Geely komt met spirituele opvolger van Volvo S40

0

Herinner jij jou de Volvo S40 nog? De eerste generatie werd in 1995 geïntroduceerd en in 2004 debuteerde zijn opvolger. Die werd in 2012 uit productie genomen om plaats te maken voor de V40. Zoals de letter in de typeaanduiding aangeeft, was dat een ander type auto. Volvo fans die perse in een sedan wilden blijven rijden, dienden een upgrade te maken naar de S60.

Is het jammer dat de S40 nooit een (directe) opvolger heeft gekregen? Nee, omdat compacte sedans uit de gratie lijken te zijn. Zelfs de huidige generatie S60 trekt minder klanten dan gehoopt. Maar bovenstaande vraag kan ook net zo goed met ‘ja’ beantwoord worden, omdat Audi en Mercedes met de A3 Limousine respectievelijk CLA bewijzen dat er een gezonde afzetmarkt is voor premium compacte sedans. BMW speelt daar sinds kort ook op in met de 2-serie Gran Coupé. Waarom zou Volvo dat ook niet doen?

Geely, het moederbedrijf van Volvo, heeft inmiddels een spirituele opvolger van de S40 gepresenteerd: de Preface. Die komt in het vierde kwartaal van 2020 in China op de markt en is (al) het tweede model van de Chinezen dat is gebaseerd op het CMA platform dat is ontwikkeld in samenwerking met dochter Volvo en dat terug te vinden is onder diens XC40, de Polestar 2 en verschillende Lynk & Co modellen. Met 4,79 meter is de Preface een slagje groter, maar hij heeft wel een trendy coupéachtig dak profiel. Onder de motorkap zit de van Volvo bekende 2,0 liter 4 cilinder turbomotor. In de Geely is die goed voor 190 pk.

De cockpit van de Preface, die naar verluidt geïnspireerd is op de vliegtuigbouw, bevat een 12,3 inch touchscreen voor het infomediasysteem dat centraal op het dashboard is geplaatst. Optioneel kan de sedan worden geleverd met een Bose geluidsinstallatie. Tegen meerprijs is ook een geursysteem verkrijgbaar. Dat wordt gecombineerd met een speciaal filter in het ventilatiesysteem. De keuzehendel voor de automatische transmissie zit op een brede middenconsole, waar ook een opbergvak en een armsteun te vinden is. Hogerop zit een schakelaar strip met verschillende directe selectieknoppen. De stoelen zijn bekleed met leer en het Preface interieur moet de Chinees ook verwennen met hoogwaardige oppervlakken.

De moedermaatschappij van Volvo heeft al met al een fraaie invulling gegeven aan het bestaande modulaire concept. De Geely Preface zou de Zweedse dochter aan het denken kunnen zetten: nu de S60 geen succes is, waarom zou je hem dan niet vervangen door een nieuwe interpretatie van de S40 op het CMA platform. Een dergelijke sedan is stukken goedkoper om te produceren en geeft Volvo een prima alternatief voor de Audi A3 Limousine, BMW 2-serie Gran Coupé en Mercedes CLA. In Europa zullen er misschien minder exemplaren van over de toonbank gaan, dan van de XC40, maar inmiddels is China de grootste afzetmarkt voor Volvo …

Reageren is niet mogelijk.