Hyundai breidt terugroepactie Kona Electric uit

0

Hyundai gaat de terugroepactie voor de Kona Electric uitbreiden. Wereldwijd moeten 77.000 auto’s terug naar de dealer vanwege brandgevaar. Het gaat daarbij ook om exemplaren van de elektrische Kona die in Noord Amerika en Europa zijn verkocht.

Aanvankelijk zei Hyundai dat alleen de in eigen land (Zuid Korea) aan de klant geleverde auto’s gecontroleerd dienden te worden vanwege brandgevaar. Het gaat om exemplaren die tussen september 2017 en maart 2020 geproduceerd zijn. Voor heel Europa gaat het om 37.000 exemplaren. Het is nog onduidelijk hoe groot in Nederland de terugroepactie voor de Kona Electric is. Reden voor de terugroepactie is kans op brandgevaar bij de accu. Om dat risico te elimineren, is een software-update of zelfs volledige vervanging van de batterijen set noodzakelijk.

De terugroepactie begint in Zuid-Korea. Daar worden vanaf volgende week ongeveer 25.000 stuks van de Kona Electric teruggeroepen. Er wordt nu ook een terugroepactie in de Verenigde Staten voorbereid. Samen met China gaat het daar om 14.000 exemplaren van de Kona Electric die terug moeten naar de dealer. Het is nog niet bekend waardoor het brandgevaar wordt veroorzaakt. Acculeverancier LG Chem heeft onderzoek gedaan, maar kon alleen concluderen dat er geen fout in de accucellen zelf zit. Desondanks was Hyundai er als de kippen bij om deze producent de zwarte piet te geven voor het risico op brand.

De terugroepactie wordt uit voorzorg opgezet, nadat in Canada, Oostenrijk en in Zuid-Korea accu’s van 16 exemplaren van de Kona Electric in brand zijn gevlogen. Hyundai doet zelf nog verder onderzoek naar de oorzaak. Het beschuldigen van LG Chem was dus nogal voorbarig. Zo lang de oorzaak niet duidelijk is, is niet bekend of alleen een software update volstaat of dat het complete batterijen pakket moet worden vervangen. De accu pakketten worden in elkaar gezet door HL Green Power, een joint venture van Hyundai Mobis (een dochterbedrijf van de autoproducent) en LG Chem.

Laatstgenoemde partij stelt dat zoals gezegd dat de batterijcellen het probleem niet kunnen zijn van de kortsluiting. LG Chem is van mening dat zij zelf geen enkele blaam treft. Het vervangen van de batterijcellen kan de autofabrikant in totaal 522 miljoen dollar (442 miljoen euro) kosten. De terugroepactie zou een tegenvaller zijn voor Hyundai dat momenteel zwaar inzet op een sterke marktpositie in het segment voor elektrische auto’s.

 

Reageren is niet mogelijk.