Nieuwstelex

0

+++ BMW heeft afgelopen maand haar verkopen aan (deels)elektrische auto’s zien teruglopen. In totaal verkocht het Duitse automerk in juli 157.062 auto’s. Dat betekent een stijging van 1,8 % ten opzichte van het een jaar eerder geboekte resultaat. Maar de groei valt in het niet bij de progressie die aartsconcurrent Mercedes-Benz boekte: de winst afgelopen maand bijna 13 % meer auto’s te verkopen, namelijk 188.857 exemplaren. De afzet aan (deels) elektrische personenwagens daalde voor het eerst in tijden. In juli werden er, inclusief Mini, 10.096 voertuigen met een stekker verkocht. Dat is 5,6 % minder dan in juli vorig jaar. De BMW Groep als geheel verkocht 183.487 auto’s; dit betekende een bescheiden plus van 1,3 %. Het betekent dat het autoconcern uit München zelfs inclusief haar dochters rivaal Mercedes-Benz niet weet te passeren in de verkoopstatistieken. Na 7 maanden staat de verkoopteller bij BMW op 1.436.382 auto’s. Dat is 0,9 % meer dan een jaar eerder. Pieter Nota, verkoopdirecteur bij BMW, is ondanks de lichte groei toch tevreden: Hij omschrijft de wereldmarkt als “hoogst concurrerend en uitdagend” en dan zou het nieuwe record voor zowel juli als de eerste 7 maanden van 2019 een knappe prestatie zijn. Dit jaar zal het merk BMW 21 nieuwe of vernieuwde modellen lanceren. De tot nu toe geïntroduceerde types zouden goed zijn aangeslagen bij de klant, zo meldt Nota. Toch kan het niet anders dan dat hij baalt van de gedaalde verkopen van (deels)elektrische auto’s. BMW zet als geen ander kaarten in op stekker hybride modellen, maar vorige maand hebben die in ieder geval nog niet gezorgd voor een run op de showrooms. +++

+++ In de Amerikaanse stad Minneapolis is een verbod ingesteld op de opening van nieuwe DRIVE THRU restaurants. Die zouden slecht zijn voor het milieu vanwege de draaiende motoren van de klanten. Met het verbod hoopt de stad ook geluidsoverlast en het aantal aanrijdingen met voetgangers te verminderen. Voor een land waar je zelfs drive thru stemhokjes en pinautomaten hebt, zal de maatregel even wennen zijn. Maar Minneapolis wil de CO2 uitstoot in 2050 met 80 % teruggedrongen hebben. Mogelijk volgen er nog vele andere Amerikaanse steden. Tenzij de omarming van elektrische en stekker hybride auto’s heel snel gaat, want dan kan het verbod op een gegeven moment overbodig worden. +++ 

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) moet zich volgens de beroemde Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer niet blindstaren op Renault als fusiepartner, maar ook ook huwelijk met PSA overwegen. Hij erkent de noodzakelijkheid voor de Italiaans / Amerikaanse autofabrikant om de krachten met een branchegenoot te bundelen. Maar Renault heeft momenteel zijn handen vol aan het vlot trekken van de alliantie met Nissan. PSA zoekt ook een partner, vooral om de Amerikaanse automarkt te kunnen betreden. Dudenhöffer, verbonden aan het Center for Automotive Research in Duisburg-Essen, denkt dat deze Franse autofabrikant (ook) nog altijd interesse heeft in een fusie met FCA. Toch gaat de professor voorbij aan het feit dat een fusie met de Italiaans / Amerikaanse collega niet vergelijkbaar is met de overname van Opel en Vauxhall van General Motors. Die integratie is verrassend succesvol verlopen, maar dat kwam niet in de laatste plaats doordat PSA aan alle touwtjes trok. Bij FCA, bij vriend en vijand bekendstaand als een lastige partner om mee samen te werken, hebben de Fransen die machtspositie niet. Bovendien zit Fiat in Europa dieper in de problemen dan indertijd Opel / Vauxhall. +++

