te worden op het gebied van elektrische auto’s en om een vooraanstaande positie te bemachtigen qua autonoom rijden”.

Renault en Nissan hebben hiervoor met hun elektrische modellen, ProPilot techniek en samenwerking overeenkomst met Waymo een goede uitgangspositie. Anders gezegd: de Franse en Japanse kippen zijn lekker aan het broeden. Dit proces moet niet verstoord worden door een fusie met Fiat Chrysler Automobiles. Tenminste niet, als hiervoor eerst de aandeel verhoudingen tussen Renault en Nissan gewijzigd zouden moeten worden. “De toekomst is verdere integratie”, aldus Macron. In Japan zal men niet blij zijn met deze woorden (en in Turijn al helemaal niet), maar Macron heeft wel gelijk, los van het feit dat de aandeel verhoudingen gewoon historisch gegroeid zijn.

Miljoenenboete

Voor Nissan was er deze week meer slecht nieuws. De autofabrikant hangt een miljoenen boete wegens misleiding van de Japanse beurswaakhond boven het hoofd. Het vermoeden van fraude door voormalig topman Carlos Ghosn lijkt dus ook financiële consequenties voor Nissan te hebben.

De Japanse financiële toezichthouder, de Securities and Exchange Surveillance Commission (SESC), zal waarschijnlijk voor het einde van de maand haar eerste onderzoeksresultaten presenteren. In de wandelgangen valt al te vernemen dat die een boete gaat uitschrijven van 32 miljoen euro, dit vanwege een onjuiste rapportage over de vergoeding van voormalig topman Ghosn. Doordat Nissan op dit vlak steken heeft laten vallen, en daar was de huidige topman Hirito Saikawa (op de tweede foto rechts) eindverantwoordelijk voor, zouden volgens de SESC aandeelhouders “significant benadeeld” kunnen zijn. Als Nissan nu al toegeeft dat de rapportage over de vergoeding onjuist was, dan kan de boete worden verlaagd tot 19 miljoen euro.

 

Reageren is niet mogelijk.