Robuust, maar niet foutloos: test vernieuwde Audi A4 en S4 Avant

0

Audi heeft haar A4, die met een leeftijd van 4 jaar inmiddels halverwege zijn verkoopcarrière is, een facelift gegeven. De veranderingen zijn, zoals het hoort bij een dergelijke update, deels cosmetisch van aard en daarnaast is de bestseller van het merk met de 4 ringen (20 procent van deauto’s die Audi verkoopt is een A4; wereldwijd zijn er al meer dan 7,5 miljoen exemplaren verkochten) in technologisch opzicht naar een hoger plan getild. De ingrepen waren broodnodig om competitief te kunnen blijven in het segment waar niet alleen de recentelijk fijn geslepen Mercedes C klasse en de geheel nieuwe BMW 3-serie indruk maken, maar ook de ingrijpend herziene Jaguar XE.

De modeljaar 2020 uitvoering van de Audi A4 (en de nieuwe S4) kan worden herkend aan een hertekende, plattere en wijdere Singleframe grille en aan de (standaard) LED verlichting voor de strakkere, agressiever gesneden koplampen. Daarnaast zorgt de autofabrikant uit Ingolstadt voor aangepast plaatwerk. Dat is een prijzige wijziging, want er zijn nieuwe machines voor nodig, maar Audi vond de betreffende investering toch noodzakelijk omdat de A4 te braaf en te sullig oogde, met tegenvallende verkoopcijfers als gevolg. De wielkasten hebben nu de beroemde Quattro heupen en de taillelijn die over de volledige zijkant van de carrosserie liep, is voortaan onderbroken. De motorkap is voorzien van een nepgleuf; eveneens een ode aan het rallymonster. Op de portieren is de vouw nu lager, wat de Duitser een sportievere uitstraling geeft. Aan de achterzijde beperken de wijzigingen tot de montage van een chromen strip, die geheel in lijn met de hedendaagse trends op het gebied van Duits autodesign de achterlichten met elkaar verbinden.

Om mee te gaan met zijn tijd heeft Audi ook het interieur een modernere uitstraling proberen te geven door het MMI infomediasysteem volledig te vernieuwen. Het bijbehorende aanraak scherm is voortaan 10,1 inch groot. Door de touch functie (met haptische feedback) is de draaiknop voor de bediening van de installatie overbodig geworden. In de middenconsole kun hierdoor een extra opbergvakje worden gecreëerd. Het gebruiksgemak is er evenwel niet op vooruit gegaan. Met de hoge resolutie is weliswaar niks mis (integendeel) en ook de menustructuur is logisch, maar instructies door middel van aanraking van het scherm worden frustrerend langzaam uitgevoerd. Dat is niet alleen hinderlijk, maar tijdens het rijden zelfs gevaarlijk. Een aanwinst is wel de mogelijkheid van de A4 en S4 om (naast verkeersborden) voortaan verkeerslichten te herkennen. De bestuurder wordt met de zogeheten ‘Car-to-X’ verbinding geïnformeerd over welke snelheid hij moet aanhouden om ‘groen’ te hebben aan het volgende verkeerslicht. Voorwaarde is wel dat hiervoor elders de benodigde technologie aanwezig is, wat nu nog zeldzaam kan zijn.

De bouwkwaliteit van het interieur van de vernieuwde A4 is net zo goed als voor de facelift: van topniveau dus. De materialen zijn fraai en er is door Audi over de details goed nagedacht. Alles, op het touch screen na dan, werkt zoals je verwacht. Om het dashboard helemaal af te maken, moet er wel extra in de buidel worden getast. Standaard krijg je namelijk een gedeeltelijk analoog instrumentenpaneel.

De volledig digitale Audi Virtual Cockpit met 12,3 inch head-up display is optioneel. Je kan dan kiezen uit 3 typen indelingen en dus zelf bepalen hoe informatie over de navigatie, de infomedia en de rij gegevens afgebeeld dienen te worden. In de Avant versie kan 495 liter aan bagage worden vervoerd, of 1.495 liter als je de achterbank leuning plat legt. Dat is slechts 5 liter minder dan de kofferbak capaciteit van de nieuwe BMW 3-serie Touring.

