Hyundai greep met de elektrische Ioniq 5 (net) naast de ‘Auto van het Jaar 2022’ bokaal, maar krijgt dit jaar een nieuwe kans met het sedan model Ioniq 6. Daarvan kon een prototype, waar anders, in Noorwegen worden betrapt.
De sedan draagt nog steeds de omvangrijke zwarte camouflage die hij had bij de laatste keer dat we hem zagen, in september 2021. Ondanks dit zicht ontnemende materiaal, is duidelijk te zien dat de Ioniq 6 binnenkort in productie gaat. Daarbij is weliswaar een vertraging van 2 of 3 maanden opgetreden (voor een aanzienlijk herontwerp en een langere actieradius om jonge, trendy autorijders aan te spreken, oftewel de doelgroep die nu voor de Kia EV6 opteert, het zustermodel dat wél de bokaal wist te bemachtigen), maar spoedig zullen de eerste exemplaren van de Hyundai van de band rollen.
De Ioniq 6 lijkt dezelfde deurgrepen te krijgen als de Ioniq 5. Het gaat om afgeronde rechthoeken zijn in de deurhuid zakken wanneer zij niet nodig zijn. De lichtunits in kiezelvorm (overgenomen van de Prophecy conceptstudie van Hyundai) zijn gemigreerd naar de (vrijwel kant-en-klare) productieversie als een dubbel gestapelde rij individuele led daglichten onder de hoofd koplampen en als individuele led exemplaren onder een doorzichtige afdekking voor elk achterlicht. Achter de bijna massieve 18 inch velgen zitten onverwacht grote remschijven, terwijl de Michelin banden onverwacht smal zijn met 225/50 vóór en 225/55 achter.
Er zijn geen inkepingen in het dak voor een ski box en geen ruimte onder de bumper voor een trekhaak, hetgeen menigeen een teleurstelling zal vinden. Koreaanse media melden dat de productie in mei of juni van dit jaar zal beginnen. Naar verluidt verlengt Hyundai de lengte van de Ioniq 6 met 20 millimeter, installeert het de grotere 77,4 kWh batterij die afkomstig is van de Kia EV6 en plaatst het een “verlichtingsrooster” dat zou kunnen fungeren als een soort led communicatieapparaat met degenen buiten de auto . Zo’n soort grille zagen we op de Hyundai Seven conceptstudie tijdens de LA Auto Show te zien was. Het lijkt erop dat de voorkant van de Ioniq 6 behoorlijk wat aanpassingen nodig heeft om een dergelijk rooster te krijgen.