Van vele markten thuis: de nieuwe BMW X1 / iX1

0

Een look, twee namen, drie aandrijftypes. Meer SUV, meer lifestyle en meer motorenvariatie: BMW biedt de nieuwe X1 ook aan als stekker hybride maar ook in een volledig elektrische uitvoering. Die heet dan iX1.

In 2009 lanceerde BMW voor het eerst een X1; toen nog gebaseerd op het platform van de 3-serie oftewel met achterwielaandrijving. 13 jaar later presenteert het in München gevestigde bedrijf de derde generatie van de SUV en de tweede editie op een voorwielaangedreven architectuur. De ontwerpers hadden er geen moeite mee om de nieuwe modellen duidelijk te onderscheiden van hun voorgangers.

BMWx1iX1e

Nog meer dan voorheen is de X1 onmiskenbaar een SUV. Met zijn steil oplopende flanken, de strakke plaatwerk oppervlakken en de stevige bodem beschermplaten aan de voor- en achterzijde, lijkt hij zelfs een beetje op een terreinwagen. Al met al is de X1 in zijn nieuwste vorm 5,3 centimeter langer (4,5 meter), 2,4 centimeter breder (1,85 meter) en 4,4 centimeter hoger (1,64 meter) dan zijn voorganger. Ook de wielbasis groeide: met 2,2 centimeter tot 2,69 meter.

Hij kreeg niet de monsterlijke nieren van de 4-serie, maar in plaats daarvan een aerodynamische carrosserie met een lichte aluminium motorkap. Het eerste is vooral belangrijk voor het bereik van de elektrische variant, iX1 xDrive30 genaamd. De verbeterde aerodynamica is te zien aan de deurgrepen die vlak met de carrosserie liggen (die nog steeds een verzonken gedeelte eronder hebben), een cabine die doorloopt tot over de achterste wielkasten en een lange dakrandspoiler aan de achterkant.

BMWx1iX1b

De geëlektrificeerde plug-in hybride versies en het elektrische model iX worden gekenmerkt door lichtblauwe accenten: de BMW logo’s aan de voor- en achterzijde, op de wielnaaf afdekkingen en op de stuurwiel naaf zijn omgeven door een lichtblauwe ring. Natuurlijk steken er geen uitlaatpijpen uit de achterkant van de iX1; de ontwerpers hebben ze volledig verborgen in alle andere varianten.

Binnenin springt het nieuwe dubbele display in het oog, dat licht naar de bestuurder toe gebogen is. Het display is bekend van de recentelijk gefacelifte 3- en 4-serie, maar de ontwerpers hebben het kunnen integreren in de X1 vanwege het volledig opnieuw ontworpen interieur. Het display elimineert de meeste knoppen, met BMW’s nieuwste OS 8 besturingssysteem op de achtergrond. Onder de centrale ventilatieopening bevindt zich een rechtopstaand oppervlak voor inductief opladen van geschikte smartphones; een sluitmechanisme houdt de telefoons op hun plaats.

BMWx1iX1c

De armsteun tussen de voorstoelen lijkt te zweven omdat de voorste steunpilaar nauwelijks zichtbaar is. Aan de voorkant bevinden zich de start/stop knop, de alarmknop, de schuifschakelaar voor versnellingskeuze en de volumeregeling van de audio-installatie. Daarnaast is er een bergvak waarin bijvoorbeeld een kleine, lichte tas kan worden opgeborgen. De opvallende rugleuning van de bijrijdersstoel kan echter niet worden omgeklapt. Het zicht vooruit is goed omdat het dashboard optisch zo laag mogelijk is gehouden.

De inzittenden profiteren van de grotere buitenafmetingen: er is iets meer schouderruimte voorin en meer beenruimte achterin. De achterbank kan in 60:40 verhouding worden neergeklapt en optioneel 13 centimeter in lengterichting worden verschoven, maar niet bij de elektrische iX1. De achterbank zit bij die uitvoering vast. Voor zowel de X1 als iX1 geldt dat de rugleuning in 40:20:40 verhouding kan worden neergeklapt.

BMWx1iX1d

In de kofferbak past 540 liter bagage, hetgeen 35 liter meer is dan voorheen. Met neer geklapte rugleuning van de achterbank past er nu 1.600 liter aan bagage in de BMW. Dat is 50 liter meer dan in zijn voorganger kon worden opgeborgen en slechts 40 liter minder dan de nieuwe Mercedes GLC past. De iX1 heeft echter geen ’trunk’ zoals sommige andere elektrische auto’s. De reden hiervoor is dat BMW hetzelfde platform gebruikt voor de diverse aandrijfvarianten (elektrische en uitvoeringen met een verbrandingsmotor).

Voor het eerst is er tegen meerprijs een elektrisch opklapbare trekhaak leverbaar. Afhankelijk van het model is de maximale aanhanger belasting 2.000 kilogram. Voor de elektrische iX1 ligt de limiet bij 1.200 kilo. Een navigatiesysteem, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, een parkeerassistent inclusief achteruitrijcamera en een uitgebreide reeks rij hulpsystemen zijn voortaan standaard. Er is een optionele Driving Assistant met waarschuwing voor het wisselen van rijstrook, waarschuwing voor een dreigende botsing achter en waarschuwing voor kruisend verkeer achter. Deze assistent bevat ook een uitstapwaarschuwing, die de inzittenden maant om de deur niet te openen wanneer een voertuig of fietser de X1 nadert.

