Nieuwstelex

0

+++ “Te hard rijden of met ALCOHOL op achter het stuur: mensen gaan zich anders gedragen als ze weten dat er niet gecontroleerd wordt”, zegt oud verkeersofficier Koos Spee over de halvering van het aantal alcoholcontroles. “We hebben die controles dus hard nodig”. En juist die controles zijn flink gedaald: van zo’n 6.000 in 2013 naar nog geen 3.100 in 2016. Volgens de politie zijn er inderdaad minder controles, maar zijn het vooral fuikcontroles die afnemen. Die zouden steeds minder effectief worden volgens de politie, omdat mensen elkaar waarschuwen via sociale media. De politie zet daarom meer in op gerichte, individuele controles. “Dat zou een aardige redenering zijn, als we veel politie zien surveilleren”, zegt Spee. “Maar ik weet niet hoe het met u zit; ik zie heel weinig politie op de weg”. Veilig Verkeer Nederland sluit zich bij Spee aan en stelt dat de mentaliteit op de weg verruwt. “Kijk om je heen: hoeveel mensen geven geen richting meer aan? Ook dat lijkt heel gewoon te worden”, zegt woordvoerder Rop Stomphorst. “Je hebt dus continu iemand nodig in het verkeer die meekijkt of we het met z’n allen nog op de correcte manier doen”. Stomphorst kan de redenering van de politie wel volgen, maar benadrukt de preventieve werking van fuikcontroles. “Mensen geven het aan elkaar door”. Volgens hem is alleen de Bob campagne niet voldoende om alcohol uit het verkeer te bannen. “Het is belangrijk dat je de rotte appels eruit haalt en mensen het gevoel geeft dat de politie meekijkt”. Oud verkeersofficier Spee is het niet eens met de politie, die vindt dat fuiken niet meer werken. “Die alcoholfuiken hebben best zin, maar je moet niet uren op dezelfde plaats staan. Het moeten korte controles zijn, waarna je weer naar een andere plaats gaat”. Dat werkt ook nog eens zeer preventief, want er komen veel weggebruikers langs, zegt Spee. “De mensen die gecontroleerd zijn, zien sinds maanden weer eens een keer politie. En die roepen dat vervolgens op een verjaardag en op het werk. Dat is dus zeer effectief”. +++

+++ In januari zijn er in BELGIE 51.701 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dit resultaat betekent een toename van 16,6 procent ten opzichte van de inschrijvingscijfers van dezelfde maand in 2016 en het is ook het hoogste cijfer voor de maand januari sinds het recordjaar 2011. Opvallend is ook dat premiummerk BMW op het hoogste schavot wist te belanden. Normaliter is de toppositie voorbehouden aan een volumefabrikant. BMW leverde afgelopen maand 4.549 auto’s aan onze zuiderburen. Volkswagen bleef steken op 4.499 stuks. Stek 3 is voor Renault met 3.841 exemplaren. Voor januari bestaat de top 5 verder uit Opel en Peugeot. Waarom ontbreekt bij ons een premiummerk in de hoogste regionen, maar zijn de modellen van Kia razend populair? Hebben Belgen een verfijndere smaak? Culinair gezien misschien wel. Maar hoofdreden is dat auto’s (en autorijden) bij ons een stuk duurder is. Zouden de belastingen lager zijn, dan zouden wij (net als onze zuid/oosterburen) ook veel vaker in een model van een Duits premiummerk rijden. +++

+++ Ook het Duitse technologieconcern BOSCH schikt in het dieselschandaal rond autobouwer Volkswagen. De toeleverancier aan de auto-industrie heeft in de Verenigde Staten toegezegd een kleine 328 miljoen dollar (303 miljoen euro) neer te tellen voor compensatie aan eigenaren van vervuilende diesels. Bosch leverde de software waarmee de dieselfraude bij Volkswagen mogelijk werd gemaakt. Amerikanen met een sjoemeldiesel met een 2.0 litermotor krijgen van Bosch ongeveer 350 dollar de man, die met een zwaardere 3.0 liter motor kunnen 1.500 dollar schadevergoeding tegemoet zien. Volkswagen belooft de circa 80.000 eigenaren van Porsches, Volkswagens en Audi’s met een 3,0 liter dieselmotor bij elkaar ten minste 1,3 miljard dollar uit te keren. Eerder bereikte Volkswagen al een akkoord in de VS over een pakket aan maatregelen voor sjoemeldiesels met een 2,0 liter motor. Daar is het bedrijf al vele miljarden aan kwijt. +++

