Lukt alleen met flink vals spelen: 1.000 km ver rijden met een Hyundai Kona Electric

0

Geweldig nieuws van Hyundai: met de elektrische Kona is het mogelijk om een rij bereik van meer dan 1.000 km te realiseren. Liefst 3 exemplaren van de Koreaanse cross-over kwamen in een zuinigheidscompetitie verder dan die magische mijlpaal. De 2 blauwe auto’s exemplaren op de foto’s raakten respectievelijk 1.018 en 1.024 kilometer ver. De rode Kona Electric ging zelfs door tot 1.026 km.

Een wereldrecord, volgens Hyundai. Het betekent dat de 3 exemplaren van de Kona Electric tussen de 6,24 en de 6,28 kWh per 100 km verbruikten, wat aanzienlijk minder is dan het officiële WLTP verbruik van 14,7 kWh/100 km. De 64 kWh accuversie van de Kona Electric heeft officieel een rij bereik van 484 km. Die uitvoering, en (vanzelfsprekend) niet de variant met slechts 39,8 kWh batterijcapaciteit, werd gebruikt voor het afstandsrecord. De laadklep werd verzegeld om enige vorm van manipulatie te voorkomen.

Maar is verder rijden dan de officiële actieradius eigenlijk wel realistisch? Het officiële rij bereik van de Kona Electric verdubbelen, lukt namelijk niet door alleen de instructies van ‘het nieuwe rijden’ te volgen. Je moet er zelf de juiste omstandigheden voor creëren. Daarvoor trok Hyundai naar de afgesloten Lausitzring in Oost-Duitsland. Dat is een 3,2 km grote kom baan: een grote driehoek met alleen maar langgerekte bochten die schuin liggen om de middelpuntvliedende krachten te compenseren. Niet dat de auto’s van Hyundai in kwestie daar veel last van hadden. Het record werd namelijk gevestigd in bijna 35 uur, met een snelheid van 29 à 31 km/u.

Dat lijkt niet veel, maar als je naar de boordcomputer in jouw eigen auto kijkt, zie je dat jij in de praktijk gemiddeld ook maar aan 50 km/u komt. Voor de gelegenheid werden allerlei verkeerssituaties gesimuleerd, met daarbij ook een “spitsuur”, verkeerslichten, 30 km/u zones en rijden in de bebouwde kom. Volgens Hyundai kan met een gemiddeld tempo van 30 km/u goed een stadsrit worden gesimuleerd. Er namen 3 exemplaren van de Kona Electric deel aan de test, waaronder technici van Hyundai zelf, een team van het begeleidende PR bureau en vertegenwoordigers van de redactie van het Duitse magazine Auto Bild.

Het record werd bevestigd door het Duitse auto-expertisecentrum Dekra. De auto’s waren volledig standaard, met inbegrip van de banden. De teams mochten van Hyundai de airco gebruiken, maar natuurlijk deed geen van de deelnemers dat, ondanks dat het tijdens de test erg warm was (29 graden). Er zette ook niemand een raam open. Zelfs de radio of het infomedia systeem werd niet gebruikt. Alleen de dag verlichting was om veiligheidsredenen ingeschakeld. Om de 3 uur werd van bestuurder gewisseld. De auto’s stonden op Nexen Nfera SU1 banden in de maat 215/55R17; dit lage rolweerstand rubber monteert Hyundai af fabriek .

Een rij bereik van 1.026 mag dan wel opmerkelijk zijn, maar verder heb je er dus niets aan. Er is geen levende ziel die hier met een elektrische Kona in normale omstandigheden en een regulier tempo bij in de buurt kan komen. Misschien bewees Hyundai met dit zogeheten Hypermilen juist hoe moeilijk het is om ver te rijden met een elektrische auto. Maar de fabrikant trok zelf andere conclusies. Zo bleek dat bij een batterijcapaciteit van 3 procent de Kona nog in staat is om 20 kilometer te rijden. Toen de capaciteitsmeter op 0 procent uitkwam, reed de Hyundai nog altijd een aantal honderd meters door, om daarna zonder stroom door te rijden en abrupt te stoppen. Dan activeert de Kona Electric namelijk zelf om veiligheidsredenen de automatische handrem.

Reageren is niet mogelijk.