BMWx1iX1f

Voor wat betreft belooft BMW dat de meeste componenten nieuw ontwikkeld zijn. Het stuurgedrag zou daardoor directer en sneller zijn geworden zonder dat men last heeft van aandrijfkrachten. De hydraulische steunen zijn nu gemaakt van aluminium, waardoor het gewicht met 3 kilogram is verminderd. Voor comfort op lange afstand is er nu een slagafhankelijke extra demping op de vooras. Bovendien hebben de ingenieurs in de nieuwe X1 generatie de wiel slip regeling verschoven naar het motormanagement systeem, waardoor de regelinterventies 10 keer sneller en ook nauwkeuriger zijn geworden. Een nieuw geïntegreerd remsysteem combineert de diverse onderdelen (bediening,  bekrachtiging en aanbesturing) in een gemeenschappelijke module, die de werking nog beter moet afstemmen op de wensen van de bestuurder. Als optie kan de klant een adaptief M Sport onderstel bestellen dat 15 millimeter verlaagd is.

De X1 is er zoals gezegd nu ook in een puur elektrisch aangedreven versie. Dan heet hij iX1 xDrive30 en is hij voorzien van een accu met een bruikbare energie-inhoud van 64,7 kWh. Er zijn 2 motoren, gemonteerd op de voor- en achteras, met een gecombineerd vermogen van 313 pk. Samen genereren zij een maximumkoppel van 494 Newtonmeter. De iX1 sprint in 5,7 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 180 km/u. Het stroomverbruik moet tussen de 17,3 en 18,4 kWh per 100 kilometer liggen, wat een actieradius van 413 tot 438 kilometer mogelijk maakt. AC laden tot 11 kW (6,5 uur laadtijd) is standaard; tegen meerprijs wordt de waarde verhoogd tot 22 kW (3,5 uur laadtijd). Bij gelijkstroom kan het laadvermogen oplopen tot 130 kW, waarmee de accu binnen 29 minuten van 10 naar 80 procent van zijn energie-inhoud wordt opgeladen.

BMWx1iX1g

Dankzij een combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor heeft de BMW X1 xDrive30e een sportieve 326 pk. Daarnaast zijn er uitvoeringen met 48 volt technologie. Het gaat daarbij om de X1 xDrive23i (218 pk) en de X1 xDrive23d (211 pk). De bijbehorende elektromotor zit in de 7-traps transmissie met dubbele koppeling, die standaard is op alle uitvoeringen van de X1, en haalt zijn energie uit een 48 volt batterij. Hij heeft een vermogen van 19 pk en genereert 55 Nm. Zo ondersteunt hij de verbrandingsaandrijving bij het accelereren en maakt hij aan de andere kant de terugwinning van energie mogelijk indien hij dienst doet als generator. Om de efficiëntie te verhogen, werken de motoren van de X1 sDrive18i (136 pk) en de X1 xDrive23i nu met Miller klepbediening. Het dieselaanbod omvat ook de X1 xDrive18d met 150 pk. Er zijn een 2-tal plug-in hybride modellen: naast de eerder genoemde X1 xDrive30e ook de X1 xDrive25e (245 pk). Beiden kunnen extern worden opgeladen. De elektrische actieradius moet ongeacht de uitvoering 78 tot 89 kilometer bedragen.

De internationale marktintroductie van de X1 vindt in oktober plaats. Als eerste komen 2 benzine- en 2 dieselversies beschikbaar. De elektrische iX1 en de plug-in hybrides volgen een maand later, samen met nieuwe benzine- en dieselvarianten. Nederlandse prijzen zijn er nog niet. Reken evenwel op de volgende tarieven: X1 sDrive18i 51.000 euro, X1 xDrive23i 61.500 euro, X1 sDrive18d 57.000 euro, X1 xDrive23d 68.500 euro, X1 xDrive25e 51.500 euro en X1 xDrive30e 55.250 euro. Al met al is de nieuwe X1 fors duurder dan zijn voorganger; een nieuw bewijs dat autofabrikanten vandaag de dag liever voor winstmaximalisering gaan dan voor het opvoeren van hun verkopen. Doordat de prijsstijging bij de stekker hybride varianten minder groot uitvalt, kan voor wat betreft ons land worden getwijfeld aan de verkoopbaarheid van de benzine- en dieselversies. Tot slot de iX1 xDrive30: die gaat circa 57.000 euro kosten. Dat is een concurrerend tarief. De uitrusting varianten xLine en M Sport zijn tegen meerprijs beschikbaar. Die pakketten gaan afgerond (ruim) 5 mille kosten.

BMWx1iX1h

BMW produceert de X1 in het Duitse Regensburg en niet meer, zoals het uitgaande model, ook in het Nederlandse Born.

 

Reageren is niet mogelijk.