Prijs indicatie Audi R8 V10 Performance RWD

0

‘Performance’ krijgt bij Audi Sport GmbH een nieuwe lading met de introductie van de R8 V10 performance RWD. Deze achterwiel aangedreven versie, die leverbaar wordt als Coupé en Spyder, koppelt de kracht van een 570 pk sterke V10 middenmotor aan louter achterwielaandrijving. De RWD versie wordt vanaf begin volgend jaar leverbaar, naast de bestaande Audi R8 V10 Performance Quattro.

De R8 V10 Performance RWD (Rear Wheel Drive) levert 30 pk en 10 Nm meer dan de reguliere R8 Coupé en Spyder, die met de introductie van de nieuwe variant niet langer geleverd worden. In de Performance uitvoering is de atmosferische 5,2 liter V10 motor goed voor 570 pk en 550 Nm. Daarmee sprint deze achterwiel aangedreven R8 in slechts 3,7 seconden (Spyder: 3,8 seconden) van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een top van liefst 329 km/u (Spyder: 327 km/u). Het vermogen wordt via een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling overgebracht op de achterwielen. Een mechanisch sper differentieel verdeelt de trekkracht op basis van de rij situatie over de 2 achterwielen, zodat de R8 V10 Performance RWD zelfs op een natte ondergrond grip biedt. Dankzij het aluminium Audi Space Frame (ASF) design en het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof weegt de nieuwe uitvoering slechts 1.590 kg (Spyder: 1.695 kg).

De ophanging en rijdynamiek van de R8 RWD zijn volgens Audi specifiek afgestemd op het achterwiel aangedreven karakter. Wanneer de Sport stand wordt geactiveerd in het ESC systeem, staan de elektronica- en controlesystemen zelfs gecontroleerd driften toe. Dynamic Steering is voor het eerst leverbaar op de achterwiel aangedreven R8, voor nog meer precisie en feedback. Extra lichte 19 en 20 inch gegoten aluminium velgen zijn optioneel te schoeien met Cup banden (245/30 R20 vóór, 305/30 R20 achter), voor extra grip en sportiviteit. Om het vermogen van de R8 performance RWD afdoende te kunnen beteugelen, beschikt de sportwagen standaard over een 18 inch high performance remsysteem met stalen remmen. Optioneel is een 19 inch remsysteem met keramische schijven beschikbaar.

Net als de Quattro uitvoering krijgt de nieuwe Audi R8 V10 Performance RWD herkenbare ‘performance’ elementen die zijn geïnspireerd op de GT4 raceauto. Voorbeelden zijn de brede, vlakke en matzwarte Singleframe grille met het geïntegreerde R8 embleem, grote luchtinlaten in de bumper, de voor splitter, de diffusor layout achter en ovale uitlaatpijpen. De uitsparing onder de motorkap boven de grille is een verwijzing naar de Audi Sport Quattro. De R8 V10 performance RWD wordt grotendeels met de hand vervaardigd in Audi’s ‘Böllinger Höfe’ fabriek in Neckarsulm, waar ook de LMS GT4 racewagen wordt gebouwd, waaraan de achterwiel aangedreven versie zo’n 60 procent van zijn componenten ontleent. De Audi R8 V10 performance RWD wordt vanaf begin 2022 leverbaar in Nederland. Meer specificaties en prijzen worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt. Autointernationaal verwacht een tarief van 242.000 euro voor de Coupé versie. Als Spyder gaat de Audi R8 V10 Performance RWD circa 257.500 euro kosten.

Reageren is niet mogelijk.