+++ een JAGUAR heeft meer status dan een BMW. Althans dat is de mening van een 22-jarug rijkeluisettertje in India. Die had als cadeau een BMW gekregen, maar dumpte die auto vervolgens in een rivier omdat er geen Jaguar logo op zat. India media citeren de politie die zegt dat de jongen psychische problemen heeft. Of gewoon verwend is. De jongeman uit Mukrampur, Akash genaamd, is overigens beslist niet zielig nu hij zijn BMW heeft laten verdrinken, want hij kreeg eerder voor zijn verjaardag al diverse SUV modellen. Omstanders die het tafereel aan de rivier gadesloegen, bestempelen hem als “ondankbaar” en “een verwende idioot”. De autoriteiten bevestigen dat Akash mentaal niet helemaal stabiel is en dat hij hiervoor behandeld wordt. Misschien is het een goed idee om tijdelijk zijn rijbewijs in te nemen. +++

+++ Eigenaren van een (deels)elektrische JAGUAR of LAND ROVER kunnen nu overal in Europa de accu opladen en daarvoor afrekenen op de manier die het best bij hen past. Hiervoor is het merkenduo een samenwerking gestart met Plugsurfing. Die biedt 3 nieuwe abonnementen aan voor de Public Charging App van Jaguar Land Rover: de ‘Pay as you Go’, de Gold en de Platinum laadpakketten. Bestaande abonnementhouders kunnen upgraden naar de 3 nieuwe opties. Met het Gold pakket profiteren abonnees van vaste tarieven, die lager zijn dan die van Pay-as-you-Go. De maandelijkse abonnementskosten bedragen €4,99 (inclusief BTW) met een vast tarief voor het opladen. Daarmee bespaart de abonnee circa 12,5 % op de tarieven van Pay-as-you-Go. Wie voor het Platinum oplaadpakket kiest, betaalt €9,99 (inclusief BTW) per maand voor het abonnement en bespaart circa 25 % op de laadtarieven. Beide opties hebben een abonnementsperiode van minimaal 6 maanden. Men heeft toegang tot het grootste oplaadnetwerk van Europa met meer dan 118.000 laadpunten in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Zweden en Noorwegen. +++

+++ Het aantal LEASE registraties is bijna weer op het niveau van 2018. Aan het eind van het eerste semester was er sprake van een duidelijke achterstand, maar in juli kon er met 7,2 % worden geplust. Er werden afgelopen maand 19.364 nieuwe leasewagens geregistreerd. De achterstand op 2018, gemeten over de eerste 7 maanden van het jaar, is hiermee geslonken tot een minieme 0,2 %: 134.960 stuks tegenover 135.267 eenheden. Het is vooral aan private lease te danken dat de registraties dit jaar bijna het (hoge) niveau van vorig jaar hebben bereikt. Dit marktsegment is goed voor bijna een derde van alle nieuwe leasewagens. In het merkenoverzicht vallen de merken van de Volkswagen Groep op door terugvallende verkopen, m.u.v. Seat. Daarnaast zijn ook Opel en Renault minder in trek op de leasemarkt. Anderzijds profiteren vooral Ford, BMW en Seat van een grotere belangstelling. Volkswagen voert evenwel nog steeds met afstand de lijst aan, maar het marktaandeel liep dus wel terug: van 15,5 % in 2018 naar 14,7 % dit jaar. De 2 andere podiumplaatsen zijn voor Peugeot (7,9 %) en Opel (7,4 %). Met uitzondering van maart en juni is dit hele jaar de Volkswagen Polo de favoriet op modelleniveau in leaseland. De Tesla Model 3 pakte de koppositie in beide uitzonderingsmaanden. +++

+++ Het lijkt MERCEDES-AMG maar niet te lukken om de One geschikt te krijgen voor gebruik op de openbare weg. Insiders melden namelijk dat er opnieuw problemen zijn met de aandrijflijn. In 2017 stelde Mercedes-AMG de hypersportwagen voor het eerst voor, toen nog onder de naam Project One. Maar sindsdien zit er weinig schot in de ontwikkeling. In 2018 liet Mercedes-AMG al weten moeite te hebben om de F1 motor geschikt te maken voor dagelijks gebruikt. Dat werd destijds als reden genoemd voor introductievertraging van de One met 9 maanden. Maar de problemen zijn blijkbaar groter dan verwacht, want de bolide komt al met al 33 maanden later op de markt dan gepland. Boosdoener is dus de 1,6 liter V6 F1 motor. Die laat zich bij wijze van spreken niet aanlijnen voor straatgebruik. Althans, niet zonder een ingrijpende verbouwing van de Formule 1 motor. Extra complicerende factor zijn de gestaag strenger wordende milieueisen. Ook zitten de heren uit Affalterbach met het duurzaamheidsaspect in hun maag. In de Formule 1 hoeft een motorblok niet lang mee te gaan, dus kan hij extreem hoge toeren draaien. Maar bij een straatauto mag de krachtbron niet al na 2.000 kilometer toe zijn aan een grondige revisie. Al met al heeft Mercedes-AMG de aanpassingen van de Formule 1 motor dus zwaar onderschat. Aangezien er al 275 levering contracten liggen, hebben de Duitsers hierdoor een groot probleem. Ook omdat de klanten een hypersportwagen belooft is met minimaal 1.000 pk en een topsnelheid van 350 km/u. Terugschroeven van de specificaties is dus geen optie, ook omdat de kopers er reeds €2,5 miljoen voor neergeteld hebben. +++