De vernieuwde A4 wordt gelanceerd met diverse motoren. Getest werd de 163 pk en 380 Nm sterke 35 TDI diesel versie. Daarnaast kon er worden gereden met de S4. Die is goed voor 347 pk en heeft eveneens een diesel motor onder de kap. Dat laatste aspect is opmerkelijk, want voorheen beschikte de sportieve versie, zoals eigenlijk gebruikelijk is in autoland, over een benzine krachtbron. Maar Audi denkt dat de diesel motor een renaissance kan beleven. De 35 TDI uitvoering is voorzien van milde 12 Volt hybride techniek (MHEV genaamd). Volgens Audi zorgt dit hulpmiddel (dat 6,5 pk sterk is) voor een brandstofbesparing van maximaal 0,3 liter per 100 km omdat er veelvuldig mee ‘gezeild’ kan worden. De 2,0 liter dieselmotor profiteert sowieso van de jongste Evo upgrade die debuteerde in de eveneens vernieuwde Volkswagen Passat, en inmiddels ook door Skoda toegepast wordt in de herziene Superb.

Een krachtiger mild hybride systeem (van 48 volt) is aanwezig in de S4. Aldaar zorgt de techniek voor assistentie van de dikke 3,0 liter V6 diesel motor. Als 35 TDI is de A4 standaard uitgerust met een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. De S4 maakt vanwege zijn enorme motorkoppel (700 Nm) gebruik van een ander type automaat, namelijk een Tiptronic transmissie met 8 versnellingen en een koppelomvormer. De papier weet zijn 3,0 liter V6 TDI zondermeer te imponeren. Audi past hier milde hybride technologie met een 48 Volt systeem toe, evenals een elektrische compressor (EPC). Door het hogere voltage kan het regeneratieve remsysteem maximaal 8 kW terugwinnen en in een lithium/ion accu van 0,5 kWh opslaan. Daarmee kan de EPC worden gevoed, maar dankzij elektrische assistentie voor de dieselmotor verlaagt de techniek het brandstofverbruik tot 0,4 liter per 100 km. Dankzij de milde hybride techniek kan het start/stop systeem sneller zijn werk doen. Zodra die zijn kans schoon ziet, zal hij dan ook de dieselmotor uitschakelen, zonder dat je daar last van hebt. Uitrollen richting een stoplicht dat verderop op rood staat, gebeurt dan zonder brandstof te verbruiken. Theoretisch kan je er ook goed mee ‘zeilen’ op de snelweg, maar de praktijk leerde dat als de airconditioning aanstaat, de dieselmotor veiligheidshalve toch maar niet uitgeschakeld wordt.

Boven de 2.000 toeren zorgt een turbo met variabele geometrie voor de drukvulling van de 6 cilinders. De EPC biedt onderin ondersteuning en heeft een reactietijd van slechts 250 milliseconden. Daarmee verkleint de elektrische compressor in theorie het turbogat, maar in de praktijk valt de werking nogal tegen. Er is namelijk sprake van te veel vertragingen op bijzonder irritante momenten. Vooral bij lage snelheden, bijvoorbeeld als je een rotonde verlaat, is de S4 niet goed bij de les. Een domper, want hij zou dan juist moeten scoren met zijn reuze koppel van 700 Nm. Het probleem is dat deze trekkracht pas vanaf 2.500 toeren beschikbaar is. De EPC heeft weliswaar maar een kwart tel nodig om de turbo aan het werk te zetten, maar in de praktijk is dit te lang en dus funest voor het rij plezier. Heeft de turbo van de S4 voldoende druk, maar daarvoor dien je wel een volleerd rallyrijder te zijn, dan transformeert deze Audi zich alsnog tot een echt rappe jongen. De tractie is fenomenaal. Onder begeleiding van een door een speaker versterkte roffel van de V6 sprint hij in 4,8 seconden naar 100 km/u. De 8-traps automaat, die overigens ook handmatig aan te sturen valt, zorgt dan voor vlotte verzet wisselingen. Pas bij 250 km/u maakt een begrenzer een eind aan het feest dat dus pas laat op gang komt.

De facelift heeft niet geleid tot een fundamentele wijziging van het rijgedrag van de A4: dat is gewoon degelijk; op het saaie af. De vering is stevig, waar je op de snelweg geen hinder van ondervindt, maar op lage snelheid houdt de absorptie van oneffenheden niet over. De relatief slappe schokdemping maakt de A4 evenwel niet helemaal immuun voor pompbewegingen. De zwakste schakel op het gebied van de rijeigenschappen wordt evenwel gevormd door de besturing. Die is zelfs in Sport modus veel te licht en hoewel voldoende nauwkeurig, volkomen gevoelloos. Daardoor lukt het niet om veel vertrouwen te hebben in het weggedrag van deze Audi. Gelukkig helt de A4 maar weinig over en is de hoeveelheid grip bij dagelijkse rij omstandigheden prima. Verder is de Audi tijdens snelwegritten een uitstekende kameraad. Het motorgeluid blijft dan mooi op de achtergrond en je hebt ook niet noemenswaardig last van windgeruis of lawaai dat de brede banden zouden kunnen produceren.

