Prijs indicatie BMW X1 xDrive25e

0

In navolging van de X5 en X3 omarmt nu ook de goedkoopste SUV van BMW, de X1, de stekker hybride aandrijflijn. De brandstofbesparende techniek wordt aangeboden als ‘xDrive25e’ en belooft een elektrische actieradius van 57 kilometer.

Vlak na zijn facelift komt de X1 er dus zoals beloofd in een stekker hybride uitvoering. De xDrive25e beschikt, zoals zijn naam al aangeeft, over vierwielaandrijving, maar niet in de traditionele betekenis van het woord. Er is namelijk geen mechanische verbinding tussen de voor en de achter as. De verbrandingsmotor drijft de voorwielen aan, terwijl zijn elektrische collega aan de achterwielen is gekoppeld.


De genoemde verbrandingsmotor is een geblazen 1,5 liter grote 3 cilinder die goed is voor 125 pk en 220 Nm. De elektromotor levert 95 pk en 165 Nm. Gecombineerd geeft dat 224 pk en liefst 385 Nm, wat de X1 behoorlijk sportieve prestaties bezorgt: naar 100 km/u accelereren lukt in 7,0 seconden en een topsnelheid bedraagt 192 km/u. In elektrische modus haalt hij de xDrive25e versie een topsnelheid van 135 km/u.

BMW geeft een benzineverbruik op van 1,8 à 2,0 liter per 100 km. De bijbehorende CO2-uitstoot bedraagt niet meer dan 40 gram per km, waarmee X1 xDrive25e rijders in theorie nog even recht hebben op 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting. Het praktijkverbruik hangt uiteraard af van hoe vaak de turbomotor aan het werk moet. De meest ideale mix van aandrijving wordt volledig automatisch geregeld, maar is via rij standen te beïnvloeden.

Het schakelwerk wordt verzorgd door een 6-traps automatische versnellingsbak. BMW heeft de bagageruimte grotendeels intact kunnen houden: van de oorspronkelijke 505 liter is nog 450 liter over. De liters die verloren zijn gegaan bevinden zich onder de bodem van het laadruim. Met andere woorden: wie die vloer op zijn plek laat, merkt er niets van. Je mag met de X1 xDrive25e een aanhanger trekken, mits deze minder dan 750 kg weegt.

De lithium/ion batterij van de stekker hybride X1, die onder de achterbank is gemonteerd, kan 9,7 kWh aan stroom opslaan. Dat moet zoals gezegd volstaan voor een elektrisch rij bereik van 57 kilometer (50 kilometer volgens WLTP norm). Herladen zou ongeveer 3,5 uur duren aan een Wallbox (of 5 uur via een regulier stopcontact). De laadopening bevindt zich, zoals gebruikelijk bij BMW, in het linker voorscherm.

De X1 xDrive25e komt in het voorjaar van 2020 naar Nederland. De prijs is nog niet bekendgemaakt door BMW, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 51.500 euro. De X1 deelt zijn in de basis voorwiel aangedreven UKL platform overigens met de 2-serie Active Tourer. De stekker hybride uitvoering van deze BMW kost 44.404 euro. Fors minder geld, maar de 2-serie Active Tourer is natuurlijk lang niet zo stoer als de X1.

Reageren is niet mogelijk.