2-serie Coupé: BMW vertrouwt op oude deugden

0

In tegenstelling tot de huidige 1-serie vertrouwt BMW voor de nieuwe 2-serie met achterwielaandrijving en de befaamde 6 cilinder-in-lijn motor op oude deugden.

De nieuwe 2-serie Coupé met de interne aanduiding G42 zou wel eens een reparatie kunnen zijn voor het merkimago van BMW bij haar grootste fans. Hoewel klanten de nieuwe 1-serie en de daarvan afgeleide 2-serie Gran Coupé redelijk goed vinden (dat is tenminste wat de verkoopstatistieken zeggen), is de hardcore achterban nog steeds boos over voorwielaandrijving en een maximum van 3 en 4 cilindermotoren. Voor dit technische concept is uit kostenoverwegingen gekozen. Begrijpelijk, want met de compacte modellen is het niet zo makkelijk om geld te verdienen, althans niet in vergelijking met de grote jongens van BMW. Vandaar dat er voor gekozen is om het platform van de jongste 1-serie (en 2-serie Gran Coupé / Active Tourer / Gran Tourer) te delen met de Britse broers van Mini.

De nieuwe coupé is daarentegen gebaseerd op de huidige 3-serie. Dat betekent: achterwielaandrijving (of xDrive vierwielaandrijving tegen meerprijs) en vooral een 6 cilinder in lijn motor. Je hoort het de merk fans al zeggen: “Zoals het hoort!”. Althans vanaf de M240i. Daarover gesproken: het gerucht gaat dat het M Performance model in de toekomst M245i zal heten om aan te geven dat de prestaties toegenomen zijn. De nieuwe 2-serie Coupé (en de cabriolet die er later van wordt afgeleid) zal waarschijnlijk geen ruimtewonder worden, maar eigenlijk verwacht niemand dat bij een 2-deurs model. In plaats daarvan zijn ze, net als hun grotere broer, de nieuwe 4-serie Coupé, ontwikkeld om veel ‘Freude am Fahren’ te bieden.

Qua motoren kan BMW in principe putten uit het volledige portfolio van de 3-serie: 4 cilinders, plug-in hybride en de 3,0 liter 6 cilinder voor de nieuwe M2, die zo’n 425 pk moet genereren. Dat is weliswaar 55 pk minder dan de M3 en M4 Coupé bieden, maar daar staat tegenover dat de nieuwe 2-serie Coupé niet ‘belast’ wordt met extra grote nieren. In plaats hiervan kunnen wij een grille in de stijl van de X2 verwachten. Voor menig BMW fan zal dat een grote opluchting zijn. Nog een opvallend kenmerk: in plaats van de smalle, langwerpige achterlichten van de huidige modellen, krijgt de nieuwe editie meer rechthoekige achterlichten die minimaal in de achterklep uitsteken.

De nieuwe BMW 2-serie Coupé wordt waarschijnlijk eind 2021 gepresenteerd. Geen moment te vroeg, want de huidige editie deelt zijn basis nog met de vorige generatie 1-serie. Met name in het interieur is dat goed zichtbaar: het dashboard oogt voor een premium merk tenenkrommend ouderwets. Maar eind dit jaar gaat alles dus rechtgezet worden. Smaakmaker van het gamma wordt zoals gezegd de M2. Die onderscheidt zich door 2 sets van 2 dikke knalpijpen die onderaan de van een subtiele achterspoiler voorzien bilpartij komen te hangen. De M2 krijgt bovendien bredere achterste wielkasten. Dat is nog in verband met de grotere spoorbreedte ten opzichte van de reguliere versies van de 2-serie Coupé. Achter de lichtmetalen wielen monteert flinke, geperforeerde remschijven met blauwe klauwen. Of er voor de puristen naast een versie met automaat ook weer een variant met handbak komt, is nog niet bekend. Bij de jongste M3 en M4 is dat wel het geval, dus dat is hoopgevend.

 

Reageren is niet mogelijk.