Prijs vergelijking BMW iX xDrive

0

BMW presenteert nu officieel de iX. Naar eigen zeggen markeert deze volledig elektrische SUV het begin van een nieuw tijdperk voor mobiliteit. Dat zijn nogal grote woorden, maar feit is wel dat de iX erg belangrijk is voor BMW. Na eerder de te vroeg geboren, maar innovatieve en richting wijzende i3 gelanceerd te hebben, komt het Duitse merk nu met een elektrische auto van de tweede generatie. Net zoals Hyundai dat onlangs eveneens deed in de vorm van de Ioniq 5.

Met de iX toont BMW haar kunnen (de iX3 is als verbouwde X3 niet meer dan een lapmiddel). Audi presenteerde recentelijk de e-Tron GT, Mercedes-Benz staat aan de vooravond van de presentatie van de EQS en Porsche heeft inmiddels de tweede carrosserievariant van de Taycan gelanceerd. Daar stelt BMW de iX tegenover. Het model wordt bestempeld als een combinatie van baanbrekend design en moderne luxe met de nieuwste innovaties op gebied van geautomatiseerd rijden, bediening, connectiviteit en digitale diensten. Zonder overdrijven kan je spreken van het nieuwe technologische vlaggenschip van BMW. Je ziet het er misschien niet aan af, maar ook qua (emissievrij) rijplezier zou het wel snor zitten bij de iX.

De deelzin “je zou het misschien niet zeggen” is een bruggetje naar het design van de iX. Dat is voer voor discussie en hoewel smaken verschillen, leert de geschiedenis dat BMW een abonnement heeft op het ontwerpen van spuuglelijke auto’s. Dat begon na de Tweede Wereldoorlog met de 501, vervolgens was de 2000 CS een dieptepunt, evenals de Z3 Coupé en de 7-serie uit 2002. Recentelijk is het overdreven grote formaat van de grille omstreden gebleken. Een dergelijk luchtrooster zit ook op de iX terwijl die dat voor de koeling helemaal niet nodig heeft. In combinatie met de lompe carrosserie proporties is dit duidelijk geen auto waar je visueel blij van wordt. Jammer, want Audi laat met de e-Tron GT zien dat het ook anders kan. En de aanstaande Mercedes-Benz EQS zal eveneens veel minder zwaar op de maag liggen.

Het is voor BMW misschien beter als wij de iX niet vergelijken met de gespierde atleet e-Tron GT of de gracieuze EQS, maar hem beschouwen als een verlaat antwoord op de e-Tron en de EQC. Dat zijn eveneens tamelijk lompe cross-overs annex SUV modellen waarbij de functie boven de vorm gaat. En qua prijsstelling is zo’n vergelijking zo gek nog niet. De iX is weliswaar duurder dan beide concurrenten, maar (onderhuids) ook moderner. Niet voor niets spreekt BMW van “de nieuwste innovaties op het gebied van geautomatiseerd rijden, bediening, connectiviteit en digitale diensten”. De iX bevindt zich momenteel in de laatste ontwikkelingsfase voor serieproductie. Bij de marktintroductie, die eind 2021 plaatsvindt, hebben klanten de keuze uit 2 varianten: de xDrive40 en de xDrive50.

Dat de functie van de iX boven de vorm ging, wordt ook door BMW zelf erkend. Designchef Adrian van Hooydonk laat weten dat de SUV van binnen naar buiten is ontwikkeld. De interieurambiance werd dus belangrijker geacht dan het uiterlijk. “Het heldere en minimalistische design van het exterieur toont een nieuwe vorm van mobiliteit, die volledig is gericht op de behoeften van de inzittenden”, aldus Van Hooydonk. “De iX is technologisch complex, maar oogt heel  ongecompliceerd”. Tja, zo kan je het ook noemen. De vraag is alleen of de autoconsument bereid is om 87 à 105 mille uit te geven voor een auto die ongecompliceerd oogt. Als die laatste eigenschap doorslaggevend is, kan je net zo goed een Dacia Spring kopen.