+++ CADILLAC komt over ongeveer een jaar met een compacte SUV die onder de XT5 gepositioneerd gaat worden. Hij heet XT3. Verder komt er tussen de XT5 en de Escalade de XT7, die gebaseerd gaat worden op de CT6 sedan. Sedans worden door Cadillac niet vaarwel gezegd. Voor de Chinese markt zal een lange wielbasis uitvoering van de CT6 ontwikkeld gaan worden en verder zijn er plannen voor een CT3, als antwoord op de Mercedes CLA en de Audi A3 Limousine. Van deze compacte sedan komt ook een coupé en een cabriolet variant. Cadillac wil tussen de zomer van 2018 en 2021 elke 6 maanden een nieuw model lanceren. +++

+++ DAIMLER gaat voor 2017 uit van een lichte groei van de winst. Vooral door de stijgende verkopen van sedans en SUV modellen van Mercedes in het vierde kwartaal van 2016 durfde de Duitse automaker die voorspelling voor het lopende boekjaar wel aan. Daimler plukt steeds meer de vruchten van de make-over bij Mercedes, dat met zijn nieuwe modellen vooral meer jongeren aan zich weet te binden. Afgelopen jaar stootte de automaker zelfs BMW van de troon als meest populaire merk van premiumauto’s. Daimler zag de aangepaste winst voor rente en belastingen in het vierde kwartaal uitkomen op 3,6 miljard euro, tegenover krap 3,5 miljard euro een jaar eerder. Daarmee voldeed het bedrijf echter niet geheel aan de verwachting. Dat kwam vooral door de mindere resultaten bij de divisie vrachtwagens en bestelauto’s. +++

+++ Als je een auto hebt, dan behoort Nederland tot de DUURSTE landen in Europa. Voor dieselrijders zijn we zelfs het duurste land. Dat blijkt uit onderzoek van Leasemaatschappij Leaseplan. De Car Cost Index laat zien dat er flinke verschillen zijn in de autokosten in verschillende Europese landen. Als je een diesel rijdt, dan kost je dat in Nederland gemiddeld bijna 700 euro per maand. Dat is bijna het dubbele van wat een Hongaarse automobilist kwijt is. Sterker nog, overal in Europa is diesel rijden minder duur. Maar ook als je op benzine rijdt, dan ben je in Nederland duur uit. Afgezien van Noorwegen, Italië, Denemarken, Finland en Zwitserland kost autorijden nergens zo veel als hier. Van de 24 landen die onder de loep zijn genomen zijn er 18 die goedkoper zijn. Dat we in Nederland zo veel geld kwijt zijn aan autorijden komt doordat de belastingen op aanschaf hier hoog zijn. Daardoor zijn de afschrijvingskosten ook hoog. Daar staat wel tegenover dat je in Nederland aan de pomp in vergelijking met andere landen niet zo duur uit bent. Als je op diesel rijdt, dan tank je zelfs nergens in Europa goedkoper. Leaseplan grijpt, uiteraard, de kans aan om zijn bezorgdheid uit te spreken over de kosten in Nederland. Nu wordt niet zozeer het gebruik, maar het bezit van een auto belast, zegt directeur Henstra van de leasemaatschappij. En daardoor worden volgens hem automobilisten niet gestimuleerd om minder kilometers te rijden. +++

+++ FERRARI behaalde in de afgelopen 3 maanden een omzet van 836 miljoen euro, waar analisten gemiddeld rekenden op 813 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde van 55 miljoen naar 112 miljoen euro. Er werden iets meer dan 8.000 Ferrari’s verkocht, een stijging van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor 2017 rekent Ferrari op een omzet van 3,3 miljard, tegenover 3,1 miljard euro in het afgelopen jaar. Het aantal verkochte auto’s zal stijgen van iets meer dan 8.000 naar 8.400. +++

Comments are closed.