Prijsvergelijking Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

0

Is dit de toekomst? Voor het eerst is een hybride versie het vlaggenschip binnen de Panamera reeks van Porsche. In de nieuwe Turbo S E-Hybrid uitvoering werkt een 4,0 liter V8 turbobenzine krachtbron samen met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 680 pk en vanaf nauwelijks meer dan een stationair toerental is al 850 Nm koppel beschikbaar.

Dat leidt tot een sprinttijd van 3,4 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. De techniek van de vierwiel aangedreven Panamera Turbo S E-Hybrid is afkomstig van de 918 Spyder. De elektrische actieradius bedraagt maximaal 50 kilometer. Porsche geeft als gemiddeld brandstofverbruik 2,9 liter/100 km op. Dit betekent een CO2-uitstoot van 66 gram/km.

Porsche levert de Panamera reeds als 4 E-Hybrid met V6 turbobenzine krachtbron en elektromotor. In de nieuwe Turbo S E-Hybrid uitvoering is het laatste exemplaar 136 pk sterk terwijl de V8 goed is voor 550 pk. Net als de andere Panamera varianten van de tweede generatie maakt het nieuwe topmodel gebruik van de 8-traps PDK automaat met dubbele koppeling, die de aandrijfkracht adaptief over de vier wielen verdeelt via het zogeheten Porsche Traction Management (PTM).

De elektromotor wordt gevoed door een achterin de auto geplaatste, vloeistofgekoelde lithium/ion batterij met een capaciteit van 14,1 kWh. Via een reguliere stopcontactaansluiting duurt het volledig opladen 6 uur. Deze tijd kan met een snellere lader worden teruggebracht tot 2,4 uur. Het laadproces is te starten via de timer van het Porsche Communication Management (PCM) of via de Porsche Connect app voor smartphones en Apple Watch.

De Panamera Turbo S E-Hybrid start altijd in de volledig elektrische E-Power modus. Door het gaspedaal voorbij een bepaald punt te bewegen, of wanneer de batterijlading onder de minimumwaarde komt, wordt de Hybrid Auto modus geactiveerd. Vanaf dat moment is de kracht van zowel de V8 als de elektromotor beschikbaar.

De standaarduitrusting bestaat onder meer uit Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inclusief Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), stuurbekrachtiging Plus en 21 inch lichtmetalen 911 Turbo Design velgen. Ook standaard zijn de extra klimaatregeling (die het interieur bij stilstand kan verwarmen of koelen), adaptieve aërodynamische elementen en adaptieve luchtvering met driekamer technologie inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM).

Porsche BMW Tesla
Panamera 7-serie Lang Model S
Turbo S E-Hybrid M60i xDrive P 100 D
198.600 euro 242.000 euro 155.085 euro

De nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid beleeft zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van Genève (7-19 maart). De Europese marktintroductie staat gepland voor juli. Vanaf de start is de Panamera Turbo S E-Hybrid leverbaar met standaard wielbasis en als Executive met 150 mm grotere as afstand plus achterasbesturing. De prijzen bedragen respectievelijk 198.600 euro en 212.300 euro. Ze zijn nu al te bestellen bij de Nederlandse Porsche Centra.

Reageren is niet mogelijk.