Prijs vergelijking Audi A3 Sportback 40 e-Tron

0

De stekker hybride Audi A3 Sportback is terug van weggeweest. Voortaan draagt hij de typeaanduiding ’40 e-Tron’. Hij heeft naast de 1.4 TFSI unit ook een elektromotor onder de motorkap. De lithium/ion accu is onder de achterbank ruimtebesparend geïntegreerd.

Dankzij deze accu komt men in stadsverkeer volgens de WLTP verbruiksnorm minstens 40 kilometer ver op elektriciteit. Beide motoren samen leveren een systeemvermogen van 204 pk. Daarmee accelereert de A3 Sportback 40 e-Tron in 7,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij op de Duitse snelweg een topsnelheid van 222 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt volgens Audi 1,9 à 2,0 liter per 100 km. Dat betekent een gemiddelde CO2 emissie van 43 à 46 gram/km. Een S-tronic automaat is standaard.

Audi spreekt van innovatieve techniek. Dat is een beetje misplaatst, want het betreft een tamelijk herkauwde aandrijflijn die wij reeds kennen van de vorige generatie Volkswagen Golf GTE. De nieuwe editie, zojuist voorgesteld, heeft een upgrade gekregen en is goed voor een systeemvermogen van 245 pk. Dus waar is jouw ‘voorsprong door techniek’, Audi? Nou ja, de volgende generatie A3 Sportback, die binnen enkele maanden debuteert zal wél leverbaar worden met de verbeterde stekker hybride aandrijflijn van de nieuwe Volkswagen Golf GTE.

Nog zoiets: Audi stelt dat de stekker hybride versie van de A3 Sportback ideaal is voor Nederland. Huh? Komen dit soort auto’s dan weer in aanmerking voor een verlaagde bijtelling? Nee, maar volgens Audi helpt het dichte netwerk aan laadpalen in Nederland om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Opladen kan in parkeergarages, bij steeds meer bedrijven (zowel voor gasten als werknemers), op straat in woonwijken, op de parkeerplaatsen van winkelcentra en op vele andere plekken. Dat klopt, maar van die faciliteiten profiteren leaseklanten die volledig elektrisch rijden óók. En zij kunnen wél rekenen op fiscaal voordeel. Bovendien hoeven zij niet bang te zijn dat het na 40 kilometer al over en uit is met het rijden op stroom.

AudiHyundaiToyota
A3 SportbackIoniqPrius
40 e-Tron Advanced Sport1.6 GDI PHEV Premium 1.8 Plug-in Hybrid Executive
40.360 euro38.095 euro40.895 euro

Audi pareert dit actieradius probleem door op haar website het volgende te schrijven: “Voor de gemiddelde Nederlandse afstand per dag is de elektrische actieradius toereikend om het gehele traject elektrisch af te leggen. Voor de langere reizen is er de geruststellende aanwezigheid van de benzinemotor”. De A3 Sportback 40 e-Tron wordt standaard geleverd in Advanced Sport tenue. Hij kost 40.360 euro.

Reageren is niet mogelijk.