In detail: de BMW iX

0

BMW heeft haar ontwerp onthuld voor een elektrische SUV met een rij bereik van meer dan 600 km: de iX.

De iX heeft grofweg de lengte en de breedte van de X5, maar de hoogte van de X6 en de wielkuip omvang van de X7. BMW is nog niet erg scheutig met de definitieve specificaties, maar de nieuwe elektrische SUV krijgt een accucapaciteit van meer dan 100 kWh. De wielbasis bedraagt exact 3,0 meter. Daarmee is de as afstand vergelijkbaar met die van de X7.

De eerste productie-exemplaren van de iX komen pas eind volgend jaar op de markt. Dat BMW nu alvast het ontwerp van de auto presenteert, kan niet los worden gezien van de bezigheden van Audi en Porsche. De eerste heeft de tot de verbeelding sprekende e-Tron GT zo goed als productie klaar en de andere concurrent wil met een Cross Turismo variant het verkoopsucces van de Taycan nog groter maken. De iX3 van BMW steekt daarbij wat flets af.

De iX is de productieversie van de uit 2018 stammende Vision iNext conceptstudie. BMW stelt dat het doel van deze elektrische SUV is om een “exceptioneel laag energieverbruik in zijn segment mogelijk te maken”, te weten “minder dan 21 kWh per 100 km”. De iX moet een vermogen van meer dan 500 pk krijgen, maar het exacte vermogen meldt BMW nog niet. Autointernationaal.nl denkt evenwel dat wij kunnen uitgaan van 530 pk. Dat is het vermogen van de i4 die eveneens volgend jaar op de markt komt. Met 530 pk kan de sprint naar 100 km/u in minder dan 5 seconden worden afgelegd. Het vermogen is afkomstig van 2 elektromotoren die van de zogeheten 5de generatie BMW eDrive technologie zijn.

Via gelijkstroom (DC) zou de iX snel kunnen opladen met een vermogen van maximaal 200 kW. De accu van 10 op 80 procent brengen duurt minder dan 40 minuten. En na 10 minuten zou er weer 120 km rij bereik moeten zijn. Het opladen van de accu van 0 tot 100 procent met wisselstroom duurt minder dan 11 uur, uitgaande van 11 kW vermogen.

“De accu’s in de iX zijn ontworpen als onderdeel van een grondstoffencyclus voor de lange termijn en hebben een uitzonderlijk hoog recyclingpercentage. De energie voor de productie van de accucellen en de accu als geheel is volledig afkomstig uit hernieuwbare bronnen”, aldus Frank Weber, Lid van de Raad van Bestuur van de autofabrikant en verantwoordelijk voor Research & Development.

Binnenin is plaats voor 5 personen. Adrian van Hooydonk, senior vice president Design bij BMW, belooft een interieur waarin mensen zich op hun gemak zullen voelen, ondanks dat de iX technologisch complex is. Zogeheten kunstmatige intelligentie is alleen merkbaar als de inzittenden die nodig hebben.

Als je instapt, dan valt het oog direct op het BMW Curved Display, bestaande uit een 12,3 inch informatiescherm en een 14,9 inch exemplaar om functies mee te bedienen. Beiden zitten onder één glasoppervlak zonder omlijsting. “Het Curved Display is groter en scherper dan de displays in onze huidige modellen. Daarmee laat het interieur van de iX zien waar het cockpitdesign voor toekomstige BMW modellen heen gaat”, zegt Weber.

Onder het centrale scherm zitten grote openingen voor het ventilatiesysteem, maar fysieke knoppen zijn niet aanwezig.

De midden tunnel bevat de transmissiehendel en de bekende ronde knop voor het iDrive systeem van BMW, maar er is geen fysieke verbinding met het dashboard. Daarmee doet het interieur van de iX denken aan dat van de inmiddels 7 jaar oude i3.

De iX is het eerste serieproductiemodel van BMW met een 6-hoekig stuurwiel. De op de autosport geïnspireerde contouren maken in/uitstappen makkelijker en zorgen voor een beter zicht op het informatiescherm. Stuurwiel verwarming met 3 standen is optioneel.

De iX heeft het grootste glasoppervlak dat ooit toegepast is in een model van BMW. Het panorama dak bestaat uit één stuk en overspant het gehele interieur zonder dwarsbalken die het licht en zicht onderbreken. Het exemplaar in de iX is het enige in de auto-industrie dat voor het verduisteren gebruikmaakt van PDLC (Polymer Dispersed Liquid Chrystal) technologie. De transparantie van het glazen panoramadak wordt aangepast door een elektrische spanning toe te passen op de middelste laag folie. De elektrische energie zorgt ervoor dat de vloeibare kristallen, verdeeld in een polymeermatrix, op zo’n manier zijn uitgelijnd dat ze lichtstralen ongehinderd doorlaten in het interieur. Deze manier van verduistering is optioneel verkrijgbaar.

BMW bouwt de iX op een nieuw aluminium Spaceframe constructie met zogeheten Carbon Cage. Feitelijk gaat het hier om met koolstofvezel versterk kunststof (CFRP). Deze constructie moet het gewicht laag houden, al vertelt BMW nog niet hoe zwaar de iX is.

De portieren hebben geen raamstijlen en de achterklep beslaat à la sommige SUV modellen van Audi de gehele achterzijde.