+++ MINI heeft inmiddels 45.000 preorders vanuit Europa binnen voor de Cooper SE, de eerste volledig elektrische auto van het merk die in maart 2020 op de markt komt. In aanloop naar de lancering accepteren de Britten al voorbestellingen en dat gaat dus als gesneden koek. Het reserveren van de Cooper SE gaat gepaard met een aanbetaling van €1.250. Het moeten doen van een aanbetaling voor een elektrische auto is inmiddels een trend. Zo heeft Volkswagen al meer dan 20.000 preorders voor de ID.3 en Porsche meer dan 30.000 voorbestellingen voor de Taycan. Ook de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208 kunnen gereserveerd worden. In 2020 wordt ook Honda actief op het elektrische toneel. +++

+++ De PANAMERA krijgt binnenkort een facelift. Porsche zal het 5-deurs model nieuwe lichtunits en bumpers geven. De snelle Turbo S E-Hybrid uitvoering kan bovendien rekenen op een grotere elektrische actieradius. Waarschijnlijk wordt de vernieuwde Panamera pas rond de jaarwisseling voorgesteld. In de komende maanden zullen alle spotlights op de Taycan gericht worden. Voor deze elektrische sportsedan gaan de orderboeken komende herfst open. +++

+++ De POLESTAR 2 is tot en met 16 augustus te bewonderen in De Hallen Studio’s in Amsterdam. Er zijn productspecialisten van het automerk aanwezig om geïnteresseerden te woord te staan. Polestar is bezig met een tour om het Europese autopubliek kennis te laten maken met de 2. Nederland behoort tot het groepje landen waar het merk veel exemplaren van de elektrische middenklasser denkt te kunnen verkopen. Vandaar het preview bezoek aan Amsterdam. Na 16 augustus trekt Polestar met de 2 naar België. Andere landen die het merk nog gaat aandoen, zijn het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Noorwegen. Buiten Europa is Polestar actief met publieksevenementen in de Verenigde Staten, Canada en China. +++

+++ Namaak is in volle opmars, zo waarschuwt PORSCHE . Daarom sporen ‘geheime agenten’ imitatieartikelen op, zelfs tot het Chinese platteland. De agenten zeggen heel wat tegen te komen. Namaakartikelen die het merkimago kunnen bezoedelen zijn een gruwel voor Porsche. Zowat 80 procent daarvan komt uit China. Daarom heeft Porsche wereldwijd opsporingspecialisten ingezet. Er zijn al meer dan 200.000 namaakartikelen in beslag genomen met een totale waarde van bijna €60 miljoen. Daar zitten onder andere helmen, T-shirts en zonnebrillen bij, maar ook heel wat technische onderdelen zoals schijfremmen, airbags en velgen. Dergelijke namaakartikelen betekenen een ernstig risico voor de veiligheid. Porsche zegt dat de imitatieproducten vooral worden aangeboden op internetplatformen als Amazon, eBay en AliBaba. Sommige namaak is makkelijk te herkennen, bijvoorbeeld aan spelfouten zoals ‘Kontrolllrte Qualitat’ in plaats van ‘Kontrollierte Qualität’. Maar Porsche kwam op sommige artikelen zelfs een op de achterpoten staand schaap tegen in plaats van het beroemde paard in het logo. Ook liet de autofabrikantin Turkije een grote lading pillen tegen erectiestoornissen met het (juiste) merkembleem in beslag nemen. Maar, zo zegt Porsche, “je komt ze overal tegen”. Van de Hong Kong Toys & Games Show tot de Retro Classics beurs in Stuttgart. +++

