Volkswagen heeft in september 24.112 nieuwe personenauto’s weten te slijten aan Amerikaanse klanten. Dat is bijna 8 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, toen net het dieselschandaal in de openbaarheid kwam. De verkoopschade begint wel langzamerhand wat minder te worden, want over de eerste negen maanden gemeten was het resultaat 12,4 procent negatief. De verkoopteller staat nu op 231.268 auto’s.
De afzetdaling deed zich bij alle belangrijke modellen voor. Voor de Golf wist Volkswagen in september bijna 13 procent minder klanten te trekken (op jaarbasis min 17 procent). De Passat deed het amper beter en de Beetle kreeg afgelopen maand een tik van 13 procent (op jaarbasis min 41 procent). Van de Touareg werden in het SUV land bij uitstek afgelopen maand slechts 330 exemplaren verkocht. Dat is bijna de helft minder dan in september 2015. De Tiguan is het enige model dat met 2.988 registraties vrijwel stabiel bleef.
Om de dealers voor de slechte verkopen te compenseren, zal Volkswagen hen een schadevergoeding van meer dan 1 miljard euro betalen. De verwachting is dat de verkoopmisère voorlopig nog niet voorbij is want het merk zal zeker tot 2018 geen diesels meer mogen verkopen in de Verenigde Staten. Het ziet er zelfs naar uit dat Volkswagen stilzwijgend de oliegestookte motoren ten grave heeft gedragen.

Er wordt veel verwacht van de Volkswagen Atlas.
Alle hoop is nu gericht op SUV en cross-over modellen. Eerder dit jaar startte de verkoop van de Golf Alltrack als alternatief voor de Subaru XV. Van de Tiguan wil Volkswagen voor de Noord Amerikaanse markt een 7-persoons versie in Mexico gaan bouwen. Maar het meest wordt verwacht van de Volkswagen Atlas (foto), een SUV die qua formaat niet veel onder doet voor de Audi Q7 maar op een opgerekte versie van het Golf platform is gebaseerd.
De Volkswagen Atlas is de productieversie van de in 2013 gepresenteerde conceptstudie CrossBlue. De 7-persoons SUV zal officieel op 27 oktober in Santa Monica worden voorgesteld. Volkswagen heeft bewust gekozen voor een naam die Amerikanen makkelijk kunnen uitspreken. Zowel ‘Tiguan’ als ‘Touareg’ zijn voor hen nogal tongenbrekers. De typeaanduiding is ook een breuk met de Volkswagen traditie om haar SUV modellen de beginletter ‘T’ te geven. Volgens Hinrich Woebcken, de Amerikaanse divisiedirecteur, zou 2 à 3 jaar zo’n afwijkende naam geen optie zijn geweest. Maar Volkswagen heeft nu geleerd nederig te zijn en dat zij haar marktpositie alleen kan herstellen als zij de autoconsument in de Verenigde Staten als koning beschouwd.
De Volkswagen Atlas is het eerste Amerikaanse model van Volkswagen dat op het MQB platform zal worden gebouwd. De eerste exemplaren moeten eind dit jaar van de band rollen. De verkoop start in het voorjaar van 2017. Volkswagen dealers zitten te springen om de Volkswagen Atlas omdat zij vanwege de dieselboycot maar weinig modellen hebben om te verkopen. Bovendien kan het merk momenteel in het Amerikaanse SUV segment geen vuist maken: de Tiguan is voor lokale begrippen te krap (vandaar de komst van een 7-persoons uitvoering) en de Touareg is te duur.