Hyundai roept ook in Nederland de Kona Electric terug

0

Hyundai Nederland roept 7.819 exemplaren van de Kona Electric terug wegens brandgevaar. Eerder deze week werd bekend dat in heel Europa 33.365 stuks van de elektrische cross-over worden teruggeroepen.

In Noord-Amerika en China gaat het om nog eens 14.000 exemplaren van de Kona Electric die terug moeten naar de dealer. De aanleiding is brandgevaar bij de batterijcellen. Ook in eigen land (Zuid Korea) moet de Kona Electric terug naar de dealer. Sinds 2019 zijn er wereldwijd minstens 16 exemplaren van de elektrische Hyundai in brand gevlogen. LG Chem, dat de batterijen heeft geleverd voor de Kona Electric, stelt echter dat de kortsluiting en de daaropvolgende brand niet ontstaat door haar batterijen.

Bij de terugroepactie zal, naast een controle van de batterijcellen, ook een software-update bij de auto’s worden uitgevoerd. Het vervangen van de batterijcellen kan Hyundai in totaal 442 miljoen euro gaan kosten. De terugroepactie is een tegenvaller voor de Zuid-Koreaanse autoproducent dat momenteel enorm investeert in elektrische auto’s en de ambitie heeft om marktleider te worden in het betreffende segment in Europa. In Nederland doet Hyundai goede zaken met de Kona Electric, maar keerzijde van die medaille is dat de importeur nu relatief veel exemplaren moet terugroepen. Het gaat om liefst 30 procent van het Europese totaal.

In Nederland moeten zowel de exemplaren van de Kona Electric met een 39 kW batterijpakket als de versie met 64 kWh terug naar de dealer. Het gaat om auto’s die tussen 29 september 2017 en 20 maart 2020 zijn gebouwd. Volgens Anne Lobbes, woordvoerder van Hyundai Nederland, kwamen de defecten aan het licht dankzij informatie die verstrekt was door de leverancier: “Een defect in de lithium/ion batterij kan op termijn leiden tot kortsluiting en brand”, zo geeft Lobbes aan. Volgens Hyundai Nederland zijn er tot nog toe geen ongevallen geweest in Nederland.

Eigenaren van een Kona Electric die door de terugroepactie getroffen worden, zullen halverwege november geïnformeerd worden middels een brief. De elektrische Hyundai krijgt vervolgens bij de dealer een update van de software van het batterijmanagement. Volgens Lobbes kan het in een klein aantal gevallen nodig zijn om een onderdeel in de lithium/ion batterij te vervangen. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Momenteel is Hyundai Nederland bezig met het voorbereiden van de terugroepactie. De importeur gaat getroffen eigenaren vragen om hun Kona Electric naar de dealer te brengen, zodat men de software van het batterijmanagementsysteem bij kan werken en afwijkingen in de hoogvoltagebatterij opgespoord plus verholpen kunnen worden.

 

Reageren is niet mogelijk.