Klachtenafhandeling Tesla schiet tekort

0

De gezegdes ‘al doende leert men’ en ‘ervaring komt met de jaren’ impliceren dat nieuwe producten of diensten kunnen kampen met kinderziektes. Ook voor Tesla gaat die vlieger op. Inmiddels zijn er legio verhalen van klanten die melding maken van mankementen aan de modellen van de jonge autofabrikant. OMdat Tesla die niet adequaat afhandelt, is zelfs de veiligheid in het geding.

Draagarmen in de wielophanging kunnen namelijk spontaan afbreken. In China en de Verenigde Staten zijn er om deze reden al terugroepacties geweest. Het betreft de Tesla modellen S en X. In China is Tesla opgedragen bijna 50.000 auto’s terug te roepen vanwege dit gevaarlijke mankement. In de Verenigde Staten worden duizenden personenwagens van het onervaren merk door de Amerikaanse tegenhanger van de RDW onderzocht. Ook in Nederland zijn er soortgelijke problemen met draagarmen. Ook wordt er melding gemaakt van afgebroken assen.

Als een draagarm afbreekt, verliest de auto grip en wordt hij onbestuurbaar. Dat kan met name op de snelweg tot onveilige situaties leiden. Tesla rijders zijn dar begrijpelijkerwijs boos over. Maar wat hen vooral irriteert, is dat de communicatie met Tesla vaak niet lekker loopt. De autofabrikant is goed in het verzinnen van excuses waarom zij de verantwoordelijkheid niet zou dragen (“de auto is buiten de fabrieksgarantie”, “de auto heeft waarschijnlijk een schadeverleden”, etc).

Inmiddels zijn er meldingen over de Tesla problemen binnengekomen bij de RDW. Die instantie heeft deze in onderzoek. De RDW kan op dit moment nog niet aangeven om hoeveel meldingen het gaat en waar zij inhoudelijk over gaan. Later dit jaar zal daar meer duidelijkheid over komen. Stichting Teslaclaim, waarbij mensen zich kunnen aansluiten met klachten over de autofabrikant, heeft eerder dit jaar een rechtszaak tegen Tesla verloren. De claimorganisatie beraadt zich nog op volgende stappen.

 

Reageren is niet mogelijk.