Hyundai Ioniq 6 Live

0

Hyundai heeft haar nieuwe volledig elektrische auto, de Ioniq 6, op de Busan International Motor Show onthuld. In de zuidelijke havenstad vertelde de automaker tijdens een media-evenement aan verslaggevers dat het orderboek op 28 juli open gaat en dat de verkoop in september begint.

De Ioniq 6 wordt verkrijgbaar in 2 versies: een standaard uitvoering met 53,0 kWh batterij en een Long Range variant die 77,4 kWh biedt. De laatste is beschikbaar met achterwielaandrijving en kan tot 524 km afleggen op een enkele lading, vergeleken met 429 km voor de Ioniq 5. Het rijbereik van de Ioniq 6 is ook groter dan de 511 km van de Tesla Model Y, de 478 km van de Mercedes-Benz EQS en de 417 km van de Polestar 2. Hij heeft een stroomverbruik van 6,2 km per kWh, wat volgens Hyundai de beste score is onder de huidige elektrische modellen. De prijzen gaan omgerekend bij 58.000 euro beginnen en lopen vervolgens op tot circa 70.000 euro.

HyundaiIoniq6live2

Hyundai CEO Chang Jae-hoon (rechts op de hoofdfoto) en voormalig voetballer Park Ji-sung (naast de topman) poseerden tijdens het media-evenement voorafgaand aan de opening van de Busan International Motor Show. In de zuidelijke havenstad maakte Hyundai bekend dat haar luxe merk Genesis vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto’s zal verkopen en zelf tegen 2030 de modellen met een verbrandingsmotor uit te zullen faseren. Dochter merk Kia presenteerde op de Busan International Motor Show haar EV9 in conceptvorm. Dat wordt een 7-persoons MPV annex SUV. BMW, de enige buitenlandse autofabrikant die deelneemt aan de autoshow, zal de i7 die later dit jaar in de showrooms zal verschijnen. Naast deze grote elektrische sedan beleeft de nieuwe 2-serie Active Tourer zijn lokale debuut. Maar het lijkt erop dat het autosalon zijn aantrekkingskracht verliest. Slechts 6 merken nemen dit jaar deel aan de show: Hyundai en zijn luxemerk Genesis, Kia en BMW met haar luxe Rolls-Royce label en Mini dat haar cabrioletmodel toont. Dat is minder dan de helft van de 19 merken die deelnamen aan het evenement van 2018. Een insider uit de branche zegt: “Online marketingkanalen zijn populair geworden, wat resulteert in een lagere belangstelling voor autoshows. De lage deelnamegraad heeft geen financiële oorzaak omdat de meeste autofabrikanten vorig jaar solide winsten behaalden”.

Verwacht wordt dat Hyundai de kaarten op het gebied van energie-efficiëntie van elektrische voertuigen opnieuw zal schudden. De Ioniq 6 is het bestaande aanbod geheel de baas. Zijn E-GMP platform (met optimale warmte-, batterij- en vermogensregelingssystemen) is weliswaar identiek aan dat van de Ioniq 5, maar dit keer is de techniek verpakt in een aerodynamisch ontwerp. Dat leidt tot een nog betere energie-efficiëntie. Volgens Hyundai heeft de Ioniq 6, ook wel een “geëlektrificeerde streamliner” genoemd, een ultra lage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21. Die recordwaarde is te danken aan zijn lage neus, actieve luchtkleppen aan de voorkant, wielspleet verkleiners en (optioneel) slanke digitale zijspiegels. Het verlagen van de luchtweerstandscoëfficiënt met 0,01 heeft volgens marktonderzoeksbureau BloombergNEF tot gevolg dat de batterijcapaciteit met 1,1 kWh wordt verhoogd en de prijs van het batterijpakket met 20 dollar wordt verlaagd. Met een snellader van 800 Volt kan de Ioniq 6 in slechts 18 minuten van 10 procent naar 80 procent worden opgeladen. Het voertuig kan in 5,1 seconden naar 100 km/u accelereren.