De vulopening voor de ruitenwisservloeistof is onder het BMW logo op de motorkap geplaatst. Het merkembleem opent en sluit door middel van zacht indrukken. De motorkap heeft geen regulier openingsmechanisme; de technologie en aandrijfelektronica die er onder zit, is alleen toegankelijk voor werkplaatsmedewerkers.

De iX is standaard uitgerust met 20 inch lichtmetalen wielen. Optioneel levert BMW Air Performance exemplaren in de maten 21 of 22 inch. Deze wielen helpen om de luchtweerstand te verminderen en wegen 15 procent minder dan conventionele lichtmetalen exemplaren. Ze bestaan uit een aluminium basiswiel met aangepaste inlegstukken tussen de spaken. Die zorgen voor een vlak design, met als gevolg een veel soepeler verlopende luchtstroom.

De iX is volgens BMW in aerodynamisch opzicht zeer efficiënt. Hij heeft een luchtweerstand coëfficiënt van slechts 0,25. Alleen al de volledig op elkaar afgestemde aerodynamische elementen aan de voorzijde, achterzijde, onderzijde en bij de wielkuipen voegen 65 kilometer aan de actieradius toe, zo stelt BMW. Daarvan is 25 kilometer te danken aan de derde generatie Active Air Stream aan de voorzijde van de iX. Die leidt de koellucht direct naar de aandrijfunit en het remsysteem waar en wanneer dat nodig is. Is dat niet het geval, dan zijn zowel de BMW nieren grille als de luchtinlaten onderaan de voorbumper volledig afgesloten. De in de vorige alinea genoemde Air Performance wielen dragen 15 kilometer bij aan de actieradius van de iX.

Andere kenmerken van de iX zijn vlak gemonteerde handgrepen die met een druk op een knop worden geactiveerd, buiten het zicht geplaatste sensoren en een achteruit rij camera met lens reinigingssysteem dat is geïntegreerd in het BMW logo op de achterklep. De accenten in ‘i Blau’ moet het duurzame karakter van de iX accentueren.

Opvallend is de verticaal en haast ingesloten nieren grille die ook fungeert als ‘intelligentiepaneel’ met geïntegreerde sensoren, camera’s en radartechnologie voor de aanwezige assistentiesystemen. De iX heeft de meest compacte koplampen ooit uit de geschiedenis van BMW. LED exemplaren zijn standaard. Optioneel is BMW Laser Light met matrix functie voor groot licht leverbaar. Dit systeem heeft adaptieve koplampen en een nieuw type module. Dim en groot licht worden bij deze koplampvariant zowel door de binnenste als buitenste lichtbron gegenereerd. De matrix functie van het Selective Beam vergroot het bereik van de lichtbundel en voorkomt tegelijkertijd dat andere weggebruikers worden verblind.

De flanken van de iX hebben een opvallend rustige uitstraling zonder scherpe vouwen en lijnen. Daarmee past de nieuweling qua ontwerp bij andere recente BMW modellen zoals de 4-serie. “We moeten minder lijnen gaan gebruiken. In plaats daarvan moet elke lijn een veel groter effect op het ontwerp hebben”, aldus Van Hooydonk. Een interessant detail op de flanken van de iX zijn de B, C en D stijlen. De eerste twee zijn volledig zwart, terwijl de laatste een zwart paneel bevat dat het idee opwekt dat het dak zweeft. Aan de achterkant vallen de volledig horizontale, gedrongen achterlichtunits op. De meest recente modellen van BMW hebben een licht signatuur in L vorm, maar op dit punt wijkt de iX dus af van zijn familiegenoten.

De iX is na de 1500 uit 1961 misschien wel de belangrijkste nieuwe BMW ooit. De eerdere ontwerpen voor een elektrische auto van de fabrikant uit München waren óf niet succesvol (i3) of te halfbakken (iX3). Met dit eerste model dat gebaseerd is op toekomstige techniek van het bedrijf, wil BMW revanche nemen. Daarmee is de iX feitelijk het nieuwe visitekaartje van het bedrijf. Alles wat BMW van plan is op het gebied van elektrische mobiliteit, autonoom rijden en internetmogelijkheden is in deze elektrische SUV te vinden. Met name als het gaat om het zelfstandig uitvoeren van rij taken moet de iX hoge ogen gaan gooien. Bovendien is dit de eerste auto die standaard een supersnelle 5G-internetverbinding heeft. Het is de verwachting dat de iX net als de nieuwe Mercedes-Benz S klasse klaar is voor niveau 3. Voorwaarde is wel dat de wetgeving het toelaat om dergelijke modellen op de snelweg deels autonoom te laten rijden.

De prijs van de iX is nog niet bekend. Het duurt immers nog eventjes voor deze BMW in de showrooms arriveert, maar nog voor het einde van volgend jaar staat het model bij de dealers. Voorlopig zullen BMW fans die in een SUV elektrisch willen gaan rijden het dus moeten doen met de iX3. Meer details over de iX, ook aangaande de Nederlandse markt, deelt BMW in een later stadium. Mogelijk wordt de modelnaam nog gewijzigd, al is het alleen maar omdat ook de X5, X6 en X7 vroeg of laat de transitie naar volledig elektrische aandrijving dienen te maken.

Reageren is niet mogelijk.