In detail met prijs indicatie: de BMW M2 CS

0

BMW heeft officieel de nieuwe M2 CS gepresenteerd. In de Nieuwstelex van afgelopen weekend heb jij de eerste informatie kunnen lezen, maar nu zijn alle details bekend. En, ook niet onbelangrijk, Autointernationaal.nl kan een concrete prijs indicatie geven voor de nieuwe M2 CS.

Een verrassing is het niet, maar de M2 CS wordt een heel stuk duurder dan de iets tammere Competition uitvoering. Autointernationaal.nl verwacht dat de uitzwaai editie in Nederland ongeveer 129.990 euro gaat kosten. Een flink bedrag, waarover jij misschien geneigd bent om nog eens een nachtje te slapen, maar het is raadzaam om er snel bij te zijn, want het merendeel van de 100 voor de Benelux bestemde exemplaren van deze gelimiteerde uitzwaai editie (waarvan er circa 30 voor Nederland zijn bestemd) heeft al een eigenaar gevonden. Hier lees jij wat zij eigenlijk krijgen voor hun geld.

Onder de kap zit de bekende en befaamde 3,0 liter 6 cilinder lijn motor met 2 turbo’s. Dat is in de basis hetzelfde S55 blok als jij terug kan vinden in de M2 Competition, maar dan opgevoerd tot 450 pk; een bonus van 40 paarden. Het maximum koppel van 550 Nm is identiek. Het zal geen verbazing wekken dat de standaard sprint met deze specificaties vlot verloopt: in 4 seconden rond kan men de 100 km/u aantikken. Daarvoor dien je dan wel in de versie met 7-traps M DTC automaat te zitten.

Schakel je ouderwets met de hand (en met 3 pedalen), dan duurt de exercitie 2 tienden van een seconde langer. Per saldo is de M2 CS in beide transmissie configuraties 0,2 tel sneller dan de M2 Competition. De topsnelheid van de M2 CS is elektronisch begrensd op 280 km/u dankzij het standaard meegeleverde M Driver’s Package.

De M2 CS kan worden herkend aan de van een CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic) vervaardigde motorkap (met extra koelopeningen), dak, voorsplitter, specifieke spiegelkappen, kofferklep spoiler en diffusor. In het geval van de motorkap scheelt dat 50 procent aan gewicht. Hoeveel de M2 CS dan weegt? Wel, een blik op de technische gegevens toont een verschil van … 0 kilo. Het officiële EU gewicht is dus nog steeds 1.625 kilo. Maar alle zaken samen zorgen volgens BMW wel voor meer neerwaartse druk.

Ook binnenin is er sprake van een CFRP feestje, waarbij de van dit materiaal vervaardigde middenconsole eveneens 50 procent lichter is dan het exemplaar van de M2 Competition. Lichtere 19 inch velgen in Y spaak design (die vóór slechts 9 kilo wegen en achter 10 kilo) maken samen met CFRP deurgrepen het afslank dieet af.

Om de 19 inch velgen is trouwens Michelin Pilot Sport Cup 2 rubber gevouwen. De voorbanden meten 245/35 ZR 19 en achter 265/35 ZR 19. Optioneel is een upgrade naar Michelin Pilot Super Sport mogelijk. Voor die banden, die meer grip op nat wegdek bieden dan de Cup exemplaren, rekent BMW geen meerprijs.

BMW heeft het complete interieur van de M2 CS deels bekleed met Alcantara. Dit materiaal is samen met Merino leder ook de vinden op de kuipstoelen. Die zijn afgewerkt met rode stiksels, voorzien van een verlicht logo en afkomstig uit de M4 CS. Het kekke Alcantara stuurwiel met rode 12-uursmarkering is overigens een optie.

De M2 CS heeft wat spullen van de M4 mogen lenen om zijn weggedrag naar een hoger niveau te tillen. De adaptieve M ophanging geeft de bestuurder de keuze tussen Comfort, Sport en Sport+, waarbij de dempers telkens een tandje straffer worden. Verder beschikt de M2 CS standaard over M Sport remmen met 400 mm grote schijven vóór en 380 mm exemplaren achter. De remklauwen hebben respectievelijk 6 en 4 zuigers. Optioneel kan de klant kiezen voor koolstofkeramische remmen met een betere warmtegeleiding waardoor de kans op fading wordt verkleind. Daarmee is de M2 CS beter geschikt voor circuitgebruik.

BMW zorgt ook voor andere technische aanpassingen: zo heeft de M2 CS onder meer een lichtgewicht CFRP veerpoot brug (die de stijfheid van de voorzijde van de carrosserie verhoogt), een elektronisch aangestuurd actief M sper differentieel (dit is een elektronisch aangestuurde spermechanisme met meerdere platen) én een aangepast uitlaatsysteem dat nog luider moet klinken dan het buizenstelsel onder de M2 Competition.

De nieuwe BMW M2 CS is per direct bestelbaar. Reken zoals gezegd op een prijs van 129.990 euro. Wat carrosseriekleuren betreft, valt er weinig te kiezen. De uitzwaai editie wordt altijd in het hier getoonde Misano Blau geleverd.

Vanuit München wordt gemeld dat de M2 CS, waarvan in totaal niet meer dan 2.000 stuks vervaardigd zullen worden, de basis vormt voor een Racing model voor amateurs dat in 2020 beschikbaar komt. Het wordt de nieuwe instapper voor M Motorsport competitiewagens. BMW mikt met de M2 CS Racing op klanten met aspiraties in de autosport en speciaal het nieuwe Clubsport segment.

Reageren is niet mogelijk.