Volkswagen heeft grote plannen met MQB

0

De Volkswagen Groep blijft  zeker voor de 2 komende model generaties gebruik maken van het modulaire platform MQB. Daarmee hoopt het concern uit Wolfsburg fors kosten te kunnen besparen. In 2014 reden er 2 miljoen op het MQB platform gebaseerde auto’s van de Volkswagen Groep van de lopende band af. In 2018 moeten dat er 7 miljoen zijn.

Het MQB platform werd in 2012 in gebruik genomen door Volkswagen. Aanvankelijk zorgde productie voor wat hoofdbrekens en vielen de kosten tegen, maar die problemen heeft de Duitse autobouwer op weten te lossen. Volkswagen wil daarom de MQB bodemplaat voorlopig blijven gebruiken, in ieder geval voor de 2 volgende modelgeneraties. Concreet gaat het hierbij om modellen die in de komende 15 jaar op de markt zullen komen. Volkswagen hoopt daarmee flink op de (ontwikkeling)kosten te kunnen besparen. Wel zullen enige verbeteringen worden doorgevoerd aan het platform.

volkswagenmqba2

In de afgelopen maanden is daarmee goede vooruitgang geboekt, zo laat topman Herbert Diess weten in de Duitse financiële krant Börsen-Zeitung: “De techniek van MQB is gedegen. Daardoor kunnen we het voor de volgende 2 voertuiggeneraties gebruiken zonder verdere grote investeringen”. De bodemplaat is relatief licht van gewicht, flexibel qua afmetingen en geschikt voor meerdere soorten aandrijving: benzine, diesel, CNG, elektrisch en hybride.

Volkswagen ontwikkelde het MQB platform voor modellen uit het B t/ D segment met de motor dwars voorin, waaronder de Golf, Passat en Tiguan. Ook diverse dochtermerken maken gebruik van de bodemplaat, zoals Audi voor de A3, Q2 en TT, Seat voor de Leon en Ateca en Skoda voor de Octavia, Superb en Kodiaq. Volkswagen ontwikkelt momenteel een goedkopere variant van het onderstel, MQB AO genaamd. Die bodemplaat is bestemd voor modellen als de nieuwe Polo (2017), Audi A1 (2019), Seat Ibiza (2017) en Skoda Fabia (2019).

Foto: Nass/Brauer Photos fuer Volkswagen

Dat Volkswagen de komende modelgeneraties niet hoeft te investeren in een nieuw platform, komt de autofabrikant goed uit omdat de kosten die het sjoemeldiesel schandaal in de miljarden euro’s lopen. Diess wil wel fors investeren in elektrische modellen. Voor dit type auto’s zal een aparte bodemplaat worden ontwikkeld. Die moet in 2020 klaar zijn.

Bij het merk Volkswagen maakt de Polo momenteel zoals gezegd nog geen gebruik van het MQB platform, maar daar komt bij de volgende generatie verandering in. Ondanks dat de lengte van de hatchback groeit tot meer dan 4,10 meter, neemt het wagengewicht met circa 70 kilo af. Door te kiezen voor een grotere maatvoering denkt Volkswagen concurrenten als de nieuwe Ford Fiesta en de in Wolfsburg zeer gevreesde Hyundai i20 qua interieurruimte bieden af te kunnen troeven. Hiervoor zal de wielbasis met 9 centimeter groeien. Geen enkele rivaal kent een grotere as afstand.

polo2017a

Volkswagen zal in februari de eerste persfoto’s van de nieuwe Polo vrijgeven. Het publieksdebuut vindt de maand daarna plaats op de autosalon van Genève en de productie start in juni, zodat vanaf eind augustus de showrooms bevoorraad kunnen worden. Dat zal dan uitsluitend gebeuren met een 5-deurs hatchback; de achterportierloze uitvoering wordt vanwege tegenvallende belangstelling en om kosten te besparen geschrapt. Dit betekent dat de Polo GTI voor het eerst alleen als met 5 deuren verkrijgbaar zal zijn. De CrossPolo maakt plaats voor een apart cross-over model, op basis van hetzelfde MQB platform.

Qua veiligheid en infotainment neemt de nieuwe Polo veel componenten van de grotere Golf over. Dat is dankzij de platform overeenkomst relatief eenvoudig. Motorisch nieuws biedt de volgende generatie Polo in de vorm van een kersverse 1,5 liter viercilinder turdodieselmotor. Daarvan zijn verschillende vermogenconfiguraties gepland, uiteenlopend van 90 tot 130 pk. Aan de basis keert de bekende 1,0 liter driecilinder benzinemotor terug, ook in turbovariant. De nieuwe Polo GTI krijgt een 1,5 liter viercilinder turbobenzinemotor met 200 pk. Daarmee treedt deze hete hatchback niet in de comfortzone van zijn grote broer, de Golf GTI. Tegelijkertijd houdt Volkswagen hiermee ruimte vrij om in een later stadium een Polo R te lanceren met een 280 pk sterke 2,0 liter motor. In combinatie met vierwielaandrijving moet dit een rallykanon voor op de openbare weg opleveren.

polo2017a2

Reageren is niet mogelijk.