Audi trekt stekker uit R8 e-Tron

0

In maart 2015 toonde Audi op de autosalon van Genève een e-Tron versie van haar nieuwe R8. Bij dat model was de V10 benzinekrachtbron vervangen door 2 elektromotoren en een accupakket van 92 kWh. Leuk voor milieufreaks, maar de doelgroep (sportwagenfans met benzine in hun bloed) hadden geen enkele belangstelling. Daarom wordt nu de stekker er uit getrokken.

r8etrona2

Volgens Audi kon de R8 e-Tron op een volle acculading (theoretisch) 450 kilometer ver komen. Dankzij 460 pk en 920 Nm nam de sprint naar 100 km/u niet meer dan 4 seconden in beslag. Audi gunde de verkoopprimeur van de R8 e-Tron aan de Verenigde Staten. Maar daar zat men niet te wachten op een 1 miljoen euro kostende elektrische sportwagen. Na nog niet eens 100 exemplaren gebouwd te hebben, valt daarom het doek voor de R8 e-Tron. Toch is de hele exercitie niet voor niks geweest. Het geavanceerde laadsysteem van de R8 e-Tron, dat geschikt was voor zowel gelijkstroom als wisselstroom (in minder dan 2 uur was de Audi dan weer op spanning) zal in aangepaste vorm gebruikt gaan worden voor de Q6 e-Tron, die in 2018 in productie gaat.

r8etrona3

In veel landen, waaronder Nederland, zou de (louter achterwiel aangedreven) R8 e-Tron nog dit jaar op de markt verschijnen. Dat gaat dus niet meer gebeuren, maar dat lijkt niet meer te gebeuren. De Audi treedt daarmee in de voetsporen van de Mercedes SLS Electric Drive uit 2013. Deze stekkersportwagen heeft het productiestadium uiteindelijk (ook) nimmer gehaald, terwijl hij minder had moeten kosten (375.000 euro) en tegelijkertijd krachtiger was dan de R8 e-Tron. Dat had een veeg teken voor Audi moeten zijn …

Comments are closed.