Lounge op wielen: de nieuwe elektrische BMW iX

0

Eerder deze week maakte ik een kleine excursie naar het hoofdkantoor van BMW Nederland om een ​​voorproefje te krijgen van een preproductie exemplaar van de nieuwe elektrische SUV van het Duitse premium automerk, de iX.

Zijn missie in het assortiment van het merk met het blauw/witte propeller logo: de fakkel van de 7-serie overnemen en het nieuwe technologische vlaggenschip van het merk worden. Onmogelijk? In ieder geval geeft de IX zichzelf de middelen, zo bleek uit het eerste fysieke contact op het hoofdkantoor van BMW Nederland. Dit zijn mijn eerste indrukken.

Het is een hel van een auto. Toch is de iX (4,92 meter) niet de langste van de BMW modellen : de kolossale X7 overtreft hem met 23 cm (5,15 meter), de 7-serie in L uitvoering met 34 cm (5,26 meter), en diens ‘korte’ versie met 20 cm (5,12 meter). De iX is ook niet de hoogste: 1,70 meter terwijl de X7  liefst 1,81 meter de lucht in steekt (en de X5 iets minder, namelijk 1,75 meter). Maar de iX is wel zo breed als dit 2-tal SUV modellen.

Daarom is het een indrukwekkende verschijning, vooral als je hem van dichtbij bekijkt. Zijn massieve verticale grille (waarover al veel inkt is gevloeid) is dicht (logisch, want het is een elektrisch model) en intensief bewerkt met geometrische patronen draagt ​​bij aan dit gevoel.

Het optionele Sport Pack met zijn specifieke agressievere bumpers en zijn optionele 22 inch velgen geven de iX ook een intimiderende uitstraling. Maar zijn koplampen, taps toelopend, zijn relatief bescheiden van formaat.

Verder is de iX dankzij zeer vloeiende lijnen aerodynamischer dan zijn broers (de Cw-waarde bedraagt 0,25).

Ondanks dat de iX in de X7 qua formaat zijn meerdere moet erkennen, voorspellen zijn comfortabele afmetingen niettemin een mooie leefruimte. Als je instapt, heb je niet direct de indruk in een BMW te zitten. Net als bij de i3 het geval is, is het ontwerp van de cabine bijzonder goed uitgewerkt, ook al wil het toch iets minder gedurfd zijn. Niet zozeer minimalistisch in zijn benadering, maar meer consensueel. Toch kon ik mij niet aan de indruk onttrekken aan boord van een conceptstudie te zitten: het stuur heeft 2 zeshoekige spaken, de stoelen hebben asymmetrische patronen en het is onzeker of de gekozen materialen (leer gelooid met olijfboomextracten, gecertificeerd hout, kristal, glas) het productiestadium zullen halen.

Het optionele mahonie interieur (3.550 euro extra) past best goed bij de exterieurkleur (eveneens een optioneel, en duur ook: 2.500 euro), zorgt voor een warme sfeer en garandeert een lounge-effect. Het middelpunt is het dubbel gebogen paneel dat een 12,3 inch digitaal instrumentarium (dat naar de bestuurder is gericht) combineert met een comfortabel groot 14,9 inch multimediascherm in het midden van het voertuig. Deze interieurstijl zullen wij ook gaan aantreffen i andere toekomstige modellen van de fabrikant uit München. De i4, eveneens onlangs gepresenteerd, heeft het bijvoorbeeld ook. Het is moeilijk om een ​​definitief oordeel te vormen over dit preproductie exemplaar, maar het touchscreen leek mij responsief, terwijl de presentatie van de menu’s en submenu’s BMW bezitters niet tot waanzin zal drijven.

De iX is een echte rollende lounge, maar dan voor 4 personen. De perfect vlakke vloer maakt veel ruimte vrij. Verder zijn de stoelen breed, zacht en redelijk goed ondersteunend, oftewel echte fauteuils. Er is voldoende opbergruimte (het handschoenenkastje is wat smal, maar dat is een detail) en je kunt zelfs een flinke tas aan de voet van de middenconsole opbergen. Achterin kunnen passagiers zonder problemen hun benen strekken. Op dit punt hoeft de iX niet jaloers te zijn op een limousine zoals de 7-serie, om er maar een te noemen. Ook achterin zijn de fauteuils bijzonder comfortabel. Het voelt allemaal perfect goed, maar er is slechts plek voor 4 personen. Maar liefhebbers zullen zeker de centrale console waarderen, vervaardigd uit een echt stuk hout!

Ik wil echt uren aan boord doorbrengen, genietend van het Bowers & Wilkins HiFi systeem dat geluid van zeer hoge kwaliteit levert. En dat is maar goed ook gezien de prijs van deze optie (4.850 euro!). Even voelt het als een film. Daarover gesproken: Hans Zimmer, de beroemde componist van films (Gladiator, Insterstellar, The Lion King), ontwikkelde samen met de premium autofabrikant uit München het motorgeluid. Ja Ja! Al met al is het beeld nogal vleiend voor deze wat ongewone BMW. Het is evenwel afwachten of deze goede eerste indruk al rijdend achter het stuur wordt bevestigd. Over een paar maanden zal de pers daar achter kunnen komen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.