Nieuwe Audi A3 arriveert in mei in de showrooms

0

Ook Audi maakt zich in navolging van moederbedrijf Volkswagen (Golf) en zustermerk Skoda (Octavia) op voor de vernieuwing van haar C segment middenklasser A3. Dat is hoog tijd want bij de rivalen BMW (1-serie) en Mercedes (A klasse) staan inmiddels modernere alternatieven in de showroom. Met als gevolg dat de verkopen van de Audi A3 dit jaar in Nederland met ruim 20 procent gedaald zijn. Hier lees je de eerste details over de nieuwe generatie die voor meer klanten in de showroom moet gaan zorgen.

De nieuwe A3 maakt onderdeel uit van een groot modellenoffensief van Audi. Die aanval op de concurrentie is gestart omdat het premium merk de aansluiting met BMW en Mercedes in de verkoopstatistieken dreigt te verliezen. Doordat het aantal orders tegenvalt, is Audi genoodzaakt om bijna 10.000 personeelsleden te ontslaan. De beroemde merkslogan “Vorsprung durch Technik” is inmiddels in de Duitse volksmond verbastert tot “Vorsprung durch Umbau”.

Ook de A3 gaat omgebouwd worden. De huidige uit 2012 stammende generatie is inmiddels toe aan een welverdiend pensioen. Als de aflossing in 2020 plaatsvindt, is de A3 inmiddels 8 jaar oud en dat is voor autobegrippen een forse leeftijd. Een plek achter de geraniums is ook wenselijk omdat de huidige A3 in technologisch opzicht inmiddels rechts is ingehaald door zowel de in de inleiding genoemde, jongste edities van de Skoda Octavia en Volkswagen Golf, en misschien ook wel door de A1 van Audi zelf. En binnenkort haalt zustermerk Seat het doek van de nieuwe Leon.

Bij de huidige A3 werd de 3-deurs versie voortijdig geschrapt. Daar bleek onvoldoende vraag naar te zijn. Hetzelfde lot wacht de Cabriolet. Dit betekent dat alleen de 5-deurs Sportback en de 4-deurs Limousine door mogen naar de volgende ronde. De eerste beleeft in mei zijn showroomdebuut en een maand later volgt de sedan uitvoering. In juli presenteert Audi een kersverse editie van de S3. Zij zullen allemaal gebaseerd gaan worden op de verbeterde versie van het MQB platform van de Volkswagen Groep. Bij dit onderstel type is elektrificatie van de aandrijflijn eenvoudiger en kan er meer hightech infomedia uitrusting geïmplementeerd worden.

Alle benzine uitvoeringen van de nieuwe A3 met S-tronic automaat krijgen standaard milde hybride techniek. Verder keren de g-Tron (aardgas) en TFSI-e (oplaadbare hybride; voorheen e-Tron genaamd) versies terug, evenals een rits aan handgeschakelde TFSI modellen en TDI diesels. Alle hiervoor benodigde technische componenten komen uit het VAG assortiment. Instapper wordt een 110 pk sterke 1,0 liter 3-pitter, genaamd 30 TFSI. Voor meer vermogen kunnen benzine fans terecht bij de 4 cilinder modellen 40 TFSI (1,5 liter en 150 pk) of 45 TFSI (2,0 liter en 190 pk). Dieselen kan in de 2.0 TDI motor onder de kap. Die levert minimaal 150 pk en maximaal 204 pk. Autoconsumenten die in het C segment willen gaan shoppen voor een volledig elektrische auto, kunnen vanaf 2021 terecht bij Audi voor een exemplaar van de Q4 e-Tron. Die is onderhuids identiek aan de Volkswagen ID.3. De S3 houdt zijn 2.0 TFSI motor, maar het vermogen stijgt naar 333 pk. Voor wie dit niet voldoende is, brengt Audi in een later stadium de RS3 in stelling met 2,5 liter 5 cilinder TFSI blok in het vooronder dat goed is voor 400 pk. Zowel de S3 als de RS3 krijgen een gleuf in de motorkap à la de A1.

Aan de computertekening bij dit artikel kan je zien dat het design van de nieuwe A3, die in maart op de autosalon van Genève zijn publieksdebuut beleeft, niet revolutionair zal verschillen van het huidige model. Wel komt de volgende generatie optisch dichter boven het asfalt te hangen. Een primeur zijn de LED elementen onder de koplampen die de klant persoonlijk kan configureren om zijn of haar A3 zo een unieke touch mee te geven. De 3-deurs versie en de Cabriolet keren dus niet terug, maar Audi zorgt voor vers bloed in de vorm van een City Carver uitvoering.. Oftewel een A3 met terrein look aankleding, iets vergrootte grondspeling maar geen vierwielaandrijving.

Het interieur van de nieuwe A3 gaat wel radicaal op de schop. Dat zal worden voorzien van een dashboard in de stijl van de boordplank van de jongste Q3. Dit betekent enerzijds een veel modernere lay-out met groot touch screen, maar anderzijds ook een iets lagere kwaliteit van de interieurmaterialen. Audi wil namelijk voor miljarden euro’s gaan bezuinigen en dat zal de klant weten ook. Daar staat tegenover dat de A3 rijder meer keuze krijgt. Zo zullen er diverse functies tijdelijk ‘gehuurd’ kunnen worden. De transactie vindt gewoon via internet plaats.

 

Reageren is niet mogelijk.