Volkswagen Amarok moet terug naar de dealer

0

Volkswagen zet een grootschalige terugroepactie voor de Amarok op. Gebleken is dat de pick-up over een ondeugdelijke constructie van de reservewiel houder beschikt. Er is één geval bekend waarbij het fout ging. Daarom moet nu alle wereldwijd verkochte exemplaren terug naar de dealer. In totaal gaat het om 200.000 auto’s

De oorzaak van het verlies van het reservewiel bij een Argentijns exemplaar van de Amarok is terug te voeren op een ondeugdelijke constructie van Volkswagen. Volgens de fabrikant, die het euvel inmiddels onderzocht heeft, kan stof in de bevestiging van de reservewiel houder binnendringen, waarna de constructie los laat. De houder komt los van de Amarok. Volkswagen geeft aan dat de montage van een extra beugel de oplossing is om het reservewiel op zijn plek te houden.

Volkswagen gaat nu alle 200.000 exemplaren van de Amarok aanpassen. In Nederland rijden ongeveer 2.120 stuks van de pick-up rond. Op de Duitse thuismarkt gaan het om afgerond 9.000 eenheden. De betreffende auto’s zijn in de periode 2016 tot en met 2020 gebouwd, zo laat de fabrikant weten. De Amarok werd door Volkswagen in eigen beheer ontwikkeld. Maar die exercitie is niet voor herhaling vatbaar. De verhouding tussen kosten en baten geeft namelijk geen aanleiding tot een vervolg.

De volgende generatie Amarok, die in 2022 debuteert, zal daarom worden afgeleid van de nieuwe Ford Ranger. In ruil mogen de Amerikanen een elektrische C segment middenklasser gaan baseren op het MEB platform van de Duitsers. Ook gaat Ford een bestelwagen produceren op basis van de nieuwe Volkswagen Caddy. Beide autofabrikanten werken inmiddels ook nauw samen op het gebied van de ontwikkeling van techniek waarmee voertuigen autonoom kunnen rijden. Volkswagen heeft zich hiervoor tegen een miljardenbedrag ingekocht bij Ford dochter Argo AI.

Volkswagen bouwt de huidige generatie Amarok in Argentinië en levert het model op verschillende continenten, Noord-Amerika uitgezonderd. Dat is weliswaar een grote afzetmarkt voor pick-up markt, maar die wordt afgeschermd met hoge importtarieven. Bovendien is de Amarok in vergelijking met bijvoorbeeld de Ford F-150 een dreumes.

 

Reageren is niet mogelijk.