Jakkes: de nieuwe Volkswagen Polo

0

Volkswagen zal in juni de nieuwe Polo voorstellen. Het publiek kan in september met de 6e generatie kennismaken op de IAA autotentoonstelling van Frankfurt. In Zuid Afrika kon de nieuwe Polo evenwel al worden betrapt. Autointernationaal.nl wordt er niet vrolijk van.

In Wolfsburg heeft men een patent op voorzichtig evoluerend design. Dat zorgt nooit voor verrassingen en meestal is de stylingprogressie nipt groot genoeg om als algemene reactie “nou, vooruit dan maar” bij het grote publiek te kunnen ontfutselen. Maar dit keer lijkt Volkswagen te veel op veilig gespeeld te hebben. Nóg meer dan Ford bij de jongste Fiesta en Kia bij de nieuwe Rio.

Als de rest van de concurrentie stilstaat, is dat niet erg. Maar er zijn ook rivalen die wél een fris en fruitig design voor hun nieuwe B segment aanbieding uit de hoge hoed toveren. In eigen huis is dat Seat met de Ibiza. Verder lijkt de nieuwe Nissan Micra in niets meer op zijn voorganger. En laten we de jongste Citroën C3 niet vergeten. Ook dat model is er qua aantrekkelijkheid enorm op vooruit gegaan.

Sinds de huidige Polo 8 jaar geleden op de markt verscheen, zijn er bovendien tal van verleidelijke alternatieven op de markt verschenen die de Volkswagen qua populariteit naar de kroon steken. De Renault Clio is daar het beste voorbeeld van, maar ook de Mazda 2 heeft zijn charme, evenals de Hyundai i20 en de vernieuwde Opel Corsa. De Suzuki Baleno maakt daarentegen weer indruk met zijn prijs:ruimte verhouding. Anderen tasten liever dieper in de buidel voor een Mini, of een Audi A1.

Het is de vraag of de 6e generatie Polo voldoende nieuw is om de komende 8 jaar de referentie binnen zijn segment te blijven. Optisch althans, want qua techniek hoeven we ons geen zorgen te maken. Volkswagen baseert de nieuwe Polo op haar MQB platform. Dat onderstel is licht en ruimte-efficiënt. Dit betekent dat de 6e editie lekker afslankt én meer plek biedt voor bagage en passagiers. Voeg daarbij assistentiesystemen (o.a. voor autonoom parkeren en idem file rijden) die nu reeds leverbaar zijn op de Golf, en je hebt een Volkswagen die ineens heel veel te bieden heeft.

De nieuwe Polo wordt waarschijnlijk niet leverbaar in 3-deurs uitvoering. Voor die carrosserievariant is te weinig belangstelling, waardoor de hiervoor benodigde investeringen niet terugverdiend kunnen worden. Ook is het niet zeker of de CrossPolo terugkeert aangezien Volkswagen werkt aan een apart SUV model op basis van de Polo; in de vorm van de T-Cross Breeze konden we hier vorig jaar al een conceptversie van zien.

Er zijn nog geen foto’s van het interieur van de Polo, maar ook daar is ‘evolutie’ het sleutelwoord. Bovendien heeft Volkswagen een naam hoog te houden qua bouwkwaliteit en materiaalgebruik. De nieuwe Polo wordt daardoor niet de meest sexy auto in zijn klasse, maar de klant kan wel rekenen op het gebruik van, voor het B segment, ongekend veel zacht plastic. Ook hoogwaardige bedieningsknoppen en (optioneel) het digitale instrumentarium van de Golf zullen het model een dure uitstraling geven.

In motorisch opzicht houdt Volkswagen het bij de nieuwe Polo overzichtelijk. Het gamma zal bestaan uit een 3-pits 1.0 (75, 95 of 115 pk), de 1.5 TSI (150 pk) en de 1.6 TDI (80, 95 of 110 pk). Daarnaast kunnen we rekenen op een aardgas variant (1.0 TGI met 95 pk) en op een milde hybride versie met 48V accu. Voor de Polo GTI is een 200 à 210 pk sterke variant van de nieuwe 1.5 TSI motor in ontwikkeling.

Comments are closed.