Extra investeren (17.400 euro) in de 45 TDI Quattro is daarom beslist niet nodig, ook omdat de 35 TDI versie mede dankzij de 12 Volt hybride techniek een uitstekende indruk maakt. De elektrische assistentie zorgt er voor dat de A4 over het hele toerengebied pittiger aanvoelt. Ook weet de hybride techniek de S-tronic automaat sneller tot actie te bewegen. Daardoor is de 35 TDI versie ondanks ‘slechts’ 163 pk prima in staat om even snel een tussensprintje uit te voeren. Wel viel op dat de besturing niet helemaal vrij is van aandrijfreacties en dat oneffenheden in het wegdek relatief snel correcties noodzakelijk kunnen maken. Dat is het gevolg van het gewicht dat op vooras leunt, in combinatie met zijn vrij eenvoudige geometrie.

De prijs van de S4 is nog niet bekend, maar de standaard als Pro Line geleverde 35 TDI versie van de A4 kost 47.730 euro (Avant 50.030 euro). Deze uitvoering is uitgerust met MMI Radio Plus, Audi Connect noodoproep & service, telefoon interface, een bestuurder informatie systeem, volautomatische airconditioning, een multifunctioneel met leder bekleed stuurwiel en een in 3 delen neerklapbare achterbank. Meer luxe wordt vreemd genoeg alleen geboden in de vorm van een tweetal tijdelijke introductie edities. De A4 is weliswaar ook permanent leverbaar als Edition One met veel meer toeters en bellen, maar dan zit de dieselrijder direct vast aan de 45 TDI Quattro versie. Die kost 74.930 euro (Avant 77.230 euro) en valt dus in een heel andere categorie. Ten opzichte van zijn premium landgenoten zijn de tarieven van de A4 in 35 TDI configuratie heel redelijk: de BMW 318d is weliswaar goedkoper (46.398 euro), maar dan heb je minder vermogen (150 pk) en geen automaat. Voor de Mercedes-Benz C 200d betaal je 45.908 euro, maar ook dan moet je het doen met minder pk (160) en een handbak. Natuurlijk is een automaat tegen meerprijs wel leverbaar bij de 318d en de 200d. Een dergelijke transmissie is standaard op de Jaguar XE D180 S, maar dan dien je wel 57.580 euro te betalen.

70%
70%
Awesome

Conclusie

De facelift, waardoor de Audi er nu veel frisser uit ziet, heeft niet voor een wezenlijke verandering van het karakter van de A4 gezorgd. Dat hoefde ook niet persé, want in het premium D segment was het een populaire gezinsauto. Wel valt op dat Jaguar meer werk heeft gemaakt van de update van haar XE. Afgezien van de wat stugge vering en de te soepele schokdemping is het comfortniveau van de A4 prima. Het nieuwe MMI infomediasysteem oogt fraai, maar de bedieningsvriendelijkheid laat te wensen over. Verder mag de besturing direct terug naar de tekentafel, want daar doet Audi in zijn huidige vorm niemand plezier mee.

Audi kan nog niet noemen wat de S4 in Nederland gaat kosten, noch wat het prijskaartje van de 40 TDI met 190 pk is. De tarieven van de 150 pk sterke 35 TFSI (42.920 euro als Pro Line; Avant 45.220 euro), de 40 TFSI met 190 pk (46.420 respectievelijk 48.720 euro) en de 245 pk sterke 45 TFSI Quattro (57.940 respectievelijk 60.240 euro) zijn wel bekend. Op basis van de Duitse prijsstelling verwacht Autointernationaal.nl voor de S4 een tarief van 92.500 euro. Of hij dat geld waar is, is moeilijk te zeggen (de BMW 435d xDrive Gran Coupé, die zonder ingewikkelde techniek 2 gram minder CO2 uitstoot per 100 km, kost 82.956 euro). Het zou een auto moeten zijn die met zijn 347 pk en 700 Nm heel makkelijk snel te rijden valt, maar dat is niet het geval omdat zijn turbogat een enorme spelbreker en pretbederver is. Op de dieselmotor in deze vorm een renaissance kan beleven, is daarom twijfelachtig. Jammer, want voor de rest is ook deze A4 versie erg goed.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.