Nieuw van Audi: de A3 Cityhopper

0

Autofabrikanten vinden vandaag de dag dat je nooit genoeg SUV modellen in je gamma kan hebben. Zo komt Kia met een extra model tussen de Stonic en de Sportage (de XCeed), vult Ford het gat tussen de EcoSport en de Kuga met de Puma, ziet Mazda bestaansrecht voor de CX-30 naast de CX-3 en hangt Mercedes-Benz een soortgelijke visie aan met betrekking tot de GLA én de GLB.

Audi heeft ook wel trek in een extra SUV model: de Cityhopper. Die krijgt de nieuwe A3 als basis en is bedoeld voor autoconsumenten die de Q2 te bescheiden vinden (en te veel als een Polo vinden ogen …) en de jongste Q3 zowel te duur als te fors. Hij komt in 2020 op de markt. Feitelijk gaat het om een terreinlook versie van de 5-deurs A3 met extra grondspeling en stoer ogend beschermmateriaal voor de carrosserie. Normaliter hanteert Audi daarvoor de benaming Allroad, maar dat impliceert standaard Quattro vierwielaandrijving. De A3 Cityhopper zal vooral in voorwiel aangedreven vorm verkocht gaan worden, zo is de verwachting. Vandaar de nieuwe typeaanduiding.

Binnen het Audi gamma is de Q3 enigszins een probleem model. In 2018 bleef de mondiale verkoopteller steken bij 167.800 exemplaren. Het jaar daarvoor gingen er nog 205.000 stuks van de Q3 over de toonbank. De generatiewisseling zou een rol gespeeld kunnen hebben bij de verkoopdaling, maar in deze ‘SUV hete’ tijden zien wij dat andere, ongeveer even oude modellen (zoals de Renault Captur) niet of nauwelijks aan populariteit verliezen. Dus er moet meer aan de hand zijn. Feit is dat de jongste Q3 nogal lauwtjes is ontvangen door de autopers. Ook schopte hij het anders dan zijn segmentgenoot Volvo XC40 niet tot ‘Auto van het Jaar’. Deze SUV wordt door de pers veelal een aantrekkelijker prijs : prestatie : uitrusting verhouding toegedicht dan de Q3. De cijfers spreken voor zich: terwijl in mei 368 Nederlanders hun hand opstaken voor een XC40, bleef het registratieaantal van de Q3 steken bij 133. Bijna factor 3 verschil dus. Op jaarbasis verkoopt de Volvo zelfs bijna 5 keer beter dan de Audi. Of de Q3 de achterstand op de XC40 kan inlopen, is zeer twijfelachtig want inmiddels kan de Zweed ook in een stekkerhybride uitvoering worden besteld en in 2020 volgt een volledig elektrische versie. Een Q3 TFSI-e zal er wel komen, maar een compleet emissieloze uitvoering zeker niet.

Het gevolg is dat Audi in het C SUV segment aan de zijlijn dreigt te belanden, ook omdat Mercedes-Benz in deze klasse zowel de GLA als GLB gaat voeren en BMW de autoconsument laat kiezen uit de X1 en X2. Dit is een scenario dat de autobouwer uit Ingolstadt, dat nog steeds de premium troon ambieert, absoluut niet kan gebruiken. Dus daarom wordt er nu in hoog tempo gewerkt aan een tweede model voor het C SUV segment. Niet compleet nieuw, maar afgeleid van de later dit jaar te introduceren vierde generatie A3. Deze Cityhopper variant is kort door de bocht een compacte Audi Allroad, maar dan zonder standaard vierwielaandrijving. Het is begrijpelijk dat dit subgamma nu wordt uitgebreid met een kleiner model. Bij de A4 Avant en A6 Avant is in Duitsland de Allroad versie namelijk goed voor 20 procent van de verkopen. Die terreinlook uitvoering laat zich bovendien voor een veel hogere prijs verkopen en dat verschil steekt Audi deels in eigen zak. In tijden dat bij alle autofabrikanten de winst onder druk staat, is dat geen onbelangrijk gegeven.

De nieuwe A3 is in ieder geval prima basismateriaal voor een terreinlook uitvoering. De nieuwe editie oogt veel hoogwaardiger, robuuster en zelfbewuster dan het huidige model. Een paar centimeter extra grondspeling zal samen met bodem beschermplaten, chromen dorpels en bumpers in Q stijl het extraverte karakter nog meer vorm kunnen geven. De A3 Cityhopper oogt niet minder chique dan de Q3, maar is wel afgerond 20 centimeter korter en daarmee een stuk handzamer. Ruimte zal de nieuweling volop bieden dankzij het MQB Evo platform. De oude Q3 was even lang als de A3 Cityhopper maar deed het nog met de PQ35 basis van de vijfde generatie Golf en dat betekende een veel minder efficiënte benutting van de beschikbare centimeters.

Efficiënt is de nieuwe A3 (Cityhopper) ook als het gaat om het brandstofverbruik. De modelreeks wordt standaard uitgerust met een 48 volt systeem en milde hybride techniek. In tegenstelling tot de Q3 is er ook een aardgas variant gepland. Alle dieseluitvoeringen beschikken over een dubbel SCR systeem en aan partikelfilter. De prijzen zouden in Nederland bij 40.000 euro kunnen beginnen voor de 1.5 TFSI versie. Daarmee onderbiedt de A3 Cityhopper de XC40 met minder gecultiveerde 3 cilinder motor. Ja, de kans is groot dat Audi zijn marktaandeel in het C SUV segment kan verbeteren!

Reageren is niet mogelijk.