De autobahn verliest zijn magie. Moet Alpina zich nu zorgen maken?

0

Heeft Alpina nog toekomst? Het bedrijf is gespecialiseerd in het opvoeren en veredelen van BMW modellen. De klant betaalt daarvoor een lieve duit, maar dan heeft hij ook een auto waarmee nog harder over de Autobahn kan worden gescheurd.

De bedreiging van Alpina komt van 2 kanten: de Europese Unie heeft vorige week feitelijk per 2035 een verbod aangekondigd op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. Valt er dan nog wat op te voeren voor Alpina? Directeur-eigenaar Andreas Bovensiepen maakt zich daar (nog) geen zorgen over. “Elektromobiliteit is hip, maar in de komende jaren kan er nog veel veranderen. Niemand kan de toekomst voorspellen”, zo relativeert hij het nieuws uit Brussel. “De transitie naar elektrisch rijden zal veel langer duren dan wij nu denken. Ik geloof niet dat er een algemeen verbod komt op de benzine- of dieselmotor. Ze zullen ook nog in 2040 geproduceerd worden. De vraag is alleen voor welke markt. Misschien niet voor de Europese Unie”.

Maar de plannen vanuit Brussel zijn niet de enige bedreiging voor Alpina. Er hangt in Duitsland ook een snelheidslimiet in de lucht. Ondanks protesten van de ijzersterke autolobby kan die er gaan komen als de Groenen na de verkiezingen in september in de regering komen. Een snelheidslimiet op de Autobahn zal voor Duitsland een revolutie zijn. “Wat voor de Amerikanen de vrijheid van vuurwapenbezit is, is voor de Duitsers de vrijheid om hard te kunnen scheuren”, zei een politicus ooit. Maar Bovensiepen ziet het onbeperkt hard kunnen rijden nooit helemaal verdwijnen. Hij wijst er ook op dat de motoren van Alpina niet alleen krachtig zijn, maar ook zuinig. “Dat was altijd al belangrijk voor ons. Want als het verbruik laag is, hoeft de Alpina rijder, die vaak lange afstanden aflegt minder te stoppen om te klanten”.

Vanwege het rij profiel van de Alpina klant (lange afstanden, hard rijden) ziet Bovensiepen weinig bedreiging in de stekkerauto. “Want ook de modellen met de meest geavanceerde techniek hebben nog steeds 10 keer zoveel tijd nodig om op te laden”. Zonder hard te kunnen rijden is het leven voor veel Duitsers niet compleet, net zoals wij op zijn tijd een gehaktbal willen kunnen eten. Ook in Nederland kloppen trouwens steeds meer klanten aan bij Alpina voor een nieuwe auto, ondanks de invoering van een maximumsnelheid overdag van 100 km/u. “Het gaat niet alleen om motorvermogen, maar om een harmonieus totaalpakket”. En inderdaad: Alpina heeft veel oog voor detail. De werkplaats van het bedrijf, waar 300 mensen hun brood verdienen, straalt vakmanschap uit.

Voor Alpina is er vooralsnog genoeg werk, ook met de verkoop van dieselmodellen. Dit jaar zal het bedrijf een recordaantal van 2.000 auto’s afleveren, goed voor een omzet van meer dan 100 miljoen euro. De Verenigde Staten is daarbij de belangrijkste afzetmarkt met 850 klanten. En dat is een land waar de politie hard kan optreden tegen hardrijders. Het zal dus allemaal wel loslopen, zo denkt Bovensiepen. Toch is hij van mening dat de branche meer zijn best moet doen om haar belangen te verdedigen. Zo zit het bij de consument volgens hem onvoldoende tussen de oren dat de ecologische voetafdruk van een elektrische auto groter is dan die van een benzinemodel indien er gekeken wordt naar de totale productieketen.

Toch wordt er bij Alpina inmiddels wel gewerkt aan hybride modellen. Met tegenzin weliswaar, maar toch. Volledig elektrische auto’s zijn voor het bedrijf evenwel nog een stap te ver. “We hebben nog tijd”, aldus Bovensiepen.

Reageren is niet mogelijk.