BMW en Mercedes gaan samen in China laadstations bouwen

0

De Duitse autofabrikanten BMW en Mercedes-Benz gaan samen een netwerk van snelle laadstations voor elektrische auto’s in China opzetten. Volgend jaar moeten de eerste locaties worden geopend.

Door de krachten te bundelen, laten BMW en Mercedes-Benz zien de strijd aan te willen binden met Tesla dat al over meer dan 1.600 laadstations in China beschikt. Over 3 jaar zullen er minimaal 1.000 locaties met 7.000 laadpalen van BMW en Mercedes-Benz in het Aziatische land in bedrijf zijn, zo maakten de autofabrikanten donderdag bekend.

De snelle laadstations zullen beschikbaar zijn voor alle automerken. Klanten van BMW en Mercedes-Benz hebben echter het privilege dat zij vooraf een paal kunnen reserveren.

 

Geely plugt in op batterijwisseltechnologie Nio

Op min of meer hetzelfde moment maakte het moederbedrijf van Lynk & Co, Polestar, Volvo en Zeekr, het Geely concern, bekend dat zij met Nio een strategisch partnership heeft ondertekend op het gebied van batterijwissels. De 2 bedrijven gaan een samenwerking aan die zich richt op het creëren van een uniforme batterijstandaard, het delen van batterijwisseltechnologie, de uitbreiding plus invulling van het batterijwisselstation netwerk, de ontwikkeling van elektrische automodellen die geschikt zijn voor batterijwissel systemen en het beheer van batterijen.

Concreet gaan Geely en Nio “een efficiënte structuur voor het beheer van batterijen opzetten, een uniform batterijwisselsysteem ontwikkelen en voertuigen ontwikkelen die compatibel zijn met elkaars batterijwisselsystemen”. Eerder deze maand liet Changan Auto, één van de vier grootste autofabrikanten in China, al weten in de toekomst gebruik te zullen maken van de batterijwissel techniek van Nio.

 

Consolidatieslag?

Zijn dit allemaal voortekenen van een consolidatieronde die de autobranche te wachten staat? Dat zou best wel eens kunnen. Met name zijn er veel te veel autofabrikanten die over elkaar heen buitelen met ambitieuze exportplannen. Die zullen het lang niet allemaal gaan redden. Verder valt niet uit te sluiten dat, als BMW en Mercedes-Benz verder onder druk komen te staan door de concurrentie op het gebied van elektrische auto’s vanuit China, zij ook op andere terreinen samen zullen gaan werken.

Reageren is niet mogelijk.