BMW maakt nieuwe X1 fors groter

0

Bij BMW arriveert in 2022 de nieuwe X1 in de showrooms. De derde generatie wordt duidelijk groter dan de huidige editie. Dat is enerzijds nodig om de Mercedes GLB qua interieurruimte bij te kunnen benen en anderzijds om aan de onderkant van het X gamma plek te creëren voor een nieuw instapmodel.

De toekomstige hoog op zijn poten staande benjamin van BMW gaat waarschijnlijk Urban X heten en gaat concurreren met onder andere de toekomstige Audi Q1, de B segment SUV van Lexus op basis van de Yaris Cross en de Volvo XC20. Momenteel is er tussen de X1 en X3 sprake van een lengteverschil van 23 centimeter en dat gat gaat in de toekomst kleiner worden: de derde generatie groeit van 4,47 meter naar circa 4,60 meter. Daar profiteren met name de achterpassagiers van. Ook de kofferbak wordt een slag groter. Voor de bestuurder is er voortaan een digitaal instrumentarium zoals dat ook in de jongste 1-serie te vinden is.

De grotere maatvoering geeft de nieuwe X1 ook een meer volwassen uitstraling. Dat komt ook door de rechtop staande grille en de steile achterzijde. Onderhuids blijft evenwel veel bij het oude. Dit betekent dat ook de nieuwe X1 in de basisuitvoering voorwielaangedreven is. En dat de goedkoopste versie een 1,5 liter grote 3 cilinder motor dwars voorin heeft staan. Deze krachtbron zal echter worden voorzien van MHEV milde hybride techniek, net zoals de 4 cilinder uitvoeringen. De xDrive25e stekker hybride uitvoering keert terug, mogelijk aangevuld met een goedkopere ’20e’ variant. Voor het échte Freude am Fahren brengt BMW de M135i uitvoering weer in stelling. Ook een xDrive28ti uitvoering is denkbaar. Verder zijn er diverse vermogen versies van de 2,0 liter dieselmotor gepland. De meeste aandacht zal echter uitgaan naar de iX1: een volledig elektrische variant. Daarvan zijn 2 batterijversies gepland (38 kWh en 74 kWh). Het eerste accuformaat is zonder meer bescheiden, maar BMW durft het toch aan een dergelijke elektrische variant te introduceren omdat een relatief klein rij bereik verkoopsucces voor de Mini Electric niet in de weg staat. En voor diegenen die hier wel een probleem van maken, is er dus de 74 kWh variant.

BMW gaat met de nieuwe X1 dus in een groot aantal aandrijfuitvoeringen aanbieden: benzine met milde hybride techniek, benzine met stekker hybride techniek, diesel (met milde hybride techniek) en volledig elektrisch. De Duitsers noemen dat heel internationaal “The Power of Choice”. Een breed keuzepakket moet de concurrentiekracht van de X1 vergroten. Fijn voor BMW, maar bij VDL Nedcar zullen ze hier gemengde gevoelens over hebben. Want die komt er niet meer aan te pas bij de productie van de nieuwe X1.

Reageren is niet mogelijk.