Tesla opent eigen laadpunten voor andere automerken

0

Tesla is gestart met een proef waarbij 10 eigen laadlocaties in Nederland worden opengesteld voor elektrische auto’s van andere merken. Volgens de Amerikaanse fabrikant moet dat zorgen over bijladen wegnemen bij het grote publiek, zodat uiteindelijk meer mensen het rijden in een auto met verbrandingsmotor voor gezien houden.

Het gaat om de laadlocaties bij Breukelen, Eemnes, Duiven, Apeldoorn, Meerkerk, Hengelo, Tilburg, Naarden, Zwolle en Sassenheim. Om van de infrastructuur van Tesla gebruik te maken, dient men de Tesla app te downloaden. Die is voortaan voorzien van een functie waarmee auto’s van andere merken kunnen laden. Met de app kan men ook zien welke laadpunten op de gekozen locatie beschikbaar zijn.

Ook de laadtarieven, die kunnen verschillen per locatie, zijn zichtbaar in de app. Met de proef wil Tesla vooral inzicht krijgen in wat het openstellen van de eigen laders met de doorstroom doet. Mocht blijken dat er voldoende capaciteit is, dan zal de Amerikaanse autofabrikant overwegen om ook andere locaties open te stellen voor andere merken.

Men kan alleen bij de Superchargers terecht als de elektrische auto voorzien is van een CCS aansluiting. De meerderheid van de nieuwste modellen beschikt daar over. Sommige oudere elektrische auto’s, en bijvoorbeeld de Nissan Leaf, heeft een CHAdeMO aansluiting. Die kunnen dus niet bij een Tesla lader opladen. Dezelfde uitzondering geldt voor buitenlandse rijders in een elektrische auto.

Hoe meer mensen van de Superchargers gebruikmaken, des te meer Tesla er kan bouwen, zo laat het bedrijf weten. De Amerikaanse autofabrikant zegt dat de pilot “binnen niet al te lange tijd” ook in andere landen van start zal gaan. Tesla heeft, verspreid over 2.500 stations, wereldwijd 25.000 eigen Superchargers, waaronder ruim 6.500 stuks in Europa. In Nederland zijn er nu 35 vestigingen.

Daarvan zijn nu dus 10 door Tesla geopend voor auto’s van andere merken. Om te voorkomen dat de eigen klanten het gevoel krijgen niet langer op de eerste rij te zitten, betalen rijders in een elektrische auto van een ander merk een hoger tarief. Hoeveel hoger het tarief precies is, communiceert Tesla niet.

 

Reageren is niet mogelijk.