In detail: de nieuwe Audi A3 Sportback

0

De vernieuwing van de C segment middenklassers van de Volkswagen Groep is voltooid. Het hoofdmerk beet afgelopen najaar de spits af met de 8ste generatie Golf. Daarna volgden Seat en Skoda met verse edities van de Leon respectievelijk Octavia. Nu presenteert Audi haar premium alternatief: de nieuwe A3 Sportback. Hier lees je wat die toevoegt aan zijn familieleden.

Er is sprake van een nieuw design, maar toch is de Audi zeer herkenbaar als A3 Sportback gebleven. Dat is ook niet zo verwonderlijk als je weet dat de maatvoering met een carrosserielengte van 4,34 meter vrijwel niet is gewijzigd. Dat geldt ook voor het identieke (MQB) onderstel van de Volkswagen Golf: de wielbasis blijft onveranderd 2,64 meter. Ook de kofferruimte capaciteit is met 380 liter identiek. Omklappen van de achterbank leuning levert 1.200 liter op. In de uitgaande A3 Sportback paste 1.220 liter aan bagage. De 3-deurs A3 keert niet terug. Wel komt er een nieuwe editie van de Limousine sedan uitvoering.

Visueel krijgt de nieuwe 1,82 meter brede en 1,43 meter hoge Audi A3 Sportback wel het drukkere en scherpere lijnenspel mee van de andere relatief jonge modellen uit Ingolstadt, met agressief getekende bumpers met dag verlichting en grotere LED koplampen (Matrix techniek is optioneel). Van een designrevolutie is geen sprake, wel van een zorgvuldige evolutie, net als bij zijn broers. Je herkent de nieuwe A3 Sportback aan zijn grotere 6-hoekige grille waarin de lamellen plaats hebben gemaakt voor gaaswerk, scherpere hoeken in het plaatwerk en andere verlichting achter. Voor een A3 Sportback op maat zijn er 3 exterieurdesigns. De ruimte tussen de grille en motorkap is trouwens niet het resultaat van een matige bouwkwaliteit, maar moet refereren aan de luchtinlaat van de originele Audi Quattro S1.

Het interieur van de nieuwe A3 Sportback oogt meer futuristisch dan de buitenkant. Dat komt vooral door de opvallende ventilatieroosters aan weerszijden van het standaard digitale instrumentarium dat optioneel 12,3 inch groot is. Het 10,1 inch grote centrale display, voor infomedia en aanverwante zaken, is nu helemaal in het dashboard geïntegreerd en een beetje naar de bestuurder toe gedraaid. Ja, net zoals in de Golf. Het display is gekoppeld aan het nieuwe MMI systeem Audi en dus moet ook de A3 Sportback het voortaan zonder draaiknop doen.

Audi heeft meer werk gemaakt van de sfeerlichting, zonder zo door te draven als Mercedes bij haar A klasse gedaan heeft. Omdat de nieuwe A3 Sportback iets (3 centimeter) langer en breder is geworden, zou er meer ruimte in het interieur zijn. De bestuurder zit lager, wat “het dynamische karakter van de A3 onderstreept”, aldus een woordvoerder van Audi. Net als de Golf communiceert het premium alternatief uit Ingolstadt met andere auto’s die ook over Car-to-X beschikken, om zo de bestuurder te waarschuwen voor bijvoorbeeld stilstaand verkeer verderop.

Wat veiligheidssystemen betreft, krijgt de A3 Sportback standaard een noodremsysteem en Lane Departure Warning mee. Adaptieve cruise controle die samenwerkt met een systeem dat ervoor zorgt de Audi in het midden van de rijbaan blijft, is optioneel. Tijdens het file rijden is de A3 Sportback ermee in staat om tot stilstand af te remmen. Klanten hebben de keuze uit vele (nieuwe) bekleding materialen voor het interieur. Met individuele opties en optiepakketten zijn ook individuele wensen volgens Audi perfect in te vullen.


In tegenstelling tot de Golf, Octavia en de Leon behoudt de Audi A3 Sportback fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Hoewel alle merken van de Volkswagen Groep de basisarchitectuur voor het interieur delen, mag Audi dus rustig zijn ding blijven doen. Ook de knoppen op het stuur blijven ouderwetse drukunits. Maar net als in de Golf, Leon en Octavia het geval is, is de conventionele keuzehendel van de automaat vervangen voor een kleine knop.

Onder de kap komen we in eerste instantie geen ‘voorsprong door techniek’ tegen. De nieuwe A3 Sportback wordt leverbaar met 3 motoren die al bekend zijn van de jongste Golf. Voor wie benzine prefereert, is er de 1.5 TFSI met 150 pk. Daarnaast gaat Audi de nieuwe A3 Sportback leveren met een 2,0 liter dieselmotor. Die is er in 2 vermogensversies: 116 of 150 pk. De eerste verstookt per 100 km slechts 3,6 liter diesel en is dus lekker zuinig én schoon.

Alleen de motorvarianten vanaf 150 pk hebben overigens recht op een geavanceerde, volledig onafhankelijke achterwielophanging. Dit betekent dat de instapdiesel over een torsie as beschikt die eigenlijk maar moeilijk te rijmen is met de premium positionering die Audi met de A3 Sportback wil aanmeten. Deze simpele wielophanging kunnen wij namelijk ook onder de nog te introduceren 1.0 TFSI verwachten. Alle motoren hebben een handgeschakelde 6-bak. Een 7-traps automaat is optioneel.

Alle bovenomschreven motorversies brengen hun vermogen via de voorwielen op het wegdek, maar er zitten nog Quattro uitvoeringen (met vierwielaandrijving) in de pijplijn. Datzelfde geldt voor een tweetal stekker hybride varianten (met 204 of 245 pk). Verder kunnen wij zoals gezegd een 1.0 TFSI instap benzineversie verwachten. Die beschikt over milde hybride techniek. Een dergelijk brandstofbesparing systeem heeft Audi ook voor de 1.5 TFSI in petto. Net als van de huidige A3 Sportback verschijnt ook van deze nieuwe generatie op termijn een variant die CNG (aardgas) lust. Dat geldt ook voor een S3 uitvoering en een met 5 cilinder motor uitgeruste RS 3 Sportback.

Wie een A3 Sportback met S-Line pakket bestelt, krijgt onder meer een met 1,5 centimeter verlaagd sportonderstel. Een adaptief onderstel staat samen met een progressieve stuurinrichting op de optielijst. Daar zijn ook zaken als een Head-up display en stoelbekleding plus vloermatten die zijn gemaakt van gerecyclede PET flessen te vinden. Standaard zijn onder meer een met leer bekleed stuurwiel, DAB+ radio, 16 inch lichtmetalen velgen en elektrisch verstelbare plus verwarmde buitenspiegels.

De nieuwe A3 Sportback komt al in mei naar Nederland. De prijzen en andere specificaties volgen in de aanloop naar de marktintroductie. Zoals tegenwoordig eerder regel dan uitzondering is, debuteert de nieuwe A3 Sportback in een speciale Edition One uitgave met een specifieke aankleding. Of de Audi in deze vorm dan weer kan rekenen op een verkoopcarrière van 8 jaar staat in de sterren geschreven, maar wees niet verbaasd als de A3 Sportback eerder met pensioen wordt gestuurd. Er is namelijk amper sprake van ‘voorsprong door techniek’ en dat verkort de houdbaarheidsdatum.

 

Reageren is niet mogelijk.