Nissan gaat hervormen, maar niet met Saikawa

0

Nissan gaat de Raad van Bestuur hervormen met 3 nieuwe commissies. Onderdeel van de grote schoonmaak is ook dat topman Hiroto Saikawa zijn vertrek heeft aangekondigd. Hij noemt geen potentiële opvolger en zegt niet wanneer hij weggaat.

De aandeelhoudersvergadering van Nissan heeft belangrijke hervormingen goedgekeurd om het management van de autofabrikant te verbeteren en om de machtsverhoudingen evenwichtiger te maken. Renault, dat voor 43 procent eigenaar is van haar Japanse alliantie partner, krijgt in de 3 nieuwe commissies een zetel en daarmee meer invloed. Dat Saikawa zijn vertrek heeft aangekondigd, zal goed gevallen zijn bij de kritische aandeelhouders. De topman maakte evenwel niet bekend wanneer hij aftreedt. De gemoederen liepen hoog op tijdens de aandeelhoudersvergadering. Eén van de aanwezigen zei dat Saikawa “als een beste Ghosn luitenant moest aftreden”.

Saikawa zegt zich verantwoordelijk te voelen voor de chaos bij Nissan na de hechtenisneming van Carlos Ghosn. Ondanks dat hij laat weten dat zijn dagen geteld zijn, noemt hij geen potentiële opvolger. Dat is op zich begrijpelijk, want anders dan bij Daimler (waar Dieter Zetsche werd afgelost door Ola Källenius) kent Nissan geen kroonprint.

De aandeelhouders gingen in Yokohama akkoord met een nieuwe bestuursstructuur bij Nissan die zal worden versterkt met 3 commissies. Dat moet voor een betere scheiding tussen toezichthoudende taken en bestuursactiviteiten zorgen. De werkterreinen van de commissies zijn: ‘compensatie’, ‘nominatie’ (met een zetel voor Renault bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard) en ‘audit’ (met een zetel voor Renault CEO Thierry Bolloré).

Over een vierde commissie (‘strategie’) werden mededelingen gedaan. Een aandeelhouder waarschuwde, met het oog op de benoeming van Senard (links op de foto) en Bolloré (rechts op de foto), evenwel voor een Franse overname van Nissan. Hij zei ook dat Franse mensen vaak hun ware bedoelingen achter een glimlachende façade verbergen. “Ze zijn echt sluw”, aldus de aandeelhouder.

Renault en haar vertegenwoordigers werden dan ook fel bekritiseerd tijdens de aandeelhoudersvergadering. “Voor wie zit u hier eigenlijk: voor Nissan of voor Renault en de Franse staat?” werd Senard herhaaldelijk toegebeten tijdens de bijeenkomst die 3 uur en 20 minuten duurde. De 120ste aandeelhoudersvergadering van Nissan werd bijgewoond door 2.814 beleggers.

Senard werd ook gekozen tot vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van Nissan. Daarnaast zijn ook andere vertegenwoordigers van Renault in verschillende posities benoemd bij de Japanse autofabrikant. Senard liet tijdens de aandeelhoudersvergadering weten “dat ik hier zit voor het welzijn van Nissan”. Hij erkende wel dat de verhoudingen tussen de alliantiepartners “veel slechter zijn dan ik dacht”.

Bovendien benadrukte Senard dat Renault een fusie met Nissan er niet door kan drukken. Maar zijn collega Saikawa maakte tijdens de aandeelhoudersvergadering opnieuw duidelijk dat hij het idee van een volledige fusie nog altijd niet zit zitten. “De relaties met Renault stabiliseren is echter van essentieel belang om Nissan weer op het juiste financiële pad te krijgen”, aldus de topman.

Nu de lucht tussen Nissan en Renault enigszins geklaard is, hopen de Fransen op een snelle herstart van de fusiegesprekken met Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Nissan zou in ruil voor steun een deal tussen beide autoconcern, de alliantie die zij heeft met Renault flexibeler willen maken. Eerdere aarzelingen bij de Japanse fabrikant en hun regering droegen bij aan het afbreken van de onderhandelingen. Nissan ziet zijn kans nu schoon om meer onafhankelijkheid ten opzicht van Renault af te dwingen, met als wisselgeld dus steun voor de fusie van de Fransen met haar Italiaans/Amerikaanse collega.

Voor Renault en de Franse regering heeft het repareren van de relatie met Nissan voorrang boven een deal met FCA, zo melden anonieme Franse functionarissen. Beide partijen zouden beseffen dat de voorwaarden die zij elkaar opleggen, de fusie ook kunnen verhinderen. Een fusie van Renault met FCA zou beide autofabrikanten beter in staat stellen om kostbare investeringen, met name die in elektrische en autonome voertuigen, te kunnen doen.

Reageren is niet mogelijk.