Record: Tesla Model S doet 1 miljoen kilometer

0

Een Duitser klokte zo maar eventjes 1 miljoen kilometer met zijn Tesla Model S. Dat is voldoende voor een vermelding in het Guinness Book of Records. Maar het is niet zo dat die kilometers probleemloos werden afgelegd.

Hansjörg Von Gemmingen kocht zijn Tesla Model S in 2014 als occasion. De auto was toen 1 jaar oud en had circa 30.000 kilometer op de teller staan. Een schijntje van wat de man, die tot wel 600 km per dag aflegt, er bij zou gaan doen. Onlangs passeerde hij de mijlpaal van 1 miljoen kilometers. Dat is meer dan er ooit in het verleden met een Tesla gereden is. En een kilometerstand die je eerder met een Toyota of Volvo associeert.

Helemaal probleemloos werden die kilometers niet gehaald. De Tesla Model S P85 van Von Gemmingen is inmiddels toe aan zijn derde accu, al spreekt de eigenaar van 2 exemplaren. Hij kreeg met de eerste accu problemen toen de teller op 290.000 kilometer stond. Tesla had een half jaar nodig om de batterijen set te vervangen (zoveel tijd had de autofabrikant nodig om de problemen met het kapotte pakket op te sporen), maar gaf hem wel een wisselaccu waarmee Von Gemmingen meer dan 150.000 kilometer reed. Die telt hij zelf niet mee.

De tweede accu, een gereviseerd tweedehands exemplaar, werd bij 470.000 km gemonteerd en heeft nog 62 kWh van zijn capaciteit over. Het recept voor de lange levensduur? Volgens Von Gemmingen is het raadzaam om zo weinig mogelijk snel te laden. Hij laadt voornamelijk langzaam (AC) gedurende de nacht bij hotels en bij hem thuis. Superchargers vermijdt Von Gemmingen dus liever, tenzij hij echt een lange reis voor de boeg heeft.

De Model S P85 (met louter achterwielaandrijving dus) versleet in dezelfde periode 4 elektromotoren. De eerste 3 sneuvelden relatief snel. Maar de elektromotor is inmiddels verbeterd. De jongste houdt het al sinds kilometerstand 680.000 vol. Echt veel maalt Von Gemmingen er trouwens niet om. Alle vervangingen werden gedaan onder garantie. Er was natuurlijk ook nog normaal onderhoud. Remmen gaan lang mee bij de Tesla. Banden gemiddeld 50.000 km.

Opmerkelijk aan dit verhaal is dat de recordbrekende Duitser eigenlijk niets te klagen heeft over zijn Model S. De auto heeft hem één keer in de steek gelaten, maar dat bleek achteraf zijn eigen schuld. Daarnaast heeft hij niets slechts te vertellen over de bouwkwaliteit of de duurzaamheid van de Tesla, eerder het tegenovergestelde. Von Gemmingen wil met dit record juist laten zien dat een elektrische auto een uitstekend alternatief is voor milieuvervuilend vervoer zoals normale auto’s en vliegtuigen (hij vliegt zelf niet).

Von Gemmingen is nog niet van plan om te stoppen met rijden. Hij wil nu de eerste zijn die met zijn Tesla Model S de 1 miljoen mijlen haalt (1,6 miljoen kilometer). En daarna 2 miljoen kilometer. Von Gemmingen zegt een zuinige rijstijl te hebben. Zijn Tesla verbruikt gemiddeld slechts 16,6 kWh per 100km. Op 1 miljoen kilometer spaarde hij liefst 100.000 liter fossiele brandstof uit en circa 237 ton aan CO2. Of de totale milieubalans ook positief uitvalt, is minder eenvoudig te berekenen. Duitsland heeft één van de vuilste energiemixen van de Europese Unie (vanwege de vele bruinkoolcentrales) en de impact van de productie van accu’s is een vaak terugkomend discussiepunt onder experts.

Voor Tesla komt het nieuws over het kilometerrecord van Von Gemmingen als geroepen, want onlangs vertelden enkele Amsterdamse taxichauffeurs een compleet ander verhaal. Zij klaagden dat zij om de havenklap naar de dealer moesten wegens gebreken aan hun Model S. Wellicht ligt dat aan hun ruwe omgangsvormen waar Amsterdamse taxichauffeurs berucht om zijn (inclusief hun rijstijl). Von Gemmingen is een man met liefde voor het milieu en voor zijn tweedehands Tesla. Daarmee win je het uiteindelijk inderdaad altijd.

Reageren is niet mogelijk.