Prijs vergelijking Hyundai Kona Electric 64 kWh Premium

0

Dat Hyundai geen merk is dat stil zit, wisten wij al. Ook het grote verkoopsucces van de Kona Electric is voor de Zuid Koreaanse autofabrikant geen reden om achterover te leunen. Eind vorig jaar kwam Hyundai al met het nieuws dat deze cross-over ook met een kleiner accupakket geleverd zou gaan worden en nu wordt gemeld dat hij in 2020 ook een langere actieradius krijgt.

Vorig jaar werden in Nederland 7.156 exemplaren van de Kona op kenteken gezet, waarvan het grootste gedeelte de elektrische uitvoering was. Dit jaar wil Hyundai in ons land 10.000 stuks van de emissieloze cross-over verkopen. Niet alleen de nieuwe, goedkopere 39 kWh variant moet daar voor gaan zorgen, maar ook een grotere actieradius voor de 64 kWh versie. Die stijgt namelijk van 449 kilometer naar 480 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). Een enorm groot verschil is het niet, maar alle beetjes helpen. En Hyundai verstevigt hiermee de positie van de Kona Electric 64 kWh als één van de auto’s met de grootste actieradius. Dat kan nét het verschil maken voor sommige leaserijders.

Hyundai heeft de grotere actieradius gerealiseerd door wat te puzzelen aan het motor management systeem. Ook werden andere banden onder de Kona Electric geschroefd. Deze ingrepen zijn overigens niet ten koste gegaan van de prestaties: de topsnelheid (167 km/u) en de acceleratietijd (7,6 seconden) zijn gelijk gebleven. De Kona Electric, die vanaf dit jaar ook in Tsjechië van de band zal rollen, kan met 39 kWh accu set ook rekenen op een langere actieradius. Hyundai gaf eind vorig jaar een rij bereik van 289 kilometer op, maar dat is nu 305 km geworden. De 39 kWh versie van de Kona Electric heeft 155 km/u als topsnelheid en doet er 9,7 seconden over om 100 km/u aan te kunnen tikken. Het verschil in prestaties kan worden verklaard door het vermogen van de elektromotor: 204 pk versus 136 pk. Het koppel is met maximaal 395 Nm gelijk. De Kona Electric 64 kWh weegt 1.760 kilo, terwijl de 39 kWh versie de weegschaalnaald doet uitslaan naar slechts 1.610 kilo.

Ander nieuws is een 3-fase laadsysteem, waarmee alle uitvoeringen van de Kona Electric standaard geleverd gaan worden. Daarmee kan de Hyundai sneller opgeladen worden (mits het laadpunt dat mogelijk maakt). De fabrikant spreekt van een laadtijd die “tot 20 procent” korter is. Het accupakket kan nu met maximaal 11 kW worden opgeladen. De Kona Electric 39 kWh is met de 3-fase lader in 4 uur en 50 minuten op te laden en de 64 kWh versie heeft er 7 uur en 30 minuten voor nodig.

In het interieur zag Hyundai ook nog ruimte voor verbetering bij de Kona Electric. Het formaat van het infomedia scherm is vanaf de Fashion uitvoering bijvoorbeeld te vergroten naar 10,25 inch. Standaard is dat 7,0 inch. De modeljaar 2020 uitvoering van de Kona Electric krijgt ook ondersteuning voor Hyundai Bluelink. Bestuurders kunnen dan via een app bepaalde functies op afstand bedienen, zoals de airconditioning. Nuttiger is het op afstand kunnen checken van de batterij status. Hyundai zit dus zelf niet stil, maar haar klanten kunnen wel achterover blijven leunen in hun luie stoel als zij willen weten of de accu set voldoende capaciteit heeft om (later op de dag) zonder tussenstop naar de plek van bestemming te rijden.

HyundaiDSFord
Kona Electric3 Crossback E-TenseMustang Mach-E
64 kWh Premium50 kWh Grand ChicStandard Range
48.395 euro47.690 euro49.925 euro
KiaLexusNissan
Niro-E UX ElectricLeaf
64 kWh Executive300e62 kWh Tekna
47.310 euro49.990 euro47.950 euro
PeugeotTeslaVolkswagen
2008-EModel 3ID.3 First
50 kWh GTStandard Range Plus58 kWh Max
46.630 euro49.998 euro49.000 euro

Hyundai verwacht de eerste exemplaren van de Kona Electric met de nieuwe specificaties vanaf april te kunnen produceren. De 39 kWh versie is er vanaf 36.795 euro en de 64 kWh uitvoering kost minimaal 41.565 euro. Die batterijvariant is er nu ook als extra luxueuze Premium en kost dan 48.395 euro. Dat is bijna Tesla Model 3 territorium, maar niet iedereen zit op een ‘Apple product op wielen’ te wachten. Bovendien dekt Hyundai met de nieuwe topversie van de Kona Electric nu hetzelfde prijsspectrum af als Volkswagen met haar ID.3. Zal het deze concurrent lukken om dit jaar 10.000 exemplaren van haar elektrische cross-over te verkopen in ons land? Vast niet.

Reageren is niet mogelijk.