Primeur: rijden met de Volkswagen T-Roc

0

Met het marktaandeel van het merk Volkswagen gaat het al geruime tijd de verkeerde kant op. In februari 2015 hadden de Duitsers nog 12,7 procent van de Europese markt in handen, maar 2 jaar later was dit gekrompen tot 10,4 procent. Oorzaak is niet alleen het sjoemelsoftware schandaal, maar ook het feit dat Volkswagen qua modellenpolitiek de tijdsgeest niet goed aan lijkt te voelen. In het gamma ontbreekt een compacte SUV én emotie.

Beide tekortkomingen zet Volkswagen naar eigen zeggen recht met de T-Roc, die in de tweede helft van het jaar in de showrooms arriveert. Een select aantal autojournalisten mocht al kennismaken met een zwaar gecamoufleerd prototype exemplaar dat volgens Volkswagen qua rijeigenschappen reeds maatgevend is voor de productieversie.

In de naam ‘T-Roc’ zit het Engelse woord ‘rock’. Dat vindt Volkswagen mooi passen bij een auto waarmee je ook het terrein in kan. Bovendien heeft het een robuuste klant; iets wat voor een merk dat zich laat voorstaan op superieure bouwkwaliteit ook niet verkeerd is. Maar omdat alle huidige SUV modellen van het merk (Tiguan, Touareg) een ‘t’ als beginletter hebben, werd er een ‘T’ voor de fonetische afkorting van ‘rock’ geplaatst. En zo ontstond ‘T-Roc’.

Ondersteltechnisch is de T-Roc identiek aan de Audi Q2. Dit betekent een wielbasis van 2,60 meter. De carrosserie is iets langer; ook in vergelijking met die van de Golf. Dat is blijkbaar nodig om een koetswerk te kunnen creëren dat ‘emotie’ uitstraalt. Het ruimteaanbod in de T-Roc is in ieder geval goed, met een redelijke hoeveelheid been/hoofdruimte achterin. Het formaat van de kofferbak zal globaal gelijk zijn aan die van de Q2 (405 liter). Hoewel Volkswagen zich met de T-Roc zegt te richten op nieuwe, jongere en meer trendy autoconsumenten, zal een traditioneel gezin qua ruimtebehoefte ook prima uit de voeten kunnen met deze Duitser.

De focus op een nieuwe groep klanten betekent dat wij de T-Roc niet moeten zien als het kleine broertje van de Tiguan. Het zou eerder een variatie op het Golf thema zijn, maar dan met een eigen design en uitstraling. De ‘emotie’ zit hem onder andere in de mogelijkheid om straks een tweekleurige variant à la de Renault Captur te kunnen bestellen. Ook dashboardpanelen in de tint van de carrosserie gaan tot de optiemogelijkheden behoren. Het is een wat geforceerde benadering en eigenlijk toont de C-HR van Toyota (een merk dat eveneens bekritiseerd wordt te veel ‘rationele’ modellen in haar gamma te hebben) veel meer emotie, maar laten we de T-Roc als een stap in de goede richting beschouwen.

Waar wel duidelijk ‘emotie’ in zit, zijn de rijeigenschappen. De T-Roc heeft een nadrukkelijk sportief weggedrag met weliswaar een stevige vering (de optionele 19-inch wielen zijn geen aanrader), maar ook een uitstekende carrosseriecontrole, een snel reagerende besturing, een korte draaicirkel. Door de bovengemiddeld goede wendbaarheid van de T-Roc lijkt het alsof Volkswagen vooral een concurrent voor Mini heeft willen ontwikkelen. Tja, dat is zondermeer een auto met emotie. Vanuit SUV perspectief zit je dan ook relatief laag in de T-Roc; iets wat ook voor de Audi Q2 geldt.

Het sportieve karakter van de T-Roc komt goed tot zijn recht in de nieuwe 1.5 TSI uitvoering. Die is met 150 pk pittig genoeg en produceert een lekker sportief geluid. Reken op 9 seconden voor de sprint naar 100 km/u. De motor werkt goed samen met de (optionele) 7-traps DSG automaat. De T-Roc hangt daardoor goed aan het gas en werkt verzetwisselingen snel en soepel af. De motor is bovendien indrukwekkend stil. Op snelwegtempo hoor je alleen wat windgeruis rond de buitenspiegels.

Het dashboard was bij de gecamoufleerde testauto compleet afgeplakt, maar vermoedelijk zal Volkswagen hier niet voor al te veel verrassingen zorgen. Dat is alleen maar goed. Reken op een boordplank in Golf stijl met optioneel een 9,2-inch groot scherm voor het multimedia systeem dat zich ook via gebaren laat bedienen en het 12,3-inch grote Active Info Display dat bij de duurdere uitvoeringen het traditionele, analoge instrumentarium vervangt. De bouwkwaliteit en de afwerking zal ook van Golf niveau zijn.

 

 

 

90%
90%
Awesome

Onderaan de streep is hierdoor een typisch Volkswagen product ontstaan: zeer fijn geslepen (daar kan Renault bij haar modelintroducties nog een puntje aan zuigen), degelijk aanvoelend, voorzien van een veilig weggedrag, voldoende ruim en met een vleugje SUV. Met het toevoegen van 'emotie' had Volkswagen naar de mening van Autointernationaal.nl wel wat verder mogen gaan, maar het kan niet anders dan dat de T-Roc een hit wordt. Reken op een instaptarief rond de 26.000 euro, voor welk bedrag u het dan wel met de 115 pk sterke 1.0 TSI moet doen.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    3.7

Reageren is niet mogelijk.