+++ SEAT is de tweede helft van 2019 begonnen met een nieuw verkooprecord. De wereldwijde afzet steeg met 4,7 % in vergelijking met dezelfde maand in 2018 tot een totaal van 55.200 auto’s. Met deze toename boekt Seat de beste julimaand ooit in de geschiedenis van het merk. Na 7 maanden bedraagt het verkoopvolume van Seat 369.500 voertuigen, wat 7,8 % meer is dan het resultaat in dezelfde periode in 2018. Bovendien is het aantal leveringen van het submerk Cupra sinds het begin van het jaar aanzienlijk gestegen. Van januari tot juli 2019 verkocht deze debutant 15.100 auto’s, hetgeen 70,9 % meer is dan in dezelfde periode van 2018. De vice-president voor verkoop en marketing van Seat en de merkchef van Cupra, Wayne Griffiths, is trots op de resultaten; “Wij zijn momenteel één van de snelst groeiende spelers in Europa. Onze resultaten gaan in tegen de trend in de sector. Wij vergroten ons marktaandeel en zijn daarnaast leider op de Spaanse markt en één van de meest verkochte merken in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Portugal. Ons nieuwe label Cupra brengt ons veel extra klanten”. Van januari tot juli boekte Seat vooral succes in grote landen als Duitsland, Frankrijk en Italië. Bij onze oosterburen werden tot juli 82.300 voertuigen afgeleverd, hetgeen 15,2 % meer is dan in dezelfde periode van 2018. In Spanje verkocht Seat 74.600 auto’s, oftewel 2,2 % extra. In het Verenigd Koninkrijk groeide het merk met 3,8 % naar 43.200 registraties. Frankrijk en Italië ronden de lijst van de grootste volumemarkten van Seat af ​​met respectievelijk 21.900 (+ 15,7 %) en 17.200 (+ 21,5 %) leveringen. Oostenrijk (14.200, + 4,2 %), Zwitserland (7.900, + 12,9 %), Portugal (7.400, + 8,9 %), Nederland (7.300, + 28,2 %), Zweden (5.000; + 14,5 %), Denemarken (4.200; + 35 %) en Ierland (3.700; + 9,1 %) boekten ook fraaie resultaten. In Mexico stegen de verkopen met 6,7 % naar 14.400 eenheden. +++

+++ De verkoop van dure SEDANS daalt in Europa. Boosdoener is (natuurlijk) de SUV. Die beginnen nu ook in het topsegment lagere automodellen te kannibaliseren. Jarenlang bleven dure sedans voor wat betreft de SUV bedreiging buiten schot; dit type personenwagen was namelijk dé keuze van mensen die het breed konden laten hangen. Maar ook welvarende consumenten opteren nu liever voor een grote SUV. Het gevolg is dat de verkoop van de Mercedes S klasse, marktleider in zijn segment, met 22 % is gedaald naar 5.205 stuks. De leeftijd van deze Duitser zou hiervan de oorzaak kunnen zijn, maar ook de recent vernieuwde BMW 7-serie trok minder klanten (-8,9 % naar 4.070). De Porsche Panamera kreeg van de Duitse topsedans de hardste klappen. Daarvan zakten de verkopen met 31 % naar 3.523 exemplaren. Voor Tesla waren de eerste 5 maanden van 2019 ook geen feest. Dit merk zag de verkoop met 51 % kelderen: er werden slechts 2.702 exemplaren van de Model S in Europa verkocht. De Audi A8 was 6,1 % minder in trek met 2.580 bestellingen. De afzet van de Audi A7 bleef ongeveer gelijk met 3.887 exemplaren. Er waren ook winnaars. Om te beginnen de nieuwe Mercedes CLS. Met 4.689 exemplaren noteerde dit vorig jaar vernieuwde model een verkoopstijging van 76 %. De AMG GT 4-door trok al 2.220 klanten. Wat opvalt is dat het verkoopaandeel van stekker hybride uitvoeringen bij de topsedans hoog is. Bij de Porsche Panamera maken zij de meerderheid van de bestellingen uit en bij de BMW 7-serie gaat het om 19 %. Van de AMG GT 4-Door komt ook een stekker hybride versie. +++

 

Reageren is niet mogelijk.