BMW geeft nieuwe productieorder aan VDL Nedcar

0

In de fabriek van VDL NedCar in Born zullen ook na 2022 auto’s van de BMW Groep van de band rollen. Hiervoor werd onlangs een nieuwe overeenkomst gesloten. Zowel de Duitse autofabrikant als een woordvoerder van VDL hebben eerdere berichtgeving over de nieuwe productieorder bevestigd.

Met BMW is afgesproken dat vanaf eind 2022 / begin 2023 een nieuw model van de Duitse autofabrikant in Born zal worden gemaakt. Bronnen bij VDL Nedcar melden dat het gaat om de tweede generatie X1. Van deze SUV wordt de huidige editie nu ook al in Born gebouwd. De woordvoerder van VDL evenwel niet bevestigen dat het om de nieuwe X1 gaat. Hij wil alleen kwijt dat “het gaat om een opvolger van één van de huidige modellen”. Theoretisch kan dat overigens ook de nieuwe generatie Mini zijn.

Behalve de X1 (foto) worden er in Born namelijk ook auto’s gebouwd van het merk Mini, een dochterbedrijf van BMW. Het gaat daarbij om de 3-deurs Hatch, de Cabrio en de Countryman. Eigenlijk zou de opvolger van de Hatch al in 2021 worden gepresenteerd, maar de introductie is vanwege bezuinigingen met 1 à 2 jaar uitgesteld. Dit betekent dat het huidige type langer van de band zal lopen bij VDL Nedcar.

Door de nieuwe productieorder is volgens de woordvoerder van VDL de werkgelegenheid tot ver in de tweede helft van de jaren twintig veiliggesteld. “Het is een eerste stap om de continuïteit van de fabriek en de banen veilig te stellen”, aldus de zegsman. Gelet op de 7-jarige productcyclus van auto’s is de werkgelegenheid mogelijk zelfs tot 2030 veiliggesteld. Mogelijk zal de BMW Groep volgend jaar met een order voor een tweede vanaf medio 2023 in Born te bouwen compact model over de brug komen.

VDL is al geruime tijd in gesprek met andere autofabrikanten om in Born personenwagens te laten bouwen, maar dat heeft tot nu toe nog geen concreet resultaat opgeleverd. Mede hierdoor houdt VDL vast aan haar voornemen om 700 niet-vaste banen in Born te schrappen. De woordvoerder laat weten dat de nieuwe productieorder daar geen invloed op heeft. Bij VDL Nedcar worden momenteel het personeelsbestand afgebouwd als gevolg van de malaise op de automarkt. Eind dit jaar moet de sanering operatie zijn afgerond. Dan zullen er nog 5.000 mensen in Born werken.

Sinds 2014 worden er in opdracht van de BMW Groep auto’s gemaakt door VDL Nedcar in Born, hoofdzakelijk met het Mini label. De enige autoproducent van seriemodellen in Nederland begon ruim 2 jaar geleden in Born ook met de assemblage van de X1. Vorig jaar schrapte VDL Nedcar overigens 1.000 arbeidsplaatsen als gevolg van minder bestellingen door BMW. Nu zegt de woordvoerder dat elke auto die de komende jaren zal worden gebouwd feitelijk ook al is verkocht. Daarmee bedoelt hij dat er in Born alleen personenwagens worden geproduceerd die al door klanten van BMW zijn besteld.

De X1 deelt veel techniek met andere compacte modellen van de BMW Groep, zoals de nieuwe 1-serie, de 2-serie Active / Gran Tourer en het repertoire van Mini. Theoretisch kan men bij VDL NedCar al deze auto’s bouwen. Hoeveel geld en banen er met de nieuwe productieorder gemoeid zijn, kan de woordvoerder nog niet zeggen. “Wij behoren tot de flexibele schil van BMW”. Het Duitse autoconcern hecht veel waarde aan dergelijke productielocaties omdat het bedrijf hiermee goed kan inspelen op de schommelende vraag.

“VDL is een hele betrouwbare partner van ons en levert heel goed werk”, zei Pieter Nota, de Nederlandse verkoopdirecteur van BMW onlangs in een interview. “VDL is onderdeel van onze productiestrategie om flexibel te zijn met onze locaties. Onze relatie met de fabrieksleiding is uitstekend”. Nota werd de afgelopen tijd geconfronteerd met tegenvallende verkopen van dochter Mini. De productieconsequenties kon hij rücksichtlos over de schutting met VDL kieperen. Die heeft daar op gereageerd door de eerder genoemde 700 niet-vaste banen te schrappen.

Begin dit jaar kocht VDL voor 38 hectare aan grond van de provincie Limburg om de productiecapaciteit van de fabriek in Born te kunnen uitbreiden. Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen hoe dit areaal ingevuld gaat worden, maar VDL Nedcar verwacht met een moderne en flexibele inrichting een grote rol te kunnen spelen bij de bouw van elektrische auto’s.

 

Elektrisch modellenoffensief van BMW

VDL is daarmee voorbereid op het door BMW aangekondigde elektrische modellenoffensief. Topman Oliver Zipse is er van overtuigd dat deze vorm van mobiliteit enorm zal groeien. “Vanaf volgend jaar zal ons elektrisch aanbod jaarlijks met 30 procent stijgen. Dat is de hoogste groei ooit. Wij willen de beste van de wereld zijn”, aldus de CEO. BMW zaaide de afgelopen maanden twijfel over zijn elektrische plannen. De autofabrikant had ooit jarenlang een voorsprong met de i3 die in 2013 werd gelanceerd. Maar vanwege aanvankelijk tegenvallende verkopen werd het daarna stiller. Maar Zipse wil niet praten, maar doen. “Wij kondigen niet aan, wij werken eraan. Wij zijn in het segment voor (deels)elektrische auto’s marktleider in Duitsland sinds 2016 en dat zullen we ook blijven. Wij verkopen dubbel zoveel personenwagens met een stekker als het nummer 2. Het aandeel van (deels)elektrische auto’s in onze totale afzet bedraagt 7 procent”.

Het ‘E-offensief’ van BMW moet nog volop beginnen. “In 2020 is een kwart van de door ons verkochte auto’s in Europa stekker hybride of elektrisch”, zegt Zipse (foto). “In 2030 zal de helft dat zijn”. BMW werkt voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie batterijtechnologie al jaren samen met hechte partners. De producenten van de cellen zijn het Chinese CATL en het Zuid Koreaanse Samsung. Zipse: “Wat in de batterijen zit, ontwikkelen en controleren wij samen met onze partners”. De volgende jaren moet de efficiëntie van de elektrische auto volgens de BMW topman verder stijgen: “De energiedichtheid moet omhoog en tegelijk moet een personenwagen zo licht mogelijk blijven, zodat de actieradius stijgt. Tegen 2030 willen wij het rij bereik verdubbelen. Dat moet met lichtere batterijen gebeuren”.

Reageren is niet mogelijk.