HyundaiIoniq6live3

Het Europese debuut van de Ioniq 6 zal naar verwachting eind dit jaar plaatsvinden. Momenteel is de meest energiezuinige elektrische auto op de markt Tesla’s Model 3 Standard RWD met een energie-efficiëntie van 5,7 km per kWh. Andere voertuigen lopen ver achter: de EQA en EQS van Mercedes-Benz liggen op respectievelijk 4,0 km per kWh en 3,8 km per kWh, terwijl de BMW i4 en iX3 een efficiëntie hebben van respectievelijk 4,6 km per kWh en 4,1 km per kWh. De Polestar 2 zit op 4,8 km per kWh. Hoewel een langer rijplezier op een enkele lading nog steeds wordt beschouwd als de sleutel tot concurrentievermogen op de markt voor elektrische auto’s, zeggen functionarissen uit de industrie dat de concurrentie vanaf nu zal verschuiven naar energie-efficiëntie. Dit komt omdat batterijfabrikanten nu vergelijkbare hoogwaardige batterijen kunnen produceren, wat betekent dat het aan autofabrikanten is om erachter te komen hoe zij deze kunnen gebruiken om energiezuiniger te worden om zich zo van de concurrentie te onderscheiden. Om dit te doen, richten autoproducenten zich samen met batterijfabrikanten op het verbeteren van het concurrentievermogen op het gebied van energie-efficiëntie van batterijen, zeggen insiders uit de industrie. “Omdat er vanwege de kosten en fysieke beperkingen beperkingen zijn bij het uitbreiden van de batterijcapaciteit, zullen auto’s met een hogere efficiëntie een concurrentievoordeel hebben ten opzichte van rivalen”, aldus een functionaris van Hyundai.

De Ioniq 6, waarvan het algehele sedan ontwerp is geïnspireerd op vliegtuigen, zal een sensatie creëren op de markt voor elektrische auto’s, die momenteel wordt gedomineerd door modellen met een hatchback ontwerp”, zegt Chang Jae-hoon. “Wij zullen een nieuwe elektrische mobiliteitservaring blijven bieden door de uitbreiding van ons elektrische gamma met de Ioniq 6 en Ioniq 7”. Het eerste type biedt volgens de CEO van Hyundai ook een “gepersonaliseerde functionaliteit”. De Ioniq 6 kan namelijk worden gebruikt als de persoonlijke mobiele studio van een bestuurder. Het coconachtige, ruime interieur maakt gebruik van 30 procent dunner stoelmateriaal, evenals innovatieve en veelzijdige voertuigtechnologieën, zo voegde Chang Jae-hoon er aan toe. Het modulaire touchscreen dashboard integreert een 12 inch full touch infotainment display en een 12 inch digitaal cluster. Hyundai zegt dat de Ioniq 6 ook de veiligheid van passagiers op de achterbank verzekert met zijn Safe Exit Warning (SEW) dat een waarschuwingsgeluid geeft als een voertuig van achteren nadert wanneer een passagier uit de auto stapt. De Ioniq 7 zal ook innovatief zijn, onder andere in de vorm van 360 graden roterende stoelen en een binnenvloer geïnspireerd op ‘ondol’: een traditionele Koreaanse vloerverwarmingssysteem waarmee passagiers kunnen uitrusten. Men kan zelfs in het voertuig slapen omdat de stoelen volledig plat kunnen worden uitgeschoven, met een speciaal ontworpen multifunctionele deken die dienst doet als veiligheidsgordel.

De Ioniq 6, waarvan het ontwerp vorige maand werd onthuld, won al vóór de officiële lancering lof betuigingen van automagazines en auto-experts vanwege zijn unieke ontwerp en functies, evenals zijn prestaties, waaronder een langere actieradius dan andere elektrische auto’s die momenteel beschikbaar zijn op de markt. Hyundai is van plan om in het derde kwartaal te beginnen met de massaproductie van de Ioniq 6 in een fabriek in Asan, Zuid Korea, en later dit jaar op de wereldmarkt te brengen, te beginnen met Europa. Op de thuismarkt wil Hyundai tegen het einde van het jaar 12.000 eenheden verkocht hebben. De elektrische sedan zal in eerste instantie worden uitgerust met batterijen die worden geleverd door SK On, een onderdeel van SK Innovation, en vanaf volgend jaar met batterijcellen van LG Energy Solution. “De Ioniq 6 is de volgende ambitieuze stap voorwaarts in de strategie van Hyundai om de transitie naar elektrificatie te versnellen en zijn positie als wereldwijde leider in dit segment in te nemen”, zei Chang Jae-hoon terwijl hij de elektrische sedan het podium van de motorshow op reed.

Hyundai is van plan haar assortiment aan elektrische auto’s tegen 2030 te verdubbelen van 6 tot 13 modellen. Daarvan zullen er 3 door haar premium merk Genesis worden gelanceerd. Hyundai ontwikkelt ook krachtige elektrische auto’s onder het speciale label ‘N’. Wereldwijd streeft de autofabrikant ernaar om zijn jaarlijkse verkoop van elektrische voertuigen tegen 2030 te verhogen tot meer dan 1,8 miljoen eenheden, van 140.000 eenheden in 2021, aldus Chang Jae-hoon. Hij zei op de Busan Motor Show dat Hyundai van plan is om ongeveer 2 biljoen won te besteden aan het bouwen van een nieuwe fabriek in Zuid Korea; de eerste binnenlandse investering in 29 jaar. Die productiefaciliteit is speciaal bestemd voor elektrische auto’s.

HyundaiIoniq6live4

 

 

Reageren is niet mogelijk.