Prijs vergelijking Audi A3 Sportback 40 TFSI e

0

Audi introduceert een stekker hybride uitvoering van de A3 Sportback. De nieuwe 40 TFSI e versie is 204 pk sterk en heeft een 13 kWh accu die een puur elektrische actieradius van 67 kilometer mogelijk maakt. De Nederlandse marktintroductie van de stekker hybride variant heeft inmiddels plaatsgevonden.

De aandrijflijn van de Audi A3 Sportback 40 TFSI e bestaat net als bij de soortgelijke uitvoeringen van de Skoda Octavia / Superb en de Volkswagen Golf / Passat uit een 1.4 TFSI turbobenzine 4 cilinder, een elektromotor die in de 6-traps S-tronic automaat is geïntegreerd, plus een 13 kWh accu. Het systeemvermogen van 204 pk en het maximumkoppel van 350 Nm maken een acceleratie naar 100 km/u in 7,6 seconden mogelijk. De topsnelheid bedraagt 227 km/u. Het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 1,4 à 1,5 liter per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 30 à 34 gram/km betekent.

Het in de wagenvloer geïntegreerde accupakket van de A3 Sportback 40 TFSI e heeft zoals gezegd een capaciteit van 13 kWh. Dat is 48 procent meer dan in de vorige stekker hybride A3. Daarmee is dus een elektrische actieradius van maximaal 67 kilometer mogelijk (circa 20 km meer dan voorheen). Dit betekent volgens Audi dat de meeste dagelijkse ritten volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij (plus fluisterstil) kunnen worden afgelegd. In de elektrische rijstand is de topsnelheid begrensd op 140 km/u. In Hybrid modus zijn er 2 energie terugwin opties: ‘Battery Hold’ zorgt ervoor dat het laadniveau van de accu gehandhaafd blijft. In de ‘Charge’ modus gaat er zoveel mogelijk energie naar de accu.

AudiHyundaiKia
A3 SportbackIoniqNiro
40 TFSI e EditionPHEV PremiumPHEV Executive
40.220 euro38.095 euro40.695 euro
Mercedes-BenzRenaultSeat
A-klasseMégane EstateLeon
250eE-Tech Plug-in RS Line1.4 TSI e FR
44.465 euro37.390 euro38.650 euro
SkodaToyotaVolkswagen
OctaviaPriusGolf
1.4 TSI iV BusinessPlug-in Hybrid Dynamic1.4 eHybrid Style
37.690 euro39.370 euro40.650 euro

De meeste dagelijkse rem acties worden uitgevoerd door de elektromotor. Bij maximaal afremmen, dus ook met gebruik van het remsysteem, kan tot 40 kW aan energie worden teruggewonnen. Het accupakket van de A3 Sportback 40 TFSI e is om te beginnen te laden via een conventionele 230 Volt aansluiting. Hier duurt het volledig laden van een lege accu iets meer dan 4 uur. Bij openbare laadstations is de accu te laden met de Mode 3 kabel. Het laadproces is te starten en te monitoren via de myAudi app. Hiermee is ook het interieurklimaat aan te sturen. Via Shuttel komen laadoplossingen op maat beschikbaar.

De nieuwe A3 Sportback 40 TFSI e heeft standaard Audi Drive Select. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit de rij modi Comfort, Auto, Dynamic en Individual. In de Dynamic modus komt het sportieve karakter maximaal tot uiting. Als de kickdown wordt gebruikt, krijgt de 1.4 TFSI gedurende 10 seconden een krachtige boost van de elektromotor. Het functioneren van het hybride systeem wordt onder meer zichtbaar gemaakt via de powermeter, die is geïntegreerd in het digitale display of de optionele Audi Virtual Cockpit. Het centraal geplaatste MMI scherm van 10,1 inch laat de energiestromen zien.

De nieuwe A3 Sportback 40 TFSI e is inmiddels te bestellen. Basisuitvoering is de Edition. Die kost 40.220 euro. De Business Edition kost 43.220 euro. Zijn meerprijs komt tot uiting in zaken als het Advanced exterieur, aluminium sierlijsten rond de ramen, 17 inch grote lichtmetalen velgen in ‘veelspaak’ design, Full LED koplampen inclusief LED achterlichten met dynamisch knipperlicht, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, Navigatie Plus, de Audi Virtual Cockpit, verkeersborden herkenning, de Audi Smartphone Interface (Apple CarPlay), een draadloze telefoonlader (Qi standaard), automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, parkeersensoren achter en cruisecontrol.

 

Dit nieuwsbericht is een prijs update van het artikel van 22 september 2020, 15.36 uur.

Reageren is niet mogelijk.