De profetie is uitgekomen: Hyundai presenteert de Ioniq 6

0

De profetie is uitgekomen. Althans bij Hyundai. Diens nieuwe Ioniq 6 is namelijk de productieversie van het gestroomlijnde Prophecy conceptstudie die 2,5 jaar geleden werd gepresenteerd. Het showmodel zal dus straks zonder al te veel compromissen te koop zijn, net zoals eerder bij de Ioniq 5 het geval was.

De onthulling van de Hyundai Ioniq 6 is officieel pas volgende maand, dus wij krijgen nu alleen het ontwerp te zien. Het is nog even wachten op de details over de specificaties en de prijzen. Toch weten we al een en ander door informatie die de fabrikant eerder al heeft gedeeld. De Ioniq 6 krijgt dezelfde accupakketten als de Ioniq 5. Reken dus op een 77 kWh exemplaar, waarmee men makkelijk 500 kilometer ver komt. Hij verschijnt zowel met achterwielaandrijving als in AWD vorm op de markt, met 229 pk of 325 pk.

HyundaiIoniq6b

Het exterieurdesign is net zo rond en opvallend als bij de conceptversie. De Ioniq 6 behield zelfs de kleine spoiler aan de achterkant en de ongebruikelijke verticale accenten op de achterbumper. De verhoudingen hebben wel een beetje geleden in de overgang naar een voor productie geschikt ontwerp. Er is veel meer plaatwerk aan de zijkanten en boven de wielen, waardoor de Ioniq wat forser is geworden en minder buitenaards oogt.

HyundaiIoniq6eerstedetails6

Maar het is nog steeds een opvallende machine, en zeker gestroomlijnd. Hyundai, die spreekt van een “Electrified Streamliner”, beweert dat de Ioniq 6 een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 heeft, wat werd bereikt met de vorm van de auto met een laag front, plus actieve grille openingen, de dubbele spoiler plus ventilatieopeningen aan de achterkant, bodembeplating en de optionele cameraspiegels. De Koreaan is daardoor gestroomlijnder dan zowel de Tesla Model 3 als de Porsche Taycan en de Mercedes EQE. Keerzijde van de medaille is wel dat de klant hiervoor een vrij eigenaardige styling op de koop toe moet nemen. bij moet pakken. De auto van de toekomst gaat er dus net wat anders uit zien …

HyundaiIoniq6eerstedetails

De Mercedes EQE heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,22, maar daar duikt de Ioniq 6 dus nipt onder. Zijn silhouet heeft een zeer sterke druppelvorm voor een zo efficiënt mogelijke luchtgeleiding. Ook is de ruimte in de wielkasten gereduceerd, zo stelt Hyundai. Let wel: de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 hoort bij de variant met 18 inch wielen, zomerbanden van Hankook en de optionele digitale zijspiegels. Overigens heeft Mercedes wel een nog gestroomlijndere auto in haar assortiment: de EQS heeft in meest aerodynamische vorm namelijk een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,20.

HyundaiIoniq6eerstedetails7

Net als de Ioniq 5 beschikt de Ioniq 6 over pixelverlichting. Bij de nieuwste elektrische Hyundai bestaat die uit ruim 700 stuks. De verlichting zit in de koplampen, achterlichten, achterbumpers, sensoren en luchtroosters. Op de achtervleugel zit eveneens een prominent remlicht. Nieuw is overigens ook het hertekende logo van de fabrikant, dat op de voor- en achterzijde van de Ioniq 6 prijkt.

HyundaiIoniq6c

Binnenin lijkt de Ioniq 6 duidelijk verwant aan de Ioniq 5. Hij heeft een vergelijkbaar paneel met 12 inch schermen voor het instrumentarium en het infotainment, en een vergelijkbaar dashboard plus stuurwiel ontwerp. Maar er is ook van verbetering en optische verfraaiing sprake want er zijn nieuwe functies, zoals meer sfeerverlichting die in 2 verschillende kleuren kan worden opgesplitst. Er is keuze uit maar liefst 64 verschillende kleuren en een 6-tal 2-kleuren thema’s.

HyundaiIoniq6eerstedetails4

De Ioniq 6 beschikt over een zwevende middenconsole. Die is voorzien van diverse knoppen, onder andere voor de ramen. Hyundai heeft er namelijk voor gekozen om alle schakelaars uit de deurpanelen te verwijderen, behalve de ontgrendelingsgreep. Daardoor lijkt het interieur van de Ioniq 6 breder dan de buitenzijde doet vermoeden, aldus de ontwerpers. Aangezien de transmissiehendel naar een plek achter het stuurwiel verhuisde, werd de midden tunnel een logische plek om de raamknoppen te plaatsen. De bediening voor de spiegels zit linksonder het stuurwiel. Of die opzet ergonomische voordelen heeft, is evenwel twijfelachtig.

HyundaiIoniq6eerstedetails2

De Ioniq 5 heeft overigens geen middenconsole. Bij dat Hyundai model zit er enkel een verschuifbaar opbergelement tussen de voorstoelen voor een zo ruimtelijk mogelijk interieur. In de Ioniq 6 zijn de inzittenden traditioneel van elkaar gescheiden door een midden tunnel. De 4 interactieve pixels op het stuur kunnen oplichten om zo informatie door te geven aan de bestuurder met als doel meer interactie met de auto. Reken erop dat alle veiligheidssystemen op die manier met jou als bestuurder communiceren. De pixelverlichting vinden we ook op de middenconsole.

HyundaiIoniq6eerstedetails5

Net als bij de Ioniq 5 kiest Hyundai voor een ruimtelijke sfeer aan boord. Zelf spreekt de Koreaanse fabrikant van een “interieur in coconvorm”, met een cockpit die op de bestuurder is gericht. Ondanks dat wij de opstelling van de schermen en de knoppen voor de klimaatcontrole van de Ioniq 5 kennen, is de vormgeving van het dashboard zelf radicaal anders. De 2 schermen zijn meer ín de boordplank geplaatst, terwijl er een horizontaal element over de gehele breedte van de auto loopt, maar bij de A-stijl juist verticaal gaat en uitmondt in het scherm waarop het beeld van de binnenspiegels wordt geprojecteerd.

HyundaiIoniq6eerstedetails3

Hyundai doet nog geen mededelingen over de aandrijflijn, behalve dat de Ioniq 6 het E-GMP platform zal gebruiken zoals ook bij de Ioniq 5, de Kia EV6 en de Genesis GV60 het geval is. Kenmerk daarvan is een batterijsysteem van 800 volt en de mogelijkheid om apparaten van stroom te voorzien. Het zal waarschijnlijk ook beschikbaar zijn voor de versie met een enkele motor achter. De Ioniq 6 wordt daarnaast leverbaar met dubbele motoren voor en achter.

HyundaiIoniq6eerstedetails8

Voor wat betreft de grootte van de batterij en het motorvermogen, doet Hyundai nog geen mededelingen. Maar de specificaties zullen vermoedelijk niet afwijken van de in de tweede alinea genoemde informatie. Ook de prijs blijft een mysterie, hoewel het verbeterde interieur suggereert dat de Ioniq 6 duurder wordt dan de Ioniq 5. Reken op een basisprijs van minimaal 57.000 euro. Gelukkig komen de details in juli, dus we zouden snel meer moeten weten.

 

Reageren is niet mogelijk.