Hyundai plaagt met de Kona

0

Hyundai heeft geen stormachtig jaar achter de rug. De groei was eerder bescheiden en de winst stond sowieso onder druk. Het Koreaanse merk weet goed wat de oorzaak is: men heeft de snel stijgende populariteit van SUV modellen onderschat. Maar nu gaat Hyundai een inhaalslag maken. In de periode t/m 2020 wil de Koreaanse fabrikant in Europa niet minder dan 30 (ver)nieuw(d)e modellen en modelvarianten lanceren. Eén daarvan is een kleine SUV, de Kona.

De Kona moet onder de Tucson (en de Santa Fe) in het gamma komen en is bedoeld als antwoord op de Renault Captur, Opel Mokka X, Honda HR-V en Peugeot 2008. Tegen de tijd dat de Hyundai in de showrooms verschijnt (zomer 2018) zal het aantal vissers in het segment voor compacte SUV modellen zijn uitgebreid met de Seat Arona en de Citroën C3 Aircross. Ook Kia, Skoda en Volkswagen werken aan een compacte SUV.

Hyundai denkt een flinke taartpunt van het SUV B segment te bemachtigen dankzij kwaliteiten die zij zelf omschrijft als “echte SUV genen, een vooruitstrevend design en premiumkenmerken”. Volgens de Koreaanse ontwerpers beschikt de Kona over een “dynamisch rijgedrag” en zet de auto “nieuwe performance standaards voor compacte SUV modellen”.  De fabrikant sluit niet uit dat de Kona er ook als N uitmonstering komt. De naam is afgeleid van het gelijknamige district op Hawaï en straalt volgens Hyundai het energieke karakter van en de unieke leefstijl op het eiland uit. De naam werd op 6 december 2016 officieel geregistreerd.

De nieuwe Kona debuteert in september op de IAA autotentoonstelling van Frankfurt. Hij zal dan de plaats innemen van de op de Kia Venga gebaseerde ix20, waarvoor Hyundai geen directe opvolger heeft gepland. Dergelijke MPV modellen zijn immers uit de gratie. Hyundai wil in 2021, als het in de inleiding genoemde modellenoffensief moet zijn afgerond, in Europa het grootste Aziatische merk zijn. Dat is overigens niet zo heel moeilijk, want momenteel hoeft men in de verkoopstatistieken alleen Nissan en Toyota voor te laten gaan.

Comments are closed.