De perfecte timing van Renault

0

Op de vorige editie van de autosalon van Parijs, in 2014, pronkten alle Franse automerken nog met hun dieselmodellen. Ook Renault. Logisch, want de meerderheid (52,7 procent) van de personenwagens in Frankrijk rijdt op diesel. Voor Europa als geheel bedraagt het aandeel 41 procent en in Nederland slechts 18 procent. De voorliefde van de Fransen voor oliegestookte auto’s is het gevolg van de keuze die in de jaren vijftig voor kernenergie werd gemaakt. Voor de leveranciers van stookolie, waar de elektriciteitcentrales tot dan toe op draaiden, bedacht de Franse regering een alternatief: men moest dieselmotoren gaan maken. Peugeot beet de spits af en later volgden Citroën en Renault. Hun investeringskosten konden worden terugverdiend met een fiscale voorkeursbehandeling voor dieselauto’s.

Maar de schokgolf van het Volkswagen schandaal heeft alles veranderd. Er ontstond een ware revolutie in dieselland Frankrijk. Met als gevolg dat nu modellen die op benzine, elektriciteit of een combinatie van beiden de show stelen in Parijs. Milieuminister Ségolène Royal kan tevreden zijn. Die liet na de ontdekking van de fraude bij Volkswagen bijna 100 dieselmodellen onderzoeken op de uitstoot van CO2 en NOx, het giftige stikstofoxide dat astma, bronchitis en kanker veroorzaakt. De verschillen in prestaties van auto’s in en buiten het laboratorium bleken enorm: op de openbare weg stoten zij bijna 30 procent meer CO2 uit. Wat de emissie van NOX betreft, bleken maar 5 modellen te voldoen aan de normen. De rest zat daar ruim boven. Uitschieter was de Fiat 500 die 17 keer de norm overschrijdt, maar ook Renault werd aan de schandaal genageld: de Captur en Talisman overschreden de norm 11 keer.

Renault Zoe Z.E.

Daar heeft de nieuwe Z.E. 40 uitvoering van de Renault Zoe geen last van met zijn 41 kWh accupakket geen last van. De reguliere 22 kWh uitvoering ook niet trouwens, maar de nieuwe variant biedt een actieradius die bijna 2 keer zo groot is: 400 km, wat overeenkomt met een reële actieradius van 300 km in stedelijk gebied. Bij een openbaar laadpunt kan in 30 minuten 80 km rij bereik worden ‘getankt’. De Zoe is tevens leverbaar in Quickcharge uitvoering voor gebruik van snellaadstations langs snelwegen.

De timing van de introductie van de Renault Zoe Z.E. 40 is perfect, want Royal heeft tijdens haar bezoek aan de autosalon van Parijs laten weten dat er in Frankrijk over circa 3 jaar 1 miljoen laadpunten voor elektrische auto’s moeten zijn. Op dit moment telt Frankrijk 14.242 voor het publiek beschikbare laadpunten. In Frankrijk rijden inmiddels 100.000 elektrische voertuigen rond. De verkopen liggen er op het hoogste niveau van Europa. Royal: “Het aantal elektrische auto’s is sinds 2014 verdrievoudigd. Om die acceleratie te ondersteunen heb ik aangekondigd dat we zo snel mogelijk naar 1 miljoen laadpunten toe willen”. De minister gaat er vanuit dat er de komende tijd 900.000 privé laadplaatsen aangelegd zullen worden. De Franse overheid betaalt daar tot 30 procent van de kosten voor.

Renault Zoe Z.E.

Carlos Ghosn, de topman van Renault (en Nissan), laat zo zien wel degelijk op het juiste paard gewed te hebben. Hij zette in 2010 veel kaarten in op elektrische oftewel nulemissie auto’s. Zijn collega directeuren van andere autofabrikanten aarzelden. Maar de Nissan Leaf is ’s werelds best verkochte elektrische auto en in Europa voert de Renault Zoe de afzetstatistieken aan. De alliantie heeft inmiddels meer dan 350.000 elektrische auto’s verkocht. Ghosn is daarmee in ‘pole position’ om te profiteren van de hausse in de vraag naar elektrische auto’s. Veel andere autofabrikanten hebben momenteel nog niet eens 1 volledig elektrisch model in hun gamma. De nieuwe Renault Zoe Z.E. 40 is er vanaf 29.390 euro.

www.renault.nl

Reageren is niet mogelijk.