De iX is het eerste model dat is gebaseerd op een nieuw, modulair en schaalbaar platform dat de basis vormt voor meer toekomstige modellen van BMW. De ontwikkeling van de elektrische SUV verliep naar eigen zeggen volgens een allesomvattende benadering van duurzaamheid. Daarbij hoort ook het voldoen aan strikte milieu- en sociale standaarden bij de winning van ruwe grondstoffen en het gebruik van gerecyclede materialen. In de benadering is ook uitgegaan van het gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. De resulterende CO2 voetafdruk is vastgesteld in een consolidatiedocument, bekrachtigd door onafhankelijke auditeurs. Het certificaat voor de BMW iX xDrive40 toont bijvoorbeeld aan dat deze auto over een afstand van 200.000 km zo’n 45 procent minder bijdraagt aan de opwarming van de aarde dan een SUV met qua vermogen vergelijkbare dieselmotor.

“Technologie is de drijvende kracht achter de vooruitgang die we nodig hebben om de grootste uitdagingen aan te gaan. Dat geldt in het bijzonder voor de bescherming van het klimaat”, zegt Oliver Zipse, de voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW. “Er is geen twijfel over mogelijk: mobiliteit moet duurzaam zijn om een goede oplossing te kunnen bieden. Voor de BMW Groep is premium mobiliteit niet mogelijk zonder verantwoordelijkheid”. Pieter Nota, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de verkoop, vult aan: “Wij hebben een belofte gedaan en die zullen wij nakomen. Wij hebben de prijzen al bepaald. De iX xDrive40 is bijvoorbeeld leverbaar vanaf 86.972 euro. Dat is op hetzelfde niveau als een vergelijkbare X5 met verbrandingsmotor”.

De BMW Groep koopt kobalt en lithium voor de hoogvoltage accu’s in via gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko, voordat deze grondstoffen naar de accu cel fabrikanten gaan. Voor de productie daarvan wordt uitsluitend gebruikgemaakt van groene stroom uit gecertificeerde bronnen. Net zoals dat gebeurt bij de productie van de iX in de BMW fabriek in Dingolfing. Sinds februari 2021 koopt het bedrijf aluminium in dat is geproduceerd met elektriciteit uit zonneparken. Het belang van het besparen op grondstoffen bij de productie van de iX is volgens BMW bovendien af te leiden van het hoge aandeel secundair aluminium en gerecycled kunststof. Het interieur van de elektrische SUV is voorzien van FSC gecertificeerd hout en het leder is gekleurd met olijfblad extract en andere natuurlijke materialen. De interieurbekleding en de vloermatten zijn gemaakt van afgedankte visnetten. “De verantwoordelijkheid voor duurzaamheid nemen wij samen met onze directe toeleveranciers”, legt Andreas Wendt, binnen de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de inkoop, uit. “Hierbij maken wij gebruik van onze jarenlange ervaring en passen we processen toe die voor meer transparantie en traceerbaarheid zorgen”.

De elektromotoren van de iX zijn zo ontworpen dat er geen zeldzame aardmetalen voor nodig zijn. Ze werken volgens het principe van een synchroon motor. In de exemplaren van de iX komen er geen permanente magneten aan te pas om de rotor in gang te zetten. De gebeurt door de toevoer van elektrische energie. Kritieke materialen zijn dus niet nodig voor de fabricage van magneten en BMW is dus ook niet afhankelijk van de beschikbaarheid daarvan. Dit speciale ontwerp heeft naar eigen zeggen ook positieve invloed op de prestaties van de motoren. De nauwkeurige aansturing van de rotor met elektriciteit zorgt ervoor dat het piekvermogen bij het wegrijden al volledig beschikbaar is. In tegenstelling tot bij conventionele elektromotoren is dat koppel bovendien over een extreem groot toeren bereik beschikbaar. Hierdoor is de vermogensafgifte van de iX volgens BMW niet alleen bliksemsnel, maar ook ongekend consistent. “Dit benadrukt nog eens de voor het merk typerende sportiviteit van het model”, zo valt in het persbericht te lezen.

Bij de iX xDrive50 levert het aandrijfsysteem (dat bestaat uit 1 elektromotor voor de vooras en 1 voor de achteras) een vermogen van meer dan 500 pk. Dat vertaalt zich in een acceleratie van 0 naar 100 km/h in minder dan 5,0 seconden. De iX xDrive40 heeft een vermogen van meer dan 300 pk en een acceleratietijd van 6,0 seconden. De elektromotor, transmissie en vermogenselektronica van de iX vormen een geïntegreerd pakket in één behuizing. Deze compacte constructie maakt het aandrijfsysteem volgens BMW efficiënter. Samen met een geoptimaliseerde aerodynamica en een relatief laag gewicht design is de iX naar eigen zeggen uitzonderlijk efficiënt voor zijn segment. Het resultaat is een gemiddeld stroomverbruik (volgens de WLTP testcyclus) van minder dan 21 kWh/100 km voor de iX xDrive50 en minder dan 20 kWh/100 km voor de xDrive40 versie. Eerder viel de iX3 al in positieve zin op met zijn efficiënte elektrische aandrijflijn. Daar kan bijvoorbeeld Volvo met de XC40 Recharge P8 AWD nog veel van leren!

Net als de elektromotoren, vermogenselektronica en laadtechnologie van de iX is ook de hoog voltage accu het resultaat van de 5de generatie ‘BMW eDrive technologie’. De accu is laag in de voertuigbodem geplaatst als een integraal onderdeel van de carrosserie. De gravimetrische energiedichtheid van de accu is met 20 procent vergroot ten opzicht van de vorige generatie accu. De cellen zijn samengevoegd in modelspecifieke hoog voltage accu’s. Zo wordt de iX xDrive50 voorzien van een accu met een bruto capaciteit van meer dan 100 kWh en heeft het exemplaar van de xDrive40 versie een bruto capaciteit van meer dan 70 kWh. Dit geeft de eerste een actieradius van meer dan 600 kilometer volgens de WLTP testcyclus. Het rij bereik van de iX xDrive40 bedraagt meer dan 400 kilometer. Met de iX is DC snelladen met een extreem hoog vermogen mogelijk. De xDrive50 uitvoering kan zijn hoog voltage accu opladen met maximaal 200 kW, terwijl de maximale laadcapaciteit van de xDrive40 versie 150 kW bedraagt. Dit betekent dat 10 minuten opladen genoeg energie biedt om respectievelijk weer 120 of 90 kilometer ver te komen. Bij beide modelvarianten kan de hoog voltage accu in minder dan 40 minuten opladen van 10 tot 80 procent van de volledige capaciteit.

De nieuwe technologieën die in de iX debuteren, bieden ook een basis voor aanzienlijke vooruitgang op gebied van geautomatiseerd rijden en digitale diensten. Zo is de rekenkracht van de boordcomputer 20 keer sterker dan bij voorgaande modellen. Hierdoor kan 2 keer zoveel data van voertuigsensoren worden verwerkt dan voorheen. “Met de technologie van de iX zetten wij nieuwe standaarden in de industrie. De iX heeft meer rekenkracht voor dataverwerking en krachtiger sensortechnologie dan de nieuwste modellen van ons huidige aanbod. Verder beschikt hij over 5G, krijgt hij nieuwe en verbeterde functies voor geautomatiseerd rijden en parkeren en maakt hij gebruik van de 5de generatie van ons elektrische aandrijfsysteem”, zegt Frank Weber, binnen de Raad van Bestuur van BMW verantwoordelijk voor de R&D activiteiten.

BMWAudiJaguarMercedes
iXe-TronI-PaceEQC
xDrive4055 Quattro BusinessEV400 S400 4Matic
86.872 euro78.405 euro81.925 euro77.935 euro
BMWAudiPorscheTesla
iXe-Tron GTTaycan Cross TurismoModel X
xDrive504SLong Range
105.472 euro104.985 euro116.000 euro101.010 euro

De BMW iX staat eind 2021 bij de BMW dealer met de volgende vanafprijzen: xDrive40: 86.972 euro en xDrive50: 105.472 euro.

Reageren is niet mogelijk.