Prijs vergelijking Audi R8 V10 RWD

0

De R8 serie van Audi is een permanente nieuwe uitvoering rijker. De gelimiteerde editie met achterwielaandrijving is gepromoveerd van ‘special series’ naar een vaste aanwinst binnen het gamma, inclusief een aangescherpt design. De combinatie van een 540 pk sterke atmosferische V10 middenmotor en achterwielaandrijving vormen volgens Audi een perfecte combinatie voor puur en ultiem rij plezier. De R8 RWD Coupé en Spyder arriveren begin 2020 in Nederland en zijn nu te bestellen en configureren.

De R8 V10 RWD, die als Coupé en Spyder leverbaar wordt, heeft een bredere en plattere Singleframe grille gekregen plus openingen onder de ‘motorkap’ die verwijzen naar de styling van de Audi Sport Quattro. De luchtinlaten, voorsplitter en luchtuitlaat grille aan de achterzijde zijn breder geworden, terwijl de diffusor, die wordt geflankeerd door 2 ovale uitlaatpijpen, verder omhoog is geplaatst.

Op de flanken hinten de zogeheten Sideblades van de R8 V10 RWD naar de speciale status van het model: het bovenste deel is in hoogglans mythos zwart uitgevoerd en het onderste deel in carrosseriekleur. Hoogglans zwart vormt tevens de basis voor de splitter, dorpels en diffusor. Het carbon stylingpakket en (voor de Spyder) een uitgebreider zwart stylingpakket zijn als optie leverbaar.

In het interieur zitten de bestuurder en passagier op sportstoelen gehuld in leer en Alcantara. Een glanzend RWD embleem bevindt zich op het dashboard vóór de voorpassagier.

Het hart van de R8 V10 RWD ligt achter de rug van de bestuurder. De 5.2 FSI motor levert zijn topvermogen van 540 pk bij 6.500 toeren. Via een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling én een mechanisch sperdifferentieel wordt het maximumkoppel van 540 Nm overgebracht op de achterwielen. De R8 V10 RWD Coupé (gecombineerd verbruik: 12,9 liter per 100 km; CO2-emissie 293 à 294 gram) sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u en accelereert vervolgens door naar een top van 320 km/u. Voor de Spyder zijn de waarden 13,1 liter, 298 à 299 gram, 318 km/u en 3,8 seconden.

De achterwielaandrijving van de R8 V10 RWD zorgt voor specifieke rijkenmerken. Wanneer de Sport stand wordt geactiveerd in combinatie met Electronic Stabilization Control ESC, maken de onderstel afstelling en de ESC aansturing zelfs gecontroleerd driften mogelijk. Standaard staat de R8 V10 RWD op zwarte 19 inch gesmede velgen met 245/35 banden vóór en 295/35 exemplaren achter. 20 inch wielen met sportrubber zijn eveneens leverbaar voor nóg meer sportiviteit, grip en stopkracht onder zware belasting. Het gewicht van deze R8 wordt in een 40:60 verhouding over de voor en achter as verdeeld. Vanwege het ontbreken van een cardanas, Quattro lamellenkoppeling en differentieel op de vooras is de R8 V10 RWD circa 65 kilo (Spyder: 55 kilo) lichter dan de reguliere R8 Quattro.

AudiAston MartinChevrolet
R8 RWDVantageCorvette Stingray
CoupéCoupéCoupé C8
225.595 euro211.000 euro± 170.000 euro
LamborghiniMcLarenMercedes-AMG
Huracan LP580-2540CGT R
CoupéCoupéCoupé
247.221 euro211.700 euro229.251 euro

De R8 V10 RWD wordt grotendeels met de hand vervaardigd in de zogeheten Böllinger Höfe fabriek van Audi in Neckarsulm. De Coupé versie wordt begin 2020 leverbaar vanaf 225.595 euro. Aan de Spyder hangt een prijskaartje van 241.055 euro. Ter vergelijking: de tarieven van de Quattro versies met vierwielaandrijving beginnen bij 238.940 euro. Beide modellen zijn vanaf vandaag te configureren en per direct te bestellen.

Reageren is niet mogelijk.