Fiat sluit fusie met Renault nog steeds niet uit

0

Na de mislukte fusie met Renault sluit Fiat Chrysler Automobiles (FCA) het niet uit om alleen verder te gaan. De groep blijft echter openstaan voor elke fusieoplossing met Renault of een andere autofabrikant.

Mike Manley, de topman van FCA, laat dit weten in een interview over de toekomst van zijn bedrijf na de mislukte eerste fusiepoging met Renault. Hij sluit dus niet uit om alleen verder te gaan. “Het strategische plan van FCA is robuust genoeg om te overleven met of zonder fusie”. Toch heeft hij nog hoop op een partnerschap met Renault. Manley zegt dat er met de Franse autofabrikant “er een zekere industriële logica was, die nog steeds bestaat”. De door FCA berekende synergie-effecten zijn realistisch in zijn ogen.

Manley volgt momenteel met argusogen de onderhandelingen binnen de alliantie die Renault met Nissan heeft. Er lijken volgens hem “omstandigheden” te ontstaan die hem doen geloven in een nieuwe mogelijke fusiediscussies. “FCA is bereid om de dialoog met Renault te hervatten”. Maar hij voegt er aan toe: “wij staan open voor alle kansen, met of zonder de Franse autofabrikant. Het is zeker niet onze enige kans op samenwerking. Ondanks dat een partnerschap meer zekerheden zal bieden, is het niet zo dat wij zelfstandig niet zouden kunnen blijven groeien. FCA heeft een solide toekomst”.

 

Nieuwe onderhandelingen Renault – Nissan

Manley reageert hiermee op uitgelekte informatie waaruit blijkt dat Renault en Nissan het liefst opnieuw willen onderhandelen met FCA, zodra de onderlinge verhoudingen zijn aangepast. “Wij staan daar open voor, mits de omstandigheden gunstiger zijn. Misschien valt alles op zijn plek en komt ieders wens uit”.

Er zijn nog geen signalen dat de Franse overheid zal toestaan dat Renault haar aandeel in Nissan reduceert. Dat laatste is cruciaal en de vurige wens van de Japanners. Bovendien lijkt de Franse autofabrikant zelf daar nooit een principieel bezwaar tegen te hebben gehad. Nissan zou in ruil voor steun voor de fusie tussen FCA en Renault willen dat het wederzijdse aandeel tussen de alliantiepartners wordt verkleind. Dat in juni de gesprekken tussen de Franse en Italiaans/Amerikaanse autofabrikanten op niets uit liepen, had er mee te maken dat de Japanners zeiden niet achter de fusie te staan. De Franse staat, de grootste aandeelhouder van Renault, wilde geen goedkeuring geven aan de fusie met FCA voordat Nissan ook akkoord was met de deal.

Met de vermindering van het Franse belang in Nissan (nu 43,3 procent), wil Renault de spanningen tussen de 2 partijen verminderen, om zo alsnog tot een fusie met FCA te kunnen komen. De Japanse autofabrikant heeft op zijn beurt slechts 15 procent van de aandelen van haar alliantiepartner in handen. Ook heeft Nissan geen stemrecht bij Renault, ondanks dat zij veel meer auto’s verkoopt en een hogere omzet heeft dan de Franse autofabrikant.

FCA streeft naar een gelijkwaardige fusie. De Italiaanse/Amerikaanse autofabrikant zoekt al jaren naar een partner, omdat wijlen CEO Sergio Marchionne de visie had dat alleen consolidatie de winstgevendheid kon verbeteren en omdat de meeste branchespelers momenteel langs elkaar heen werken met de ontwikkeling van elektrische en/of zelfstandig rijdende auto’s. Renault deelt die mening, ook omdat haar huidige partner Nissan is verzwakt en de komende jaren de handen vol zal hebben aan het herstellen van de eigen winstgevendheid.

Maar de Fransen moeten eerst de plooien met de Japanners zien glad te strijken. Nissan weigerde in juni om steun te verlenen aan een fusie tussen Renault en FCA omdat de Italiaans/Amerikaanse autofabrikant daarmee ook toegang zou krijgen tot de Japanse directieburelen. Op nog meer ‘Westerse’ inmenging zat Nissan niet te wachten. Dus eerst moeten de Fransen hun belang in hun Japanse alliantiepartner reduceren tot een ‘onschadelijk’ laag niveau.

Het is echter de vraag hoeveel geld verkoop van het aandelenpakket dat Renault in Nissan heeft momenteel oplevert. Theoretisch is de waarde daarvan nihil omdat de winst van de Japanse autofabrikant voor 98,5 procent is verdampt. Dat pleit er voor om de verkoop van het 43,3 procentbelang uit te stellen totdat Nissan bedrijfseconomisch weer gezond is. Overigens moet bedacht worden dat het losser maken van de banden met Renault geen garantie is voor alsnog een succesvolle fusie met FCA. Dat komt doordat de Franse staat als 15,01 procent aandeelhouder werkgelegenheidgaranties eist. Het is de vraag of Renault met het oog op de kwakkelende eigen verkopen en de naderende recessie die kan geven.

Anonieme bronnen laten weten dat het zeker nog tot september duurt voordat er officieel nieuws volgt. De Franse regering lijkt op het standpunt te staan dat de structuur van de alliantie tussen Renault en Nissan ongewijzigd moet blijven, maar zij is wel van mening dat de relatie tussen de autofabrikanten versterkt moet worden. Of dit een contradictio in terminis is, zal de tijd leren.

Reageren is niet mogelijk.