De MPV maakt een comeback dankzij China

0

Nu mogen de autoverkopen dan op hun gat liggen, als straks de economie weer aantrekt, zullen de dealers beter dan ooit zaken kunnen doen. Dat komt dat het corona virus voor een blijvende achterdocht tegen het openbaar vervoer zal zorgen. In ieder geval zolang er nog geen serum beschikbaar is. Ook deelauto’s zijn tot nader order uit de gratie. Met name gezinnen met kinderen zullen zich realiseren dat er niks boven een eigen personenwagen gaat.

En die ideale gezinswagen, dat is niet de hatchback, stationwagon of SUV maar de MPV. Doe combineert als geen ander carrosserietype ruimte, comfort en functionaliteit. De MPV biedt alles waar gezinnen tijdens (lange) ritten behoefte aan hebben. Ook grootouders zullen dit autotype gaan herontdekken nu zij lange tijd verstoken zijn geweest van fysiek contact met hun kleinkinderen, zo stellen deskundigen. De eigen auto wordt weer een geliefd lid van het gezin, net zoals de hond dat ook is. En als de pandemie voorbij is, dan willen wij ook weer op vakantie kunnen. Niet meer met het vliegtuig (want dat is ook een vorm van ‘openbaar vervoer’) en cruises kunnen het ook wel schudden, maar gezellig met het hele gezin in de eigen auto.

Deze voorspellingen zijn gebaseerd op de eerste Chinese ervaringen na de corona epidemie. Dat is natuurlijk een ander werelddeel dan Europa, maar als het er op aan komt, blijkt consumentengedrag niet wezenlijk te verschillen. En dus zal de MPV een comeback gaan maken, te beginnen in China. Vorig jaar werden in dit Aziatische land slechts 1,38 miljoen exemplaren van dit autotype verkocht, oftewel 20,2 procent minder dan in 2018. Maar niet in elke prijsklasse was sprake van een even grote afzetdaling. Met name in de lagere segmenten (die van de Ford B-Max, Nissan Note, Opel Meriva) had de MPV het moeilijk. Maar duurdere modellen als de Buick GL8 en Honda Odyssey wisten in China hun verkopen stabiel te houden. Dat biedt hoop voor bijvoorbeeld de Renault Espace, of voor een stekker hybride vervolg op de Ford Galaxy.

In China werden vorig jaar 272.562 zogeheten ‘high-end’ MPV modellen verkocht. Daarmee waren zij goed voor een marktaandeel van 19,87 procent, oftewel 2.63 procentpunt meer dan in 2018. De verkopen van de Buick GL8 (foto) stegen vorig jaar naar 147.644 eenheden; een toename van 5.99 procent. In december waren er zelfs 46,9 procent meer registraties dan i dezelfde maand van 2018, namelijk 14.743 stuks. General Motors, eigenaar van het Buick label, blijft daardoor een heilig vertrouwen houden in het potentieel van de MPV.

De MPV lijkt zich bovendien uitstekend te lenen voor transitie naar een volledig elektrische aandrijflijn. De hoge bouw en lange wielbasis bieden perfecte uitgangspunten voor de montage van een groot accupakket. De vaak hoekige carrosserie staat weliswaar een gunstige stroomlijn in de weg, hetgeen negatief kan uitwerken voor de actieradius als er snel wordt gereden, maar de MPV is sowieso geen auto om op te staart te trappen. Zeker niet met het hele gezin aan boord.

Volkswagen, dat een goede neus heeft voor nieuwe ontwikkelingen, lijkt zich dat ook te realiseren. Die heeft zojuist de klassiek aangedreven Touran gesaneerd om hem op termijn te vervangen door een productieversie van de elektrische conceptstudie ID.Buzz (zie interieurfoto). Volkswagen denkt namelijk dat dit model voor een opleving van de verkopen in het MPV segment zal zorgen. De productieversie van de ID.Buzz moet over 2 jaar in de showroom staan.

Volkswagen broedt al 2 decennia lang op een moderne versie van zijn legendarische Microbus uit de vorige eeuw, maar in 2022 gaat hij dus echt in de verkoop. En hoewel die auto op het eerste gezicht de opvolger lijkt van de personenuitvoering van het Transporter busje, omschrijft Frank Welsch, directeur ontwikkeling bij Volkswagen, de ID.Buzz als de opvolger van de Touran.

“Op dit moment hebben wij andere carrosserieconcepten die de MPV min of meer overbodig hebben gemaakt, zoals de Tiguan Allspace. Maar wij breiden onze ID familie uit met een nieuwe generatie ruimteauto, waaronder de ID.Buzz. Dat zijn de echte opvolgers van de Touran”, aldus Welsch (foto). Hij geeft toe dat de MPV verkooptechnisch harde klappen heeft gekregen, maar dit carrosserietype ligt volgens hem niet knock-out op de vloer. “De MPV heeft een beter design nodig. Daarom is het ontwerp van de ID.Buzz vrij emotioneel. De productieversie zal er nog beter uitzien dan het conceptmodel”.

Afgelopen februari bevestigde Johan de Nysschen, de Chief Operating Officer van Volkswagen voor de Noord Amerikaanse markt, dat de Microbus in 2022 in Duitsland in productie gaat. Volgend jaar debuteert aldaar de ID.4 cross-over. In China wil Volkswagen ook meerdere ID varianten gaan bouwen. De ID.Buzz heeft als ‘MPV van de nieuwe generatie’ uitstekende papieren om ook in het Aziatische land verkocht te gaan worden.

De officiële naam voor het productiemodel is nog niet bekend, maar wel dat er 2 carrosserielengtes gepland zijn, waarbij de klant de keuze heeft uit 3 verschillende accupakketten. Het studiemodel dat Volkswagen eerder toonde, was voorzien van een 111 kWh accu, goed voor een NEDC rij bereik van 600 kilometer. Het gecombineerde vermogen van de 2 elektromotoren (die samen voor veilige vierwielaandrijving zorgen) bedraagt 374 pk. Daarmee kan de ID.Buzz in 5,3 seconden naar 100 km/u sprinten.

Reageren is niet